Betyg E i Engelska årskurs 6
Man känner ju oftast eleverna tillräckligt bra så att man kan hitta lösningar, när det finns speciella problem som skulle kunna vara ett hinder. Jag brukar inte ge mig tills eleverna har visat sitt bästa muntligt.
Tack för alla svar.
Jag märker att jag inte är påläst alls(som betygskriteriet skriver, att TS är van att betygen sätts på prov). Ja, det är jag(född i mitten på 70 talet).
Det kom som en chock.
Hemmahajen
Förtvivlad, ja bra fråga. Sonen har inte fått några bedömningskriterier.
Tror också att de "spegalna" killarna rent generelt inte är lika benägna att följa vad läraren säger. Hoppas det växer bort. Är väl rädd att kan ska få en "stämpel" från läraren på högstadiet att han är "dårlig", ifall han "släpar" med sig ett E till högstadiet( betyget kan i och för sig bli bättre på vårterminen). Men det kanske inte är så det fungerar. Tänker själv att lärare är männsiskor och att vi gärna vill sätt olika människor i fack. Kanske därför att jag är förtvivlad. Hade själv vissa delar av mina studier på universitet i utlandet( hade betyg A-F). Jag kände själv att ifall jag läste fick jag i varje fall ett C. Jag vet att det inte går att jämföra
Känner också att jag inte kan hjälpa min son att utvecklas i skolan(han är lite introvert och säger inte mycket). Han kan inte berätta för mig om kunskapsbedömningar och kriterier. När han kom hem efter återkopplingen från läraren om betyg, verkar det som han blandat ihop Biolofi och Engelska. Han verkar inte ha någon som helst uppfattning om vad som han ska göra( vilket jag inte förväntar heller han är 12 år). Men om inte han ger besked och inte läraren. Vem ska jag då fråga?. Jag är inte lärare och har uppenbarligen ingen kunskap om detta. Vet inte riktigt vad han inte visar kunskap i,och vad som saknas.
Kunskapsmatiser, bedömningskriterier, läroplaner och krusplaner.
Jag inser att jag inte vet någonting om grundskolan och kraven som gäller 2021.
Verkar inte som kommunen jag bor i skriver in det i digitala systemet som finns.
Ni kan ju förstå att jag känner ingen översikt alls. Betygen känns för mig som lott dragning( även om de naturligtvis inte är det). Jag har ingen uppfattning om någon kunskapsnivå i något ämne.
Alla kunskapskrav för alla skolämnen finns på skolverkets hemsida. Hela läroplanen finns där, även kunskapskraven:
www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/kursplaner-for-grundskolan
Sedan brukar lärarna göra arbetsplaner för varje område som man behandlar. Och där brukar det också finnas en matris. Där står det mer exakt på vilket sätt dem olika kunskapskraven bedöms i just det här området.
När jag undervisade i 6:an så brukade man ha ett föräldramöte i början och då informerade man om allt detta. Har ni inte haft sånt, eller var ni inte där?
Ja, kunskapskraven har jag läst på skolverkets sida.
Jag menar bedömnings matrisen eller kallas det betygsmatris?
Det jag menar med "rätta" är att han kommenterar att det är felstavat(glosan).
Det gör han till mig.
Det har hänt några gånger att glosan varit felstavad.
Jag har som sagt begärt möte med läraren, men inte fått till det ännu.
Rektorn svarade att de inte tillämpar betygskriterier och bedömningar.
"Vi arbetar inte med matriser och jag är väl medveten om att det görs på många skolor. Ny forskning de senaste åren visar att detta inte är ett så bra sätt att kommunicera kunskaper, finns att läsa om på flera ställen. Vi arbetar med formativ bedömning där vi pratar med barnen, visar exempel eller skriver kommentarer. Detta skulle jag kunna skriva och motivera för mer men det är upp till varje skola hur vi väljer att kommunicera runt måluppfyllelse. Jag har full förståelse för att man som förälder ser det som ett bra sätt att se vad mitt barn kan men det utvecklar inte eleven på det sättet man kan tro, det kan till och med segmentera elevens uppfattning om sin förmåga".
Enligt min son har det inte varit mycket muntligt i Engelskan denna termin. Han har haft hem boken och vi har gått igenom och han förstår och kan allting. Andrea BD, vad tycker du att jag ska fråga om på mötet med läraren?
Tack AndreaBD,
Ska läsa lite om formativ bedömning.
Ok, de har tagit bort något som hette betygskriterier,
Kunskapskraven har jag läst på skolverket sida.
Det jag menar med bedömningskriterier är matriserna.
Jag är inte pedagog, tycker att som det är nu blir det inte alls detaljerat.
Upp till en 12 åring att ta till sig av återkopplingen. Min son har inget utbyte av detta(han blandade ihop återkopplingen mellan Biologi och Engelska).
Men som du skriver kan det bli för detaljerat också.
Ska genomföra möte med läraren nästa vecka. Ska fråga om läsning, skriva, tala och förstå. Var han ligger kunskaps mässigt. Ska också nämna det du skrev. Förra veckan tog han hem Engelska boken och vi gick igenom who and which(var olika meningar där han skulle fylla in). Det var kanske 12 meningar och han gjorde det utan att tveka på någon. Läste också en text om Apollo 13 där han svarade på frågor sant eller falskt, gick hur bra som helst.
Det jag menade med ett muntligt var denne termin.
Fick också sämre betyg för att jag inte pratade så mycket.. De sa samma sak. Det är synd att man blir bedömd för hur man är som person och inte efter kunskap. Skolan borde vara mer individanpassad.
Svar till betygskriterier.
Han är inte bra på att ta initiativ. Kan säkert sitta och tänka på annat på lektionerna. Han är lite frånvarande som inte riktigt har koll.
När han sätter igång är han mycket duktig(har mycket stort ordförråd och pratar helt naturligt flytande). Har haft några samtal med min son de sista dagarna(Engelska) och är förundrad över hans ordförråd.