Inlägg från: Torngatan4 |Visa alla inlägg
  • Torngatan4

Betyg E i Engelska årskurs 6

Ja, kunskapskraven har jag läst på skolverkets sida.
    Jag menar bedömnings matrisen eller kallas det betygsmatris?

• Torngatan4

Tack till inlägg lärare.

Tror du det är samma till högstadiet?.
    Att läraren inte vet elevernas betyg i enskilda ämnen.

• Torngatan4

Ja, han byter skola och lärare till hösten.
    Det är sant bra för läraren om eleven höjer betygen.

Min son har inte studerat någon Engelska hemma, bara glosorna som han redan kunnat. Men som någon skrev, att glosorna inte vägs in i betygen( utan glosorna är till för att lära sig). Det visste inte jag. Blev bara förvånad över betyget, när han gick i årskurs 2 skrev han en liten bok på Engelska, som han läste upp för klassen. Visste inte att han behövde hjälp i Engelska. När han gått igenom glosorna brukar han "rätta" läraren. Han är kunskaps mässigt på en högre nivä än jag var på gymnasiet i förståelse, ordförråd och uttal. När det gäller att skriva vet jag inte riktigt. Jag vet inte heller varför han fick "dårligt"betyg i Engelska.
    Som en person skrev här inne, det är prata, förstå och skriva.

• Torngatan4

Det jag menar med "rätta" är att han kommenterar att det är felstavat(glosan).
    Det gör han till mig.
    Det har hänt några gånger att glosan varit felstavad.

• Torngatan4

Tack till Andrea BD.

Nu börjar det klarna för mig lite.

Vi har varit på alla föräldrarmöten och alla utvecklingssamtal.
    Någon arbetsplan med matris eller matris har vi aldrig sett.
    Visste inte att detta fanns(förrän nu när jag hör om det på familjeliv)

Läraren har pratat mera generellt. Min son har haft utvecklingssamtalet och Engelska har egentligen aldrig varit något fokus kring. Hans profil har jag ingen aning om.

Jag har bara förhört honom på glosorna( som han redan kunnit).
    Han har läst någon Engelska bok någon gång. Vi har också pratat Engelska några gånger. Mitt arbets språk är Engelska och hade jag veta om detta, då hade jag hjälpt honom. Jag ar inte Engelska lärare på något sätt, men när jag hört han prata har jag bara tänkt att han är bättre än jag var i gymnasiet.
    Eftersom han skrev en bok i årskurs 2( som han limmade ihop, var kanske 10 A 4 sidor som han skrev om Kapten Kalsong, Att han skulle vara svag i Engelska språket känns som att säga att jag är 12 år gammal. Var helt säker på att han låg på kunskapsnivå B, men nu fattar jag att det finns olika delar som ska bedömas(som du skrev tal, läsa, förstå och skriva. Han har hela tiden sagt att Engelskan är enkel. Kanske är att han inte pratar så mycket. 

Jag har begärt möte med läraren. Jag hade kunnat hjälpa min son om jag vetat detta. Han fick C i Biologi( här frågade han mig vad är Biiologi). Han har aldrig haft hem boken i Biologi. Matematik räknar vi hemma( då han haft prov och jag sett att resultaten kunnit varit bättre). Engelska prov har han aldrig haft.

Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6