• Anonym (Nervö­s)
    Sat 1 Jan 2022 20:32
    3782 visningar
    6 svar
    6
    3782

    Inte redo att föda trots flera barn sedan innan. Hur hantera?

    Bebisen kan komma när som helst då jag är fullgången. Och jag är SÅ klar med att vara gravid pga en riktigt jobbig graviditet från start, men är absolut inte redo för att föda.

    Fick senaste barnet för 1,5 år sedan och minns smärtan/känslan så väl, så jag nu bara tänker på det hela tiden.

    Jag har liksom ingen stark ångest eller superstor rädsla, men jag är väldigt orolig för hur jag kommer att kunna hantera smärtan vid utdrivningen som jag anser är jobbigast. Finns det någon lokal bedövning att ta?

    Föder snabbt (hann vara inne 50 min sist) så eda går bort.

  • Svar på tråden Inte redo att föda trots flera barn sedan innan. Hur hantera?
  • Anonym (Lugn)
    Sat 1 Jan 2022 20:47
    #1

    Andra barnet kan vara lättare att döda.Det är över snart och snart har du din bebis i famnen.

  • Anonym (Lugn)
    Sat 1 Jan 2022 20:47
    #2
    Anonym (Lugn) skrev 2022-01-01 20:47:06 följande:

    Andra barnet kan vara lättare att döda.Det är över snart och snart har du din bebis i famnen.


    Föda.
  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Sat 1 Jan 2022 21:41
    #3
    Anonym (Lugn) skrev 2022-01-01 20:47:24 följande:

    Föda.


    Jag har fler barn än så. Det är inte fören nu med dom två senaste som jag haft samma känsla. Vet inte om det är åldern som spelar in, att man tänker efter mer än när man var ung.
  • Anonym (Gina)
    Sat 1 Jan 2022 22:12
    #4

    Det kan nog vara en kombination av båda. Dels ålder och erfarenhet, dels att det inte är så jättelänge sedan du födde barn sist.
    Även om man glömt det värsta så minns jag att när värkarna väl satte igång så kände jag bara att FAN!! Det var SÅ HÄR det kändes. Och varför i hela friden skulle jag vilja göra det här igen??

    Om du föder väldigt fort så kanske ni ska försöka åka in vid första känning så att du hinner boa in dig lite och bekanta dig med miljön för att direkt bygga trygghet där? Det skulle kunna bli så att du/ni blir hemskickade någon gång för att man bedömer att det är för tidigt. Men kan man leva med det så skulle jag vilja göra så. Komma in tidigt, få lustgas direkt, skapa mitt trygga rum och sen stanna där. 
    Det finns bäckenbottenbedövning man kan få vid utdrivningen, den verkar lokalt.

  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Sun 2 Jan 2022 10:40
    #5
    Anonym (Gina) skrev 2022-01-01 22:12:50 följande:

    Det kan nog vara en kombination av båda. Dels ålder och erfarenhet, dels att det inte är så jättelänge sedan du födde barn sist.

    Även om man glömt det värsta så minns jag att när värkarna väl satte igång så kände jag bara att FAN!! Det var SÅ HÄR det kändes. Och varför i hela friden skulle jag vilja göra det här igen??

    Om du föder väldigt fort så kanske ni ska försöka åka in vid första känning så att du hinner boa in dig lite och bekanta dig med miljön för att direkt bygga trygghet där? Det skulle kunna bli så att du/ni blir hemskickade någon gång för att man bedömer att det är för tidigt. Men kan man leva med det så skulle jag vilja göra så. Komma in tidigt, få lustgas direkt, skapa mitt trygga rum och sen stanna där. 

    Det finns bäckenbottenbedövning man kan få vid utdrivningen, den verkar lokalt.


    Ja, det är ju lite så. Jag upplevde aldrig med de första barnen att jag hade någon oro innan, men fick mina första 2 som tonåring också.

    Jag har därefter alltid åkt in i sista stund då jag inte trivs i Sjukhus miljö, eller snarare inbillar mig att jag får mer ont när jag är där. Med senaste kom jag in 8cm öppen och var där i 50 min innan barnet kom. Det kändes lagom, men vi vet ju inte hur det blir denna gång.

    Tack för tips, ska kolla upp det!
  • Anonym (A)
    Sun 2 Jan 2022 19:43
    #6
    Anonym (Gina) skrev 2022-01-01 22:12:50 följande:
    Det kan nog vara en kombination av båda. Dels ålder och erfarenhet, dels att det inte är så jättelänge sedan du födde barn sist.
    Även om man glömt det värsta så minns jag att när värkarna väl satte igång så kände jag bara att FAN!! Det var SÅ HÄR det kändes. Och varför i hela friden skulle jag vilja göra det här igen??

    Om du föder väldigt fort så kanske ni ska försöka åka in vid första känning så att du hinner boa in dig lite och bekanta dig med miljön för att direkt bygga trygghet där? Det skulle kunna bli så att du/ni blir hemskickade någon gång för att man bedömer att det är för tidigt. Men kan man leva med det så skulle jag vilja göra så. Komma in tidigt, få lustgas direkt, skapa mitt trygga rum och sen stanna där. 
    Det finns bäckenbottenbedövning man kan få vid utdrivningen, den verkar lokalt.
    +1
Svar på tråden Inte redo att föda trots flera barn sedan innan. Hur hantera?