• Ronga

    Ett lustigt, sjukt irriterande problem (oljud från något djur)

    Hallå

    Så till mitt lustiga, udda problem. Senaste 3-4 dagarna så har ett (eller flera? svårt att identifiera) djur låtit konstant. Och med konstant så menar jag i varenda sekund utan minsta lilla paus eller uppehåll. Bokstavligt talat, ljudet har gått på repeat i över 72 timmar utan en enda paus, inte ens i en minut.

    Jag tror att det rör sig om någon/några fågelungar. Och ljudet påminner lite om ett spädbarnsgråt fast från något djur, gissar på någon slags fågel.

    Har någon här någon som helst aning om vad i h-e det kan röra sig om? Jag är van med att höra djur/ljud utanför, men det här är på en heeeelt annan nivå. Värsta är att jag sover med fönstret öppen året om så detta ljud blir ju rena tortyren.

    Nå gott folk, några förslag på vilka satans djur/fåglar detta kan röra sig om? Ljudet är i princip omöjlig att spåra dessutom. Låter som att det kommer från norr, sen kommer det från söder osv.


    Snälla killar sluta skriv flirtiga meddelanden till mig, jag är kille!
  • Svar på tråden Ett lustigt, sjukt irriterande problem (oljud från något djur)
  • gråfågel

    Var låter det från? Kan vara råttor eller möss, de kan få ungar närsomhelst på året. Låter lite som fågelungar när de är små.

  • Hyllemor

    När jag var 8 år gammal, så klagade jag tydligen (jag minns inte att jag klagade så pass mycket kring det, däremot minns jag gråten) på att barn grät i mitt rum. Min mamma och pappa trodde att jag var mörkrädd och spökrädd under flera veckor, tills min pappa plötsligt hittade ett fågelbo i ventilen till mitt rum. Vi bodde i innerstan, på fjärde våningen.


    Nu lär det ju inte röra sig om fågelbon vid den här tiden på året, men möjligen någonting annat? Så, ja, det kan vara ett djur. Kolla var djur möjligen kan gömma sig i just ditt hus.

  • Hyllemor
    Eir skrev 2021-12-22 22:49:12 följande:

    Hur gammal är du?

    Kan det vara en fastighetsägare i området som har installerad ett "ljudlarm" för att få bort ungdomar som vandaliserar. 
    Kan det vara något sådant här som du kanske hör?

    gedigen.se/produkter/the-mosquito/

    Med hjälp av högfrekvent ljud hjälper The Mosquito till att minska antisocialt beteende, såsom vandalism, graffiti och våld som ibland orsakas av ungdomar under 25 år.

    Mygglarmet fungerar inte genom att vara högt och smärtsamt, utan genom att vara irriterande till den punkt där ungdomar sprider sig från alla områden som styrs av The Mosquitos högfrekventa ljud. Enheten är vanligtvis effektiv inom 20 minuter.
    "
    The Mosquito är utrustad med en åldersfunktion som gör att enheten kan ställas in på 17 KHz för att sprida grupper av besvärliga tonåringar. Den lägre frekvensinställningen på 8 KHz bör endast användas om det finns ihållande problem med äldre grupper av människor, men enheten bör inte användas vid inställningen ?all age? i bostadsområden"


    Detta kan också störa folk som är äldre än tonåringar. Mitt ex hade en hörselnedstättning på ena örat, vilket upptäcktes i och med just ett sådant larm.
  • Hyllemor
    Hyllemor skrev 2021-12-23 00:46:32 följande:
    Detta kan också störa folk som är äldre än tonåringar. Mitt ex hade en hörselnedstättning på ena örat, vilket upptäcktes i och med just ett sådant larm.
    Han var dessutom störd av den typen av larm som man har för att skrämma bort skadedjur, men det märkte vi först senare.
  • bananmilkshake
    Hyllemor skrev 2021-12-23 00:47:34 följande:
    Han var dessutom störd av den typen av larm som man har för att skrämma bort skadedjur, men det märkte vi först senare.
    Dom där larmen hör även jag som 36-åring. Fast det kan ju finnas olika inställningar och så förstås. Dom är hemska iaf. :( 
  • Ronga

    Tack för alla intressanta svar.
    Tinnitus är det inte då ljudet helt upphör när fönstret stängs, och när jag går ut så kan ljudet höras inom en 1-2 km radie sen försvinner ljudet. Min syrra som bor i samma område som mig kunde också höra ljudet fast hon tyckte att ljudet påminde om "skrikande ankor".

    När  jag gick ut med hunden igår så tänkte jag att jag försöker lokalisera ljudet...men det var typ omöjligt. Går jag norrut så kommer ljudet från söder, går jag söder ut så kommer ljudet från norr. De ganska öppet här så de kan eka från alla möjliga håll.


    Snälla killar sluta skriv flirtiga meddelanden till mig, jag är kille!
  • Lönnsirap

    Gissar också på råttskrämmare, eller någon annan typ av ljudgörare. Jag är 41 och hör fortfarande sådana och de stör mig ofantligt.

    De har också ofta lite olika program som gör att ljudet varierar så att råttorna ej ska vänja sig.

  • Kasegylf

    Utedelen till någons värmepump. Halvdåligt lager.

  • Ronga
    Lönnsirap skrev 2021-12-23 10:56:23 följande:

    Gissar också på råttskrämmare, eller någon annan typ av ljudgörare. Jag är 41 och hör fortfarande sådana och de stör mig ofantligt.

    De har också ofta lite olika program som gör att ljudet varierar så att råttorna ej ska vänja sig.


    Första gången jag la märke till ljudet så gick det i en speciell rytm där det var ljud, 3 sekunders paus, ljud, 3 sekunders paus osv. Men senaste 3-4 dagarna så har ljudet i princip varit konstant utan 1 sekunds paus.
    Snälla killar sluta skriv flirtiga meddelanden till mig, jag är kille!
  • Jag är bara jag

    Har de möjligen smällt upp ett vindkraftverk nånstans? Det ljudet är fruktansvärt! Värmepump var ett bra förslag. Musskrämmare hörs bara på nära håll tycker jag- också oerhört irriterande ljud.

  • Ronga
    Jag är bara jag skrev 2021-12-23 14:51:42 följande:

    Har de möjligen smällt upp ett vindkraftverk nånstans? Det ljudet är fruktansvärt! Värmepump var ett bra förslag. Musskrämmare hörs bara på nära håll tycker jag- också oerhört irriterande ljud.


    Jag tror inte det. Igår när jag gick cirka 1 km bort från min bostad så kunde ljudet fortfarande höras, när jag fortsatte lite till så upphörde ljudet.Värmepump? Kanske, men ljudet låter till 99% som ett djur, men vet jag inte hur värmepumpar kan och inte kan låta.
    Snälla killar sluta skriv flirtiga meddelanden till mig, jag är kille!
  • Kasegylf

    Vidhåller min teori om att det är ett lager, baserat på din beskrivning.

  • Nymphaea
    Kasegylf skrev 2021-12-23 16:44:32 följande:

    Vidhåller min teori om att det är ett lager, baserat på din beskrivning.


    Håller med, tänkte också på det. Jag trodde också det var ett djur som lät utanför oss innan jag fattade att det var vår egen värmepump. Det lät väldigt mycket som ett djurläte - enda konstiga grejen var att ljudet var konstant och regelbundet.
  • Lilith81

    Duvor kan få ungar året runt.

    Men att ljudet kommer med bestämda tidsintervaller talar emot att det är djur som låter.

Svar på tråden Ett lustigt, sjukt irriterande problem (oljud från något djur)