• HeavyMetalManiac

    Alla jobb är tråkiga

    Hej

    Jobbar idag som trappstädare 8 timmar varje dag upp klockan halv sex på morgonen hem klockan halv fem varje dag och städar trappor någon timme efteråt är allt skitigt igen. Fyller ingen mening för mig. Har bara jobbat på skitjobb hela livet diskare och städare. Är det meningen att jobb ska vara tråkigt eller finns det folk som tycker sina jobb är roliga?

  • Svar på tråden Alla jobb är tråkiga
  • budgetcarrey

    Med rätt kollegor blir arbetet ett beroende!! Utbilda dig förfan? Likasinnade människor i din närhet gör livet värt att leva, se till att få bra betalt för platsen du tar upp också dock ????

  • KittyK80
    Anonym (321) skrev 2021-12-27 19:28:23 följande:
    Det är ju tråkigt för du gör samhällets bottenskrap till jobb och lönen är låg. Vem respekterar en som skurar trapphus?!
    Städning är ett superviktigt jobb och det märks direkt när det inte sköts, så nog både respekterar och uppskattar jag dessa personer. Finns massor av jobb som inte alls känns lika viktiga.
  • Anonym (Lis)

    Tycker bra, schyssta kollegor, stabil chef/ledarskap och god stämning på jobbet är viktigare än själva arbetsuppgifterna. Har varit på arbetsplatser där min titel och mina uppgifter på pappret ser ut att vara drömjobbet men allt solkas ner av dåligt arbetsklimat, destruktivt ledarskap, chefsbyten, konflikter bland kollegor m.m. Även om jag är en sån som håller mig utanför konflikter så påverkar sånt arbetsplatsen som helhet mer än vad man tror. Samtidigt som jag haft jobb som låter tråkiga/är mer lågstatus men där det varit fantastisk kamratskap, stämning och duktiga ledare. 

  • Anonym (Nej)
    budgetcarrey skrev 2021-12-27 20:07:33 följande:

    Utbilda dig förfan?


    Tror inte det är ett alternativ här...
  • Anonym (BigPharma)
    Anonym (321) skrev 2021-12-27 19:28:23 följande:

    Det är ju tråkigt för du gör samhällets bottenskrap till jobb och lönen är låg. Vem respekterar en som skurar trapphus?!


    Alla borde respektera människor som jobbar och inte ligger på soffan, och städning och renhållning är väldigt viktigt för att samhället ska fungera.

    Funkar inte städningen på sjukhuset eller i sterilproduktionen av medicintekniska produkter så dör du.
  • Hyllemor

    I perioder kan ett jobb kännas tråkigt och meningslöst, men alla yrken behövs. Du får försöka tänka att om inte du hade gått där och städat den där trappan, så hade folk kunnat skada sig eller haft en otrevlig miljö omkring sig. Jag vet nämligen hur det är med ostädade trappor.


    Jag bodde tidigare i en hyresrätt med en nitisk privat hyresvärd. Det var så rent på golvet - till och med i källaren - att man hade kunnat slicka på det utan att bli sjuk. Jag blev lycklig så fort jag klev in genom porten. Folk som besökte mig första gången hade alltid samma kommentar: "Oj, vad rent här är! Vilket blankt golv!" Huset var ändå byggt 1993 och hade kunnat vara värre. Sedan flyttade jag till ett hus som också är byggt 1993. Här ska hyresgästerna själva städa efter schema. Jag var övernitisk och förbannad i början, men fick plötsligt lappar i brevlådan om att det var onödigt att våttorka golvet varje dag när man har "städvecka."


    Jag känner verkligen inte längre samma lycka när jag kliver in i trapphuset. Vissa hyresgäster skiter i städningen och jag trillade i trappan på grund av att det låg grus där som ingen hade tagit bort på flera veckor.


    Alla yrken behövs. I alla yrken kan man också vara less på sitt arbete under perioder. Själv arbetar jag som barnskötare inom förskolan och för två år sedan blev jag less och förstod inte längre meningen med vad jag gör, eftersom jag aldrig fick uppskattning och ej heller fick betalt för att jag gör förskollärarens jobb. Jag ville verkligen byta yrke, men det gick över när jag insåg att vår avdelning aldrig kommer att få en förskollärare och att jag betyder väldigt mycket för både barnen och föräldrarna. Det förstod jag först när jag blev sjukskriven under ett litet tag för en skada.


    Man måste helt enkelt inse att man är behövs och är viktig och då blir jobbet helt enkelt lättare. Har man dålig chef och bittra kolleger, är det helt klart svårare.

  • Anonym (BigPharma)

    Det finns absolut folk som tycker att deras jobb är roliga. Men jag har pluggat hårt och jobbat länge för att komma dit.

    Jobbar nu som projektledare och konsult med intressanta småbolag som håller på att ta fram sin första produkt som ska göra hälsan bättre för människor över hela världen. Oftast är det deras VD och först anställda forskare/tekniska innovatörer jag sitter i möte med och det är en sann glädje att träffa så många briljanta och kompetenta personer.

    Dessa människor är de som skapar framtidens företag och jobb i Sverige och jag kan inte tänka mig ett bättre jobb än att hjälpa dem att lyckas.

  • Nutid

    Jag har haft lite olika jobb/sysselsättning (dräng, brandman, snickare, maskinoperatör och konstruktör) under åren och de flesta har varit roliga. Jag har alltid försökt lära mig mer intressera mig för det jag gör. Det som har gjort att jag tröttnat på några sysselsättningar har alltid haft med dåligt förhållande till till chef eller kollegor.

  • Anonym (Vaktmästaren)

    Faan så less jag blir på att höra resonemang i stil med TS...

    Vill du försörja dig genom att göra något du finner roligt och/eller "givande" så utbilda dig till det och skaffa anställning inom det?

    Annars gör du som de flesta andra, ser arbetet som något du gör för att ha råd att leva. Ju mindre tid/energi du behöver lägga på det och ju mer du får ut ekonomiskt av det desto bättre. Sen är det precis skitsamma vad det är för syssla du utför.

    Om någon skulle betala mig 50.000:- i månaden för att sitta på en stol o stirra in i en vägg 8tom om dagen så skulle jag gladeligen sitta där till pension.

    Vad är det som slagit fullständigt slint i huvudet på den generation som nu trevande letar sig ut på arbetsmarknaden?

  • Anonym (Jag)
    Anonym (321) skrev 2021-12-27 19:28:23 följande:

    Det är ju tråkigt för du gör samhällets bottenskrap till jobb och lönen är låg. Vem respekterar en som skurar trapphus?!


    Jag respekterar den och alla andra människor som utför ett arbete.
    Problemet är alla de som är friska och arbetsföra, men som inte bidrar med något till samhället.
    Människor vi tagit hit och som aldrig kommer ha ett enda riktigt arbete.
  • Hyllemor
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-12-28 23:40:49 följande:

    Faan så less jag blir på att höra resonemang i stil med TS...

    Vill du försörja dig genom att göra något du finner roligt och/eller "givande" så utbilda dig till det och skaffa anställning inom det?

    Annars gör du som de flesta andra, ser arbetet som något du gör för att ha råd att leva. Ju mindre tid/energi du behöver lägga på det och ju mer du får ut ekonomiskt av det desto bättre. Sen är det precis skitsamma vad det är för syssla du utför.

    Om någon skulle betala mig 50.000:- i månaden för att sitta på en stol o stirra in i en vägg 8tom om dagen så skulle jag gladeligen sitta där till pension.

    Vad är det som slagit fullständigt slint i huvudet på den generation som nu trevande letar sig ut på arbetsmarknaden?


    Jag håller med om vad du skriver, men det kan också vara så att TS är less på sin arbetsplats, men inte riktigt förstår det.


    Jag arbetar som barnskötare i förskolan och har gjort så under över 20 års tid. Jag har under några tillfällen känt att jag är värdelös, att mitt arbete är värdelöst, men då har det 9/10 tillfällen berott på dålig ledning. Jag har med råge poäng nog att utbilda mig till förskollärare, men jag känner mig för gammal och jag känner mig inte motiverad att göra så. De  yrkespraktiska kurser jag har krävt mig till under åren ger mig ingenting, eftersom jag inte kan använda dessa inför en högskoleutbildning. Dessutom äter, de CSN-lån jag var tvungen att ta, upp den löneförhöjning jag skulle få. Den fortbildning jag gör genom jobbet är värdelös, eftersom jag hela tiden kan mer än cheferna. Ibland blir man less. Tanken är väl då att man vidareutbildar sig inom ett annat yrke. Jag kan göra det, men har valt att inte göra så (kanske gör jag det någon gång) men för alla är inte högskoleutbildning ett alternativ. Vad gör man då?


    Mitt råd till TS är att dagligen skanna av arbetsförmedlingens hemsida, titta på de yrken som finns och ta hjälp av (om du inte själv är vass på att skriva personliga brev) någon som kan hjälpa dig att sammanfatta din kompetens. På det viset kan man byta yrken. Många städer i Sverige har någon form av center för nyanlända. De kan hjälpa även dig, som inte är nyanländ, att skriva ihop ett CV för att söka något jobb som du tycker är intressant, så att du kan få på pränt just DIN yrkeskunskap, så att du inte enbart söker jobb som: "Jag är städare", utan hjälper dig att få på pränt vad du är riktigt duktig på.

  • Hyllemor

    Till Anonym 321: En städare tjänar mer än en hotellreceptionist eller barnskötare på förskola, bara så att du vet, så det är inte pengarna det handlar om här. Dessutom tjänar renhållningsarbetare (sopgubbar) lika mycket eller mer än vad socionomer och lärare gör.

  • kulturenskaleva

    Ja städare är ett väldigt otacksamt jobb, och det blir snabbt skitigt igen som du skriver. Speciellt nu på vintern. Nu jobbar jag på kontor, det är också tråkigt ibland men betydligt bättre.

  • Anonym (Jag)
    Hyllemor skrev 2021-12-29 00:23:26 följande:

    Till Anonym 321: En städare tjänar mer än en hotellreceptionist eller barnskötare på förskola, bara så att du vet, så det är inte pengarna det handlar om här. Dessutom tjänar renhållningsarbetare (sopgubbar) lika mycket eller mer än vad socionomer och lärare gör.


    Minns när sopgubbarna strejkade i Stockholm i slutet av 00-talet.

    De hade 29 000 kronor/månaden och det var alltås 12-13 år sedan.
  • Anonym (H)
    Anonym (321) skrev 2021-12-27 19:28:23 följande:

    Det är ju tråkigt för du gör samhällets bottenskrap till jobb och lönen är låg. Vem respekterar en som skurar trapphus?!


    Eh, alla utom du, typ.

    TS, jobb är inte alltid kul. Men man behöver pengarna.

    Jag vet flera som jobbar med städ och som tycker om sina jobb. På min arbetsplats är städarna uppskattade kollegor. Kanske skulle det vara roligare för dig att städa arbetsplatser (tex kontor), så att du träffar lite folk om dagarna.
Svar på tråden Alla jobb är tråkiga