• Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Thu 30 Dec 2021 19:06
    39832 visningar
    36 svar
    36
    39832

    Min 10-månaders dotter jollrar inte

    Min yngsta jollrade inte heller direkt, någon enstaka gång kunde det komma lite men inte som mina två äldre. (Äldsta pratade väldigt tidigt och kunde prata 2-3 ordsmeningar vid 1,5 år. Vid drygt 1 började han prata lite, men inga riktiga ord, utan mer ljud i olika tonläge. Vid 1,5 år kunde han 8-10 ord. Nu är han 22 månader och nu kommer det nya ord varje dag. Han pratar jättemycket även om man inte förstår allt. Barn är olika och spannet för det normala är väldigt stort och även om de inte faller innanför det så kan det fortfarande vara normalt.

    Är det fler saker som ?avviker? ? Min systers dotter har troligen någon form av autism. Hon började prata men slutade och är totalt ointresserad av sin omgivning, dvs vill inte ha några sociala kontakter, ögonkontakt eller något. Fastnar även i lekar och blir extremt arg och frustrerad över om någon bryter eller kommer omvägen för hennes lek. Dock var hon runt knappt 2,5 när de började reagera på att något va ?fel?.

  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Tue 4 Jan 2022 21:41
    #3

    Jag tycker inte du ska vara orolig då hon är så liten ännu och hon fokuserar säkert på något annat istället. Hur är hon motoriskt? Min yngsta var och är extremt duktig motoriskt och var väldigt tidig med det. BVC trodde oxå att han la allt fokus på det och som sagt nu när snart två år och nu verkar de komma igång ordentligt.

    Vid 18 månader bör de kunna 8-10 ord och då är det inte riktiga rena ord heller. Jag tror de kollar mer tal sen vid 2,5 år. Tror ni hon hör bra? Annars kan det ju oxå vara det.

  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Wed 5 Jan 2022 21:28
    #5
    amandakollb skrev 2022-01-05 21:05:10 följande:

    Alltså stort tack för dina svar, lugnar väldigt mycket! Hon är jätteduktig motorisk och har känts som hon legat lite före när jag jämfört med andra bebisar i samma månad. Så hon kanske lägger fokus där som du säger!

    Vi tror inte alls det är något problem med hörsel utan hon verkar höra bra! Men vore skönt att kolla upp det ändå kanske så vi kan utesluta det, får kolla med BVC nästa vecka. Annars får vi bara vänta kanske.. vet du om det finns något man kan göra som föräldrar för att stimulera dem att jollra?


    Då är det säkert samma som med min yngsta, de fokuserar på en sak. Min äldsta dotter var som sagt väldigt tidig med talet men sen motoriskt, började gå vid 16,5 månad medens yngste gick vid 11 månader.

    Om ni upplever hon hör bra så gör hon säkert det :) men ta upp det med BVC om du känner dig orolig.

    Jag har inte gjort något speciellt, men att läsa böcker och prata mycket med sina barn stimulerar ju deras tal och utökar deras ordförråd mycket så det skulle jag rekommendera. Mina barn har gillat böcker med mycket bilder på vardagliga saker, ex mina hundra första ord och liknande böcker. Där märker man även hur deras förståelse är, om de kan peka ut föremål osv. Man ser även deras utveckling i ordförrådet på ett bra sätt :)
  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Wed 12 Jan 2022 15:26
    #16
    amandakollb skrev 2022-01-11 19:57:57 följande:

    Ska be om en remiss på fredag så vi kan utesluta att det är något med hörseln iaf! Men annars känns de inte som de kommer kunna säga något, men hoppas iaf på ytterligare tips hur man kan få de att komma igång med jollrandet (om det ens går?!). Ska absolut börja läsa böcker för henne, det har vi inte gjort hittills! När började din yngsta att jollra?:)


    Skönt att ta upp det, hoppas du får en remiss. De kommer säkert ge tips och idéer på hur ni kan försöka utveckla hennes ordförråd och språk. Sen som sagt är det först vid 1,5 år som de frågar om hon kan prata och då är det godkänt med 8-10 ord. Senkommet säkert fråga nu om hon jollrar om de inte gjort de redan, alltså mamamam dadada osv.

    Jag har inget minne av att han jollrade direkt faktiskt. Han pratade mer i konsonanter bara och sitt eget språk. Som sagt vid 1,5 kunde han typ 10 ord men inte rena. Däremot kunde han peka ut enorma mängder, förstod allt man sa och var som sagt extremt duktig motoriskt.
  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Thu 20 Jan 2022 11:04
    #23

    Försök att inte oroa dig utan njut istället av ditt barn. Alla barn är olika och de måste nödvändigtvis inte vara något fel. Som jag skrev ovan så är jag faktiskt osäker på om min son jollrade direkt. Han fyller ju två om drygt 1 månad och nu pratar han på bra. 

    Kan hon peka ut föremål som ni benämner? Förstår hon enkla uppmaningar? Har BVC sagt något? 

  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Thu 20 Jan 2022 12:07
    #25
    Anonym (Anonym123455) skrev 2022-01-20 11:45:27 följande:
    En 10 månaders bebis kan väl sällan peka ut förmål och förstår enkla uppmaningar? Barnet är 10 månader!! Det är först vid 18 månader som man har som kriteri att ett barn ska förstår enkla uppmaningar.

    Stackars barn är ju inte ens 1 år!!! 
    Det var en enkel fråga, inget du behöver gå igång så på? Jag har tidigare skrivit att barnet inte ?kollas? rent språkligt förens vid 1,5 år och ska då kunna runt 8-10 för att bli godkänd. Alla barn är olika och det är som sagt en fråga till ts.. min äldsta dotter var tidig verbalt och kunde prata mycket innan 1 år, vid 18 månader pratade hon 2-3 ordsmeningar. Medens yngste sonen inte alls pratade eller knappt jollrade vid samma ålder.. han hade dock förmågan att kunna peka på vissa föremål om man frågade om dem.. 

    På mitt BVC frågar de om barnet vid 9-10 månader kan peka ut några vardagliga föremål som ex lampa, mage eller liknande. så tycker inte alls att frågan är olämplig eller konstig.. 
  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Thu 20 Jan 2022 17:47
    #27
    Anonym (Anonym123455) skrev 2022-01-20 16:48:40 följande:
    Så klart man går igång på det. Strö mer oro än vad mamman redan har. Aldrig vart med om att bvc frågat om det redan vid 10 månader. Vid 10 månader har de frågat om barnet jollrat och kollat om hen slår två klossar emot varandra.

    Först vid 1.5 år har bvc frågat om barnet kan peka ut föremål eller kroppsdelar. Har tre barn.
    Precis som jag då, jag har oxå tre barn Så skriver inte utan den fakta jag har.  Jag försöker inte oroa TS. Du läser inte alls vad jag skriver utan går igång på en enkel fråga? Om man startar en tråd så måste man väll ändå vara beredd på att andra ställer följdfrågor? Och som jag skrev, ALLA barn är olika och utvecklas i olika takt. BVC kanske inte lägger så mycket fokus kring det på 10 månaders kontrollen då de fortfarande små. Men jag har fått frågan alla tre 10-månaderskontroller om barnet kan peka ut ex lampa. Är väll olika i olika landsting då. Eller olika sköterskor kanske kollar olika saker. 

    Sök och läs i rikshandboken för BHV där i står bland annat det jag skrev ovan. https://www.rikshandboken-bhv.se/metoder--riktlinjer/sprakundersokning-och-screening/

Svar på tråden Min 10-månaders dotter jollrar inte