• Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Wed 29 Dec 2021 21:06
    27065 visningar
    127 svar
    127
    27065

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    Att skriva bra på proven och för övrigt glida på en räkmacka som på 80-talet funkar inte idag för höga betyg. Det är många betygskriterier nuförtiden, att bara ha bra på prov eller läxförhör räcker inte. Alla kriterier måste uppfyllas annars åker man ner i betyg. Om länken inte fungerar så kan du googla betygskriterier eller kunskapskrav åk 6.

    Du kan också snurra lite här på forumet, det finns liknande trådar.

    www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRENG01%26tos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f

  • Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Thu 30 Dec 2021 10:56
    #10
    Anonym (Skrämd) skrev 2021-12-30 10:34:46 följande:

    Herregud, är detta kraven på barnen idag? Jag som var utfryst lite på högstadiet och inte vågade ta för mig muntligt pga rädsla att bli retad skulle alltså tappa i betyg. Trots att jag läste avancerade texter och hade väldigt hög grammatisk förståelse för engelska och svenska, och pluggade järnet för alla prov för att prestera och lära mig allt. Betygen var mitt sätt att visa att jag kunde något, men de skulle jag alltså tappa idag för att jag inte vågade prata i klassrummet pga andra barn. I små grupper kunde det funka men aldrig inför alla.

    Undra på att barn blir stressade och mår dåligt om man måste vara perfekt på alla plan för att få ett bra betyg. Jag hade gått under i dagens skola. I den jag gick kunde jag iaf känna att mitt slit gav ett betyg.


    Nu går dottern visserligen i 8:an, men ja, det är höga krav och på ett helt annat sätt på barnen idag. Barnen behöver både ha driv och initiativförmåga och kunna utrycka sig väl både muntligt och skriftligt för att få bra betyg.

    En uppgift i till exempel svenska kan innebära att själv helt fritt välja ämne, själv söka upp och sammanställa information, redovisa muntligt och redovisa skriftligt. Inklusive källhänvisningar. De börjar alltså från ett helt blankt papper så att säga.

    Vägledning för uppgiften finns, till exempel att de gått igenom vad en sakprosatext eller en debattartikel är.
  • Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Thu 30 Dec 2021 11:36
    #18
    Anonym (Becca) skrev 2021-12-30 11:12:46 följande:

    Jag håller med om att det verkar vara generellt högre krav idag. Men uppgifterna du beskriver, sånt gjorde vi på 80- och 90-talet också. Första uppgifterna av det slaget hade jag på mellanstadiet. Vi lärde oss skriva med inledning, sammanfattning, källhänvisning osv.

    Och sen på högstadiet och gymnasiet hade man massa såna uppgifter. Med muntlig redovisning inför klassen.


    Gissar att jag dels är äldre än dig, dels att olika skolor /lärare gett ut uppgifter på olika sätt. Jag gick ut 9:an -84 och har aldrig haft något liknande.
  • Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Thu 30 Dec 2021 14:48
    #24
    Anonym (Becca) skrev 2021-12-30 12:43:27 följande:

    Ja, du är äldre. Jag började grundskolan när du slutade.


    gissar att TS är närmare mig än dig i åldern. Är man vad vid att betyg sätts till 99% efter prov och att ett visst antal betyg delas ut per klass så kan nog betygskriterierna i dagens skola komma som en chock
  • Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Mon 24 Jan 2022 14:45
    #79

    Hej TS, ser ut att du fått bra svar från väl insatta personer. En liten tanke som flöt upp när vi diskuterade lite i mitt kompisgäng - vi har alla ungdomar i ungefär samma ålder och med minst sagt varierande betyg. Är du son bra på att ta initiativ? Ta tag i och styra upp en gruppuppgift till exempel? Är han bra på att bryta ner komplexa uppgifter i mindre delar och på så sätt så att säga för egen maskin självständigt tugga sig framåt med till exempel större inlämningsuppgifter? Det här var några saker vi såg hos vissa av våra barn som verkar höja betygen. Visserligen bara en notering av några vanliga dödliga föräldrar sett utifrån våra barn men kanske något att fundera över?

  • Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Fri 13 May 2022 05:40
    Torngatan4 skrev 2022-01-25 19:55:57 följande:

    Svar till betygskriterier.

    Han är inte bra på att ta initiativ. Kan säkert sitta och tänka på annat på lektionerna. Han är lite frånvarande som inte riktigt har koll. 
    När han sätter igång är han mycket duktig(har mycket stort ordförråd och pratar helt naturligt flytande). Har haft några samtal med min son de sista dagarna(Engelska) och är förundrad över hans ordförråd.


    Torngatan4 skrev 2022-05-13 01:37:50 följande:

    Vad tänkte du?, väntar på om du ska nämna något om diagnoser?.
    Varför?. Vad är det som tyder på det?



    Det här kanske? 
  • Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Fri 13 May 2022 06:38
    Torngatan4 skrev 2022-05-13 06:14:01 följande:

    Ok, tror inte att han har någon diagnos.
    Vet inte vad det skulle vara isåfall.


    Skulle nog vara mer problem om det skulle finnas något sånt i botten.

    Vänner till mig utredde sonen för AS, ingen diagnos men drag av autism. Smart unge, men usla betyg. Introvert gamer. Svårt att ta instruktioner (omotiverad), över lag ointresserad av skolan och inaktiv /initiativlös. Men skriver bra på proven, men det räcker ju inte. Kommer nu gå på sitt 4e-handsval på gymnasiet. Men finns inte motivationen att göra vad som krävs för höga betyg så finns den inte. Det går inte att tvinga fram.
  • Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Sat 14 May 2022 05:39
    AndreaBD skrev 2022-05-13 18:28:04 följande:
    Nej du. Jag vet att du menar betyg. Och inget av det som du skriver stämmer. 

    Jag tolkar det som att du menar TERMINSbetyg. Då stämmer det ännu mindre att det måste vara perfekt. Tvärtom, du skulle kunna skriva fem uppsatser under terminen, en med A och fyra med E. Då skulle man utgå ifrån att du har uppnått A i det kriteriet. (dock skulle man undra om det förekom fusk).

    Men det var då ett betygskriterium. Beror sedan på hur de andra ser ut. Du måste få A i ALLA kriterier, ja. Men från och med hösten behöver du bara i fler än hälften.
    Det där var intressant Andrea. Från och med hösten behöver du bara fler än hälften? Berätta mer - är det en ändring nyligen? Länk?
Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6