Inlägg från: Torngatan4 |Visa alla inlägg
  • Torngatan4

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 


    "Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 


     


    "xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 


     i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).

  • Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6
  • Torngatan4

    Tack för alla svar.

    Jag märker att jag inte är påläst alls(som betygskriteriet skriver, att TS är van att betygen sätts på prov). Ja, det är jag(född i mitten på 70 talet).
    Det kom som en chock.

    Hemmahajen
    Förtvivlad, ja bra fråga. Sonen har inte fått några bedömningskriterier.
    Tror också att de "spegalna" killarna rent generelt inte är lika benägna att följa vad läraren säger. Hoppas det växer bort. Är väl rädd att kan ska få en "stämpel" från läraren på högstadiet att han är "dårlig", ifall han "släpar" med sig ett E till högstadiet( betyget kan i och för sig bli bättre på vårterminen). Men det kanske inte är så det fungerar. Tänker själv att lärare är männsiskor och att vi gärna vill sätt olika människor i fack. Kanske därför att jag är förtvivlad.  Hade själv vissa delar av mina studier på universitet i utlandet( hade betyg A-F). Jag kände själv att ifall jag läste fick jag i varje fall ett C. Jag vet att det inte går att jämföra

    Känner också att jag inte kan hjälpa min son att utvecklas i skolan(han är lite introvert och säger inte mycket). Han kan inte berätta för mig om kunskapsbedömningar och kriterier. När han kom hem efter återkopplingen från läraren om betyg, verkar det som han blandat ihop Biolofi och Engelska. Han verkar inte ha någon som helst uppfattning om vad som han ska göra( vilket jag inte förväntar heller han är 12 år). Men om inte han ger besked och inte läraren. Vem ska jag då fråga?. Jag är inte lärare och har uppenbarligen ingen kunskap om detta. Vet inte riktigt vad han inte visar kunskap i,och vad som saknas.

    Kunskapsmatiser, bedömningskriterier, läroplaner och krusplaner.
    Jag inser att jag inte vet någonting om grundskolan och kraven som gäller 2021.

  • Torngatan4

    Tack, ska kolla upp läroplan till nästa höst.
    Men som du skriver måste läsa på denna läroplan också.
    Har aldig sett betygsmatrisen. I nåagot ämne och har ingen aning vad som står i den.

  • Torngatan4

    Tack till anonym. Måste sätt mig in i detta.
    Jag känner mig orolig. Klart ockå besviken att hon inte återkopplat att han inte varit delaktig på lektionerna. Jag har frågat och fått svar att han jobbat bra. Har ockå frågat om återkoppling om det ändrar sig. När jag frågar min son om han räcker upp handen, han svarar då ja. Hur går det?. Det går bra. Försöker öppna frågor, han berättar då lite grand. Som att han jobbar med detta xxxx och det är lätt. Men generellt säger han  ingenting hur det går och läraren säger ingenting. Jag förhör honom på läxorna och försöker vara delaktig. Men uppenbarligen inte tillräckligt, inser nu att jag inte kan något om dagens skola.

  • Torngatan4

    Tack ska kolla skolverkets sida.

    De har ingen sida där jag kan se min sons utveckling.
    De har lagt ut från olika årskurser, ex 4 an, 5 an att han varit godkänd.
    Ingenting om vad han ska utveckla. Får inte ut något av utvecklings samtalen, det är för lite tydligt och konkret. Här leder min son utvecklinssamtalet och han går igenonm de olika ämnena. Vi har sysslat med medeltiden och det går bra.

  • Torngatan4

    Absolut introvert är inte samma som blyg och tystlåten.
    Jag upplever inte min son som blyg. Han är inte extrovert.

  • Torngatan4

    Hur fungerar det när man börjar högstadiet.
    Tar eleverna med sig betygen till högstadiet.
    Sänder läraren de till lärarna på högstadiet?. Eller är det ingenting som högstadie lärarna får?.

  • Torngatan4

    Jag kan inte se kunskapskraven( inte vad jag vet i varjefall).
    När jag går in står följande.
    Godtagbara kunskaper.

  • Torngatan4

    Verkar inte som kommunen jag bor i skriver in det i digitala systemet som finns.
    Ni kan ju förstå att jag känner ingen översikt alls. Betygen känns för mig som lott dragning( även om de naturligtvis inte är det). Jag har ingen uppfattning om någon kunskapsnivå i något ämne.

Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6