• Thu 30 Dec 2021 11:42
    26971 visningar
    127 svar
    127
    26971

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    Anonym (Skrämd) skrev 2021-12-30 11:05:22 följande:
    Fast det innebär ju att man måste vara perfekt på alla plan för att få ett beryg i den övre skalan. Svårt för den med dyslexi eller scenskräck.
    Jag är också lärare i engelska och jag tycker ändå att det inte har varit ett problem. Om jag ser att en elev är duktig på allt men blyg, har scenskräck eller liknande, så tar jag förstås den eleven enskilt för att kolla av det muntliga. I 6:an har man ju också nationella prov, även muntliga, som man gör i par. 

    Man känner ju oftast eleverna tillräckligt bra så att man kan hitta lösningar, när det finns speciella problem som skulle kunna vara ett hinder. Jag brukar inte ge mig tills eleverna har visat sitt bästa muntligt. 
  • Fri 31 Dec 2021 09:43
    #42
    Anonym (Skrämd) skrev 2021-12-30 20:38:15 följande:
    Det låter bra. Jag tror dock inte alla lärare är som du. Tyvärr.

    Jag själv har alltid haft problem att tala inför stor grupp just för att man inte får en återkoppling på det man säger. Prata i liten grupp däremot är kul eftersom man kan se direkt hur folk reagerar på det man säger. Men att bedömas på muntliga presentationer i storgrupp hade sänkt mina betyg även om jag kunde prata engelska.
    Vad jag har sett, så jobbar nog de allra flesta lärare så. De ska jobba så, det är i alla fall min förståelse. Även om det kan vara svårt att höra elever enskilt eller i liten grupp - på en hel termin hinner man. Man har hört alla elever prata flera gånger enskilt och i liten grupp.

    Jag minns kollegor som faktiskt var bättre på det än vad jag var. En SO-lärare som hade med sig nån elev ibland, in i lärarnas arbetsrum och diskuterade sammanhang i historia, för att se om eleven verkligen förstod. Antagligen när de inte hade lyckats förklara det så bra i provet. Då kollade hon om de kunde förklara det muntligt. Och eleverna verkade inte besvärade av det och brydde sig inte om de andra lärarna som kanske fanns där också. De bara diskuterade med henne. 
  • Fri 31 Dec 2021 10:17
    #49
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 08:27:16 följande:

    Tack för alla svar.

    Jag märker att jag inte är påläst alls(som betygskriteriet skriver, att TS är van att betygen sätts på prov). Ja, det är jag(född i mitten på 70 talet).
    Det kom som en chock.

    Hemmahajen
    Förtvivlad, ja bra fråga. Sonen har inte fått några bedömningskriterier.
    Tror också att de "spegalna" killarna rent generelt inte är lika benägna att följa vad läraren säger. Hoppas det växer bort. Är väl rädd att kan ska få en "stämpel" från läraren på högstadiet att han är "dårlig", ifall han "släpar" med sig ett E till högstadiet( betyget kan i och för sig bli bättre på vårterminen). Men det kanske inte är så det fungerar. Tänker själv att lärare är männsiskor och att vi gärna vill sätt olika människor i fack. Kanske därför att jag är förtvivlad.  Hade själv vissa delar av mina studier på universitet i utlandet( hade betyg A-F). Jag kände själv att ifall jag läste fick jag i varje fall ett C. Jag vet att det inte går att jämföra

    Känner också att jag inte kan hjälpa min son att utvecklas i skolan(han är lite introvert och säger inte mycket). Han kan inte berätta för mig om kunskapsbedömningar och kriterier. När han kom hem efter återkopplingen från läraren om betyg, verkar det som han blandat ihop Biolofi och Engelska. Han verkar inte ha någon som helst uppfattning om vad som han ska göra( vilket jag inte förväntar heller han är 12 år). Men om inte han ger besked och inte läraren. Vem ska jag då fråga?. Jag är inte lärare och har uppenbarligen ingen kunskap om detta. Vet inte riktigt vad han inte visar kunskap i,och vad som saknas.

    Kunskapsmatiser, bedömningskriterier, läroplaner och krusplaner.
    Jag inser att jag inte vet någonting om grundskolan och kraven som gäller 2021.


    Minns inte om jag skrev med mitt vanliga nick nu, men jag är i alla fall lärare i engelska.

    Nej, jag tror inte man kan förvänta sig det heller att en 12-åring ska ha överblick över dessa krångliga kunskapskrav. Eleverna blir mest förvirrade av dem. Framför allt om flera lärare har gått igenom dem. Jag har gjort flera förenklade versioner och färgglada indelningar i läsa, höra, skriva och tala. 

    Jag kan ge dig en förenklat överblick när det gäller engelska. Det är som sagt läsa, höra, skriva och tala som är grundläggande. När det gäller tala så finns det en till som handlar om att samtala. Du har alltså två muntliga kriterier. 

    Sedan är det realia (dvs. kunskap om engelsktalande länder). Där gäller i regel det som behandlas i undervisningen. Det räcker verkligen om din son hänger på lektionerna. Det är är bara de som inte lyssnar alls, som sedan inte vet något.  

    Dessutom har vi ett kriterium som handlar om att kunna hitta material och kunna använda det i sitt eget arbete. Det är något som man redan gör i svenska på mellanstadiet. T.ex. man ska skriva lite om något djur. Man kollar i någon bok och skriver ner lite av den faktan som finns där. Inte så konstigt. Krångligare blir det när man letar på internet eller måste tänka lite själv istället för att bara få en bok av läraren. Och att det sedan också ska vara relevant och passa det man ska skriva om. Inte lätt. Oftast blir det ju söka på nätet. DÄR kan man hjälpa sitt barn - träna lite hur man sållar det man hittar där, och att ha tålamod att kolla på flera ställen, och att spara sina länkar, m.m.  kan vara väldigt användbart i många ämnen.

    Övriga kriterier är bara "strategier" , hur man läser och lyssnar. Det fixar de flesta automatiskt. Oftast handlar det mest om att vara seriös och faktiskt lyssna, och läsa texten ordentligt. Om en elev verkligen gör på ett sätt som inte funkar - då brukar lärarna ändå uppmärksamma det. Och om ni ibland tittar med ungdomen på läxorna eller på det som de har gjort senast, så kan ni också märka ifall de gör något som inte funkar. Kan också gälla att träna glosor. De flesta fattar (och läraren har nog också sagt det) att man först måste läsa på orden lite och sedan kanske täcka för det engelska ordet och se om man kommer ihåg det. Men det finns såna som försöker konstiga sätt - gissar från början t.ex.

    Du kan titta närmare på kriterierna också, men det är bra att ändå hålla sig nära det grundläggande.
  • Sat 1 Jan 2022 16:11
    #66
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 10:16:36 följande:

    Verkar inte som kommunen jag bor i skriver in det i digitala systemet som finns.
    Ni kan ju förstå att jag känner ingen översikt alls. Betygen känns för mig som lott dragning( även om de naturligtvis inte är det). Jag har ingen uppfattning om någon kunskapsnivå i något ämne.


    Alla kunskapskrav för alla skolämnen finns på skolverkets hemsida. Hela läroplanen finns där, även kunskapskraven:


    www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/kursplaner-for-grundskolan

    Sedan brukar lärarna göra arbetsplaner för varje område som man behandlar. Och där brukar det också finnas en matris. Där står det mer exakt på vilket sätt dem olika kunskapskraven bedöms i just det här området. 

    När jag undervisade i 6:an så brukade man ha ett föräldramöte i början och då informerade man om allt detta. Har ni inte haft sånt, eller var ni inte där? 

  • Sat 1 Jan 2022 16:22
    #67
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 10:18:09 följande:

    Ja, kunskapskraven har jag läst på skolverkets sida.
    Jag menar bedömnings matrisen eller kallas det betygsmatris?


    Läraren brukar gör en sån matris, jag är inte säker på om det är obligatoriskt. Så det är lärarens anpassning av kriterierna på det området som man just går igenom. Dvs. läraren visar upp exakt hur man i detta område kan visa att man kan tala, skriva , m.m.  och vad man måste göra för att nå E, C eller A. Jag har just inget exempel då jag inte har de på datorn hemma. Men det går säkert att hitta något på nätet....   

    Som exempel, menar jag. Annars är bara den lärarens intressant, förstås. 

    Men om det finns en arbetsplan med matris, så är arbetsplanen också intressant. Där står det VAD man ska göra och ofta är det så att elever inte gör alla delar, om betyget blir sämre än förväntat. 
  • Sat 1 Jan 2022 16:36
    #68
    Torngatan4 skrev 2021-12-31 12:29:05 följande:

    Det jag menar med "rätta" är att han kommenterar att det är felstavat(glosan).
    Det gör han till mig.
    Det har hänt några gånger att glosan varit felstavad.


    Sånt förekommer ganska ofta. Det händer t.ex. att man felstavar något - just på tavlan - där ser eleverna bättre om det ser fel ut än läraren som står "för nära". Har också varit med om elever som kände till ord som inte jag kände till eller som kunde uttala svåra ord perfekt, då jag fick tänka till nån sekund mer. Men det är inte konstigt. Det finns väldigt många ord i språket, alla känner man inte alltid och ibland är ungarna snabba och har hört ordet.

    Men allt detta är små detaljer. Det hände regelbundet att samma elev sedan inte kunde skriva korrekta meningar, eller inte satte en enda punkt i sin text, eller aldrig skrev om det som man skulle skriva om.  Det händer att elever "bara " få E trots att de har A i vissa delar. Jag har just också en sån. Och då har jag tränat mycket med den eleven. 

    Oftast har ju de som är riktigt duktiga på något inom ämnet även ganska bra på resten, dvs. en jämn profil. Men det finns de som är ojämna. Jag har också haft elever som inte har fått ett godkänt betyg, trots att de var bra på enskilda delar. Men det hjälper inte om de inte gör andra delar. 

    I din situation skulle jag verkligen försöka få reda på vilka delar det är som din son inte gör eller gör mycket sämre än resten, och varför. Kanske förstår han inte att det är viktigt? Kanske har han något specifikt problem med det? 
  • Thu 20 Jan 2022 13:15
    #75
    Torngatan4 skrev 2022-01-20 10:28:22 följande:

    Jag har som sagt begärt möte med läraren, men inte fått till det ännu.

    Rektorn svarade att de inte tillämpar betygskriterier och bedömningar.
    "Vi arbetar inte med matriser och jag är väl medveten om att det görs på många skolor. Ny forskning de senaste åren visar att detta inte är ett så bra sätt att kommunicera kunskaper, finns att läsa om på flera ställen. Vi arbetar med formativ bedömning där vi pratar med barnen, visar exempel eller skriver kommentarer. Detta skulle jag kunna skriva och motivera för mer men det är upp till varje skola hur vi väljer att kommunicera runt måluppfyllelse. Jag har full förståelse för att man som förälder ser det som ett bra sätt att se vad mitt barn kan men det utvecklar inte eleven på det sättet man kan tro, det kan till och med segmentera elevens uppfattning om sin förmåga".

    Enligt min son har det inte varit mycket muntligt i Engelskan denna termin. Han har haft hem boken och vi har gått igenom och han förstår och kan allting. Andrea BD, vad tycker du att jag ska fråga om på mötet med läraren?


    Betygskriterier finns inte längre, det finns kunskapskrav istället. Och de måste de gå efter när de sätter betyg. Däremot måste de inte göra matriser. Det gör jag inte heller och jag håller med rektorn där att det har nackdelar.  Det kan bli lite för detaljfixerat så att man inte ser helheten. Bedömningar kan syfta på allt möjligt. Jag är inte riktigt säker vad du tänker på där heller. 

    "Formativ bedömning" är minst sagt svårt att förklara. Men det är det senaste som skolorna försöker sträva efter:

    www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/formativ-bedomning-starker-larandet

    Vad du ska fråga....Jag skulle fråga om det skulle vara möjligt att läraren säger till din son "nu kan du visa lite vad du kan muntligt", så att han fattar när han ska ta det på allvar. Det är ganska typiskt, det som din son säger, för elever som inte har riktigt koll eller som är lite passiva. Och uppmana sonen att ta det på allvar då också och visa vad han kan. Sedan betvivlar jag detta verkligen! Hur kan det inte ha varit mycket muntligt på en hel termin? Han har väl inte tagit det på allvar om han bara gjort lite övningar med någon annan elev. Men även där kan ju läraren gå runt och lyssna. Det är INTE bara redovisningar.

    Eller kan hon faktiskt ge honom tillfälle att visa vid något tillfälle bara för henne, om hon inte har tillräckligt muntligt på honom. Hon skulle också kunna informera er någon gång under terminen hur det ser ut. Och absolut på nästa utvecklingssamtalet, att hon kan tala om då hur det ser ut? Du får själv avgöra vilket som passar bäst, allt är kanske för mycket. 

  • Thu 20 Jan 2022 17:53
    #77
    Torngatan4 skrev 2022-01-20 14:22:56 följande:

    Tack AndreaBD,

    Ska läsa lite om formativ bedömning.

    Ok, de har tagit bort något som hette betygskriterier,
    Kunskapskraven har jag läst på skolverket sida.
    Det jag menar med bedömningskriterier är matriserna.
    Jag är inte pedagog, tycker att som det är nu blir det inte alls detaljerat.
    Upp till en 12 åring att ta till sig av återkopplingen. Min son har inget utbyte av detta(han blandade ihop återkopplingen mellan Biologi och Engelska).
    Men som du skriver kan det bli för detaljerat också.
    Ska genomföra möte med läraren nästa vecka. Ska fråga om läsning, skriva, tala och förstå. Var han ligger kunskaps mässigt. Ska också nämna det du skrev. Förra veckan tog han hem Engelska boken och vi gick igenom who and which(var olika meningar där han skulle fylla in). Det var kanske 12 meningar och han gjorde det utan att tveka på någon. Läste också en text om Apollo 13 där han svarade på frågor sant eller falskt, gick hur bra som helst.

    Det jag menade med ett muntligt var denne termin.


    Det kan du göra, men det är ganska flummigt. 

    Det är kunskapskraven som gäller. Och läroplanen som helhet förstås. Men kunskapskraven är det viktigaste.

    En matris är ju bara att man gör om kunskapskraven lite grann enligt området som man just jobbar med. Och det blir i många fall bara löjligt. Dessutom skulle det innebära att man i förväg måste bestämma exakt vad som ingår. Och det blir ganska tråkigt. Man vill kunna ta in något mer, t.ex. om eleverna själva visar intresse av något. 

    Ja? Jag menade också terminen. Hur många tillfällen kan det finnas under en termin att höra en elev prata? Ungefär varannan lektion? Det är nog din son som missförstår vad läraren bedömer om han tror att det inte varit många tillfällen. Visserligen går inte alla lärare runt med anteckningsbok och skriver upp varje gång eleven gör en muntlig övning. Men efter flera såna har man definitivt hört alla elever, även om de jobbar två och två eller i liten grupp. Det behövs inte en officiell redovisning för det. Men frågar gärna läraren vad som ingår i hennes bedömning av det muntliga. Eller menar du DEN HÄR terminen? Den har ju bara börjat förstås. 
  • Mon 24 Jan 2022 17:46
    #81
    Anonym (blå) skrev 2022-01-24 15:13:00 följande:

    Fick också sämre betyg för att jag inte pratade så mycket.. De sa samma sak. Det är synd att man blir bedömd för hur man är som person och inte efter kunskap. Skolan borde vara mer individanpassad.


    I arbetslivet sedan blir man också mycket bedömd efter hur man är som person. 

    Men i skolan blir du egentligen inte bedömd efter hur mycket du pratar, dvs. inte efter personlighet, tycker jag. Bara om du pratar för lite för att läraren ska kunna BEDÖMA, då kan det hända att du får sämre betyg. Så jag tolkar det så att läraren menade det. 
  • Tue 25 Jan 2022 23:11
    #83
    Torngatan4 skrev 2022-01-25 19:55:57 följande:

    Svar till betygskriterier.

    Han är inte bra på att ta initiativ. Kan säkert sitta och tänka på annat på lektionerna. Han är lite frånvarande som inte riktigt har koll. 
    När han sätter igång är han mycket duktig(har mycket stort ordförråd och pratar helt naturligt flytande). Har haft några samtal med min son de sista dagarna(Engelska) och är förundrad över hans ordförråd.


    Jag kan dock inte föreställa mig att läraren inte skulle ha haft tillfälle att höra honom, på en hel termin. Omöjligt. Och det finns många olika situationer. Det är inte bara presentationer som sagt, inte bara frågor och svar i klassrummet, det är dessutom säkert att prata två och två, med en annan elev. Alltså muntliga uppgifter på lektionerna.

    Läraren kan förstås inte lyssna på din son varje gång, men hen hinner nog lyssna på sex eller åtta elever varje gång de gör nån muntlig uppgift. Så hur skulle hon inte har haft tillfälle att höra honom? Han behöver inte vara aktiv, inte ta initiativ, utan han behöver bara göra uppgifterna. Och standarden i engelska har ökat
Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6