Inlägg från: Anonym (Skrämd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skrämd)

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    Anonym (Lärare) skrev 2021-12-30 10:18:07 följande:

    Ni fick ju förklarat att han inte hade varit så delaktig muntligt på lektionerna, och det drar ner direkt eftersom betyg inte är ett genomsnitt utan att man måste uppnå en viss nivå inom samtliga kunskapskrav för att få högre betyg. Er son kan alltså ha A på alla delar utom en där han når E, då skulle han få D i betyg.


    Herregud, är detta kraven på barnen idag? Jag som var utfryst lite på högstadiet och inte vågade ta för mig muntligt pga rädsla att bli retad skulle alltså tappa i betyg. Trots att jag läste avancerade texter och hade väldigt hög grammatisk förståelse för engelska och svenska, och pluggade järnet för alla prov för att prestera och lära mig allt. Betygen var mitt sätt att visa att jag kunde något, men de skulle jag alltså tappa idag för att jag inte vågade prata i klassrummet pga andra barn. I små grupper kunde det funka men aldrig inför alla.

    Undra på att barn blir stressade och mår dåligt om man måste vara perfekt på alla plan för att få ett bra betyg. Jag hade gått under i dagens skola. I den jag gick kunde jag iaf känna att mitt slit gav ett betyg.
  • Anonym (Skrämd)
    Anonym (Också) skrev 2021-12-30 10:40:35 följande:

    Vem har sagt något om perfekt på alla plan? Dock är det en förutsättning för högsta betyg att man kan visa sina kunskaper och förmågor på olika sätt.

    Det är möjligt att man när vi var yngre (jag gick i högstadiet på 90-talet) kunde ducka muntliga svar så gott det gick i klassrummet och hålla minsta möjliga antal redovisningar för att sen briljera på skriftliga prov och inlämningar. Och därigenom få en femma i betyg. Men så funkar det inte idag.

    Du måste liksom hålla nivån rakt igenom. 

    A idag är klart svårare att få än det var att få betyg 5 då. Är min uppfattning.


    Fast det innebär ju att man måste vara perfekt på alla plan för att få ett beryg i den övre skalan. Svårt för den med dyslexi eller scenskräck.
  • Anonym (Skrämd)
    Anonym (Nn) skrev 2021-12-30 11:02:56 följande:

    Tycker också det låter som mycket höga krav på åk 6 barn, att prestera på alla plan på det viset. De blyga men ambitiösa kommer få svårare i alla ämnen.


    Ja, det hade knäckt mig helt. Ambitiös, prestationskrav skyhöga på mig själv, älskade att lära mig. Men blyg och utfryst av de flesta i klassen. Min självkänsla satt i att jag iaf var duktig på att lära mig saker, även om jag inte var bra nog att ?bli accepterad av de coola barnen? - jag minns hur jag verkligen kände så. Vågade inte prata inför alla, för jag var ju ocool nog som det var.
  • Anonym (Skrämd)
    AndreaBD skrev 2021-12-30 11:42:53 följande:

    Jag är också lärare i engelska och jag tycker ändå att det inte har varit ett problem. Om jag ser att en elev är duktig på allt men blyg, har scenskräck eller liknande, så tar jag förstås den eleven enskilt för att kolla av det muntliga. I 6:an har man ju också nationella prov, även muntliga, som man gör i par. 

    Man känner ju oftast eleverna tillräckligt bra så att man kan hitta lösningar, när det finns speciella problem som skulle kunna vara ett hinder. Jag brukar inte ge mig tills eleverna har visat sitt bästa muntligt. 


    Det låter bra. Jag tror dock inte alla lärare är som du. Tyvärr.

    Jag själv har alltid haft problem att tala inför stor grupp just för att man inte får en återkoppling på det man säger. Prata i liten grupp däremot är kul eftersom man kan se direkt hur folk reagerar på det man säger. Men att bedömas på muntliga presentationer i storgrupp hade sänkt mina betyg även om jag kunde prata engelska.
  • Anonym (Skrämd)
    Anonym (Lärare) skrev 2021-12-30 11:37:52 följande:

    Att ungarna ska behöva öppna munnen och visa sina kunskaper menar du...? Ja herregud vilka krav. Prov och skriftliga inlämningar räcker inte i språk, så är det bara och har väl alltid varit såvitt jag kan se.

    Det du verkar ha missat av dagens skola är att det inte är Caligula som står där framme och tvingar stackars nervösa barn till att skämma ut sig inför klassen. Vet man om att man har en elev med talångest så arbetar man i mindre grupper med just dem, både med samtal och muntliga presentationer. Antar att det är lätt att förfasa sig när man inte har en aning om vad som pågår i skolorna.


    Jag kan bara relatera till hur det var när jag var i skolan.

    Funderar på varför man ska kunna hålla en presentation för att räknas att vara bra på ett främmande språk dock. En del är ju urdåliga på presentation på sitt eget språk även om man pratar det flytande.
Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6