• Thu 30 Dec 2021 11:42
    26971 visningar
    127 svar
    127
    26971

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    Anonym (Skrämd) skrev 2021-12-30 11:05:22 följande:
    Fast det innebär ju att man måste vara perfekt på alla plan för att få ett beryg i den övre skalan. Svårt för den med dyslexi eller scenskräck.
    Jag är också lärare i engelska och jag tycker ändå att det inte har varit ett problem. Om jag ser att en elev är duktig på allt men blyg, har scenskräck eller liknande, så tar jag förstås den eleven enskilt för att kolla av det muntliga. I 6:an har man ju också nationella prov, även muntliga, som man gör i par. 

    Man känner ju oftast eleverna tillräckligt bra så att man kan hitta lösningar, när det finns speciella problem som skulle kunna vara ett hinder. Jag brukar inte ge mig tills eleverna har visat sitt bästa muntligt. 
  • Fri 31 Dec 2021 09:43
    #42
    Anonym (Skrämd) skrev 2021-12-30 20:38:15 följande:
    Det låter bra. Jag tror dock inte alla lärare är som du. Tyvärr.

    Jag själv har alltid haft problem att tala inför stor grupp just för att man inte får en återkoppling på det man säger. Prata i liten grupp däremot är kul eftersom man kan se direkt hur folk reagerar på det man säger. Men att bedömas på muntliga presentationer i storgrupp hade sänkt mina betyg även om jag kunde prata engelska.
    Vad jag har sett, så jobbar nog de allra flesta lärare så. De ska jobba så, det är i alla fall min förståelse. Även om det kan vara svårt att höra elever enskilt eller i liten grupp - på en hel termin hinner man. Man har hört alla elever prata flera gånger enskilt och i liten grupp.