• Sun 26 Dec 2021 15:01
    6456 visningar
    27 svar
    27
    6456

    Är vi fler som inte fått information om att de kostar när en vill göra syskonförsök?

    Vi fick vårt första barn med hjälp av IVF. Vi fick den betald av landstinget. Det gick på försök 2 och då gick vi även 4 ägg till frysen.

    Nu har jag fått upp information om att när vi vill göra ett syskonförsök så kommer det att kosta 20k/ägginsättning. Detta var alltså inget som kom på tal när vi hade vårt första samtal med kliniken, och ingenting som står på deras hemsida. Varför? Är vi fler som inte visste om detta? När jag ifrågasatte varför detta inte har framkommit till oss eller varför det inte står något på hemsidan om det fick jag bara ett ?Jaha? tillbaka.

    (Vi är SÅKLART så tacksamma över att första barnet/ivf:en blev betald av landstinget,vi vet att det kostar så mycket mer än 20k, det handlar mer om att ingen har berättat detta för oss.)

  • Svar på tråden Är vi fler som inte fått information om att de kostar när en vill göra syskonförsök?
  • Mon 27 Dec 2021 08:51
    #2

    Ja förmodligen tog/tar dem det för givet vilket jag inte tycker att de borde.

    Jag tyckte att jag läste på om ALLT innan vi gav oss in i denna karusell men hittade som sagt inget då heller om kostnaden för syskonförsök.

  • Tue 28 Dec 2021 11:38
    #15

    Kul med många svar! Kan förtydliga lite till.

    Vi fick 3 försök betalda av landstinget.

    Försök 1, missfall, inga ägg till frysen.

    Försök 2, graviditet, bebis, 4 ägg till frysen.

    Försök 3, trodde vi alltså att vi fortfarande hade kvar om inte de 4 äggen skulle leda till en graviditet.

    När vi gjorde försök 2 så blev det ett barn och 4 ägg till frysen - VI trodde att eftersom vi fick 4 ägg till frysen på ?försök 2? trodde vi att FET skulle ingå i det som redan var betalt av landstinget.

    Jag kan som sagt ha missat att de någonstans här på nätet att sånt inte ingår men det borde ju sagts tydligt under alla möten vi hade med kliniken? Vi går hos Livio.

  • Tue 1 Feb 2022 10:29
    #24
    Anonym (Syskon) skrev 2022-01-16 09:27:45 följande:
    Tack för svar.

    Hittade bara att man betalar per år (privat då)
    Vi betalar 3000kr om året för att få ha kvar våra ägg i frysen! 
  • Thu 3 Feb 2022 09:52
    #26
    Anonym (Syskon) skrev 2022-02-01 10:42:01 följande:

    Trots att det är landstinget som bekostat ivf? Gör ni det från första året ?


    Yes! Första året ingick så då behövde vi inte betala! 
Svar på tråden Är vi fler som inte fått information om att de kostar när en vill göra syskonförsök?