• Thu 30 Dec 2021 13:41
    23652 visningar
    76 svar
    -3 +1
    76
    23652

    Hund inte välkommen på nyår

    Jag och min sambo firar alltid nyår med hans syskon och deras familjer. De är väldigt trevliga att umgås med. Men problemet är att vår hund aldrig är välkommen. Vår hund fyller strax 3 år och är världens snällaste, men hon är en så kallad kamphund och föräldrarna menar att barnen blir rädda. Ett år fick hon följa med men då fick hon vara ute i deras trädgård hela kvällen och stackarn frös ju jättemycket :( Alla andra år har hon fått vara hemma och då har jag haft så dåligt samvete. Det är många timmar hon blir ensam. För oss så är hon ju vårt barn!

    Hur gör ni andra med hund när ni blir bortbjudna? Hur hade ni gjort i vår situation?

  • Svar på tråden Hund inte välkommen på nyår
  • Thu 30 Dec 2021 19:26
    #41
    +2
    Fossil skrev 2021-12-30 16:26:24 följande:

    Det finns ingen ras som är "kamphund". Det finns däremot raser som är lättare att hetsa till kamp. Är hunden uppfostrad rätt så är den inte farligare än en annan random hund.


    Vem har sagt att kamphund är en ras? Inte jag i alla fall.
  • Thu 30 Dec 2021 19:33
    #42
    +1
    Dexter dot com skrev 2021-12-30 17:53:12 följande:

    Nu har TS säkerligen inte en pitbull eftersom dom inte är godkända och det det finns rätt få renrasiga i sverige. Problemet med bull & terrierraserna är ju inte att dom är aggressiva mot människor utan ofta har svårt för andra hundar.


    en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fatal_dog_attacks_in_the_United_States

    Visserligen USA, men nog verkar pitbull, amstaff och liknande raser stå för betydligt fler dödsfall än andra raser. Kan förstå rädslan ändå - om man nu är rädd för hundar att man kanske blir extra rädd för vissa raser.
  • Thu 30 Dec 2021 19:36
    #43

    Kom på en sak efter att ha läst TS igen..

    Det står att hunden är 3 år, förra året frös hunden i trädgården, *de andra åren* har hundstackaren varit ensam hemma?

    Ts har alltså inte varit med sin egen hund en enda nyårsafton och har därmed ingen aning om deras hund är rädd för smällare?
    Detta gick mej helt förbi tidigare..

    Ts vet alltså inte om hunden legat och ylat av skräck hela nyårseftermiddagen fram till tidig morgon på nyårsdagen eftersom de varit borta.

    Verkar som att Ts dragit, men om du läser detta, snälla var hemma med din hund om den inte får komma in i värmen hos sambons familj! 

  • Thu 30 Dec 2021 20:24
    #44

    TS verkar tro att hennes hund är någon annans ansvar?

  • Thu 30 Dec 2021 20:31
    #45
    +1

    Tycker det är jättemärkligt att vissa hundägare tar för givet att hunden är medbjuden på diverse tillställningar! Jag gillar hundar men ta fan inte hit dem... Jättemärkligt!

    Ts verkar inte spenderat en enda nyårsafton med sin hund, förutom när den fick sitta ute i kylan då, så hur vet hon ens hur den reagerar på smällare och fyrverkerier? Jag tycker nog att du, ts, får ta ditt ansvar som hundägare och stanna hemma! Åk till släkten och käka, lämna sambon och åk hem till hunden!

  • Thu 30 Dec 2021 20:33
    #46
    +1
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:57:41 följande:

    Nu vet jag inte hur man citerar, men självklart går hunden före allt annat. Det finns inget viktigare än henne. Du menar alltså att man absolut inte lämnar hunden hemma en nyårsafton?

    Jag beslutar inte ensam om att gå på festen. Jag har som sagt en sambo och han bryr sig inte lika mycket om vår hund som jag gör.


    Ni var det kanske inte mig du citerade.
    Men jag hade aldrig lämnat en hund själv en nyårsafton.
    Även om den inte är skotträdd så kan den lätt bli det om den lämnas ensam och folk smäller raketer utanför.
    Och hellre ensam en nyårsafton med hunden än att den ska behöva sitta ute och frysa en hel kväll. Det är inte heller juste emot hunden.
    Så skaffa hundvakt eller stanna hemma,är mitt råd.
    Du bestämmer själv om du ska gå på fest,. Inte din sambo eller någon annan.
  • Thu 30 Dec 2021 20:55
    #47

    Är bortbjuden över nyårsnatten. Men ska inte gå då jag aldrig skulle lämna min hund ensam om det inte vore för jobb eller minska risken för att den blir stulen lr p ga för varmt i bilen under sommaren.

    O det finns inget som heter kamphund. Däremot e dem extrema pussiga hundar, har en lika dan. ^^

    Hade jag varit du så hade jag stått över denna gång men sett till att bidra hem dom till er till nästa nyår.

  • Thu 30 Dec 2021 20:55
    #48

    bjuda*

  • Thu 30 Dec 2021 20:59
    #49
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 13:41:13 följande:
    Hund inte välkommen på nyår
    Jag och min sambo firar alltid nyår med hans syskon och deras familjer. De är väldigt trevliga att umgås med. Men problemet är att vår hund aldrig är välkommen. Vår hund fyller strax 3 år och är världens snällaste, men hon är en så kallad kamphund och föräldrarna menar att barnen blir rädda. Ett år fick hon följa med men då fick hon vara ute i deras trädgård hela kvällen och stackarn frös ju jättemycket :( Alla andra år har hon fått vara hemma och då har jag haft så dåligt samvete. Det är många timmar hon blir ensam. För oss så är hon ju vårt barn!

    Hur gör ni andra med hund när ni blir bortbjudna? Hur hade ni gjort i vår situation?
    Nyår lämnar jag inte hundar själva. Andra kvällar hade jag dock accepterat utan problem.

    Alternativa sätt är ju att bjuda hem dem till er, kolla om hunden kan vara instängd i ett rum där eller liknande.
  • Thu 30 Dec 2021 21:51
    #50
    +1
    Fossil skrev 2021-12-30 16:26:24 följande:
    Det finns ingen ras som är "kamphund". Det finns däremot raser som är lättare att hetsa till kamp. Är hunden uppfostrad rätt så är den inte farligare än en annan random hund.
    Ungarna är rädda för hunden. Ingen som påstått att den är farlig.

    Tycker det är onödigt att ta med sig hunden då. Antingen går det att lösa hundvakteriet på ett vettigt sätt så att hunden får det bra. Eller så får hon stanna hemma med jycken.

    Tror de flesta av oss har hoppat över fester när det inte gått. Man får träffas någon annan dag istället.
Svar på tråden Hund inte välkommen på nyår