• Kommie

    Har ni koll på vad era barn spelar?

    Ger ni dem en telefon, ett tv-spel eller en dator och säger "have fun", eller övervakar ni aktivt vilka spel de spelar?



    Det finns nämligen innehåll även i barnspel som är väldigt tveksamt. Ni känner säkert igen figuren på bilden. Vems ansvars är det här? Spelbolagens eller föräldrarnas? Är det skadligt för barn att se material som på bilden, eller spelar det ingen roll?

    Om ni märker att era barn blir påverkade av spel, tar ni då er tid och sätter er med dem och pratar om vad som är rätt och inte?

  • Svar på tråden Har ni koll på vad era barn spelar?
  • Kommie
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-01-02 12:54:53 följande:

    Ser precis noll problem med det på bilderna, faan va lättkränkta folk är.

    Kanske skaffa er ett liv istället?


    OK. Min gissning är att om jag hade ställt samma fråga för 20 år sedan så hade folk här tyckt att bilderna var skandal. Med sociala medier har allmänt horeri har normaliserats och krypit ned i åldrarna jättemycket.
  • Anonym (gg)
    Kommie skrev 2022-01-02 12:52:46 följande:
    Känner du inte till prinsessan från Mario-spelen? Det är hon. Med barnkaraktär menar jag alltså en karaktär som är till för barn. Måste jag verkligen förklara det?
    Nä kände inte igen henne faktiskt. Vi spelar helt andra typer av spel i vår familj.

    Ser inget större problem då egentligen. 
  • Anonym (gg)

    Ska väl tillägga att jag är 70-talist, när jag växte upp var till och med nakna barn på bild helt normalt och inte alls sexuellt laddat. 

  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Kommie skrev 2022-01-02 13:19:32 följande:
    OK. Min gissning är att om jag hade ställt samma fråga för 20 år sedan så hade folk här tyckt att bilderna var skandal. Med sociala medier har allmänt horeri har normaliserats och krypit ned i åldrarna jättemycket.
    Absolut säkert är det så, nu för tiden ligger ju ungdomar o pippar öppet i diverse "reality-såpor" på bästa sändningstid...

    Självrespekt o konsekvenstänk är inget som bekymrar generation Z. eller va tusan dagens ungdom tillhör.

    Men att en karaktär i ett tv-spel har kort kjol o "porriga" underkläder är ju nått helt annat.
  • Anonym (.)
    Kommie skrev 2022-01-02 10:04:20 följande:
    Har ni koll på vad era barn spelar?

    Ger ni dem en telefon, ett tv-spel eller en dator och säger "have fun", eller övervakar ni aktivt vilka spel de spelar?

    Det finns nämligen innehåll även i barnspel som är väldigt tveksamt. Ni känner säkert igen figuren på bilden. Vems ansvars är det här? Spelbolagens eller föräldrarnas? Är det skadligt för barn att se material som på bilden, eller spelar det ingen roll?

    Om ni märker att era barn blir påverkade av spel, tar ni då er tid och sätter er med dem och pratar om vad som är rätt och inte?


    Varför gör man figurer så hon inte har någon byxa och är klädd i det som är rationellt för sporten. Man ser ju hennes häck samtidigt som hon åker skidor.

    HUR TÄNKTE MAN DÄR?
  • Anonym (.)
    Kommie skrev 2022-01-02 13:19:32 följande:
    OK. Min gissning är att om jag hade ställt samma fråga för 20 år sedan så hade folk här tyckt att bilderna var skandal. Med sociala medier har allmänt horeri har normaliserats och krypit ned i åldrarna jättemycket.

    Precis!
  • Drottningen1970
    Anonym (gg) skrev 2022-01-02 13:27:00 följande:

    Ska väl tillägga att jag är 70-talist, när jag växte upp var till och med nakna barn på bild helt normalt och inte alls sexuellt laddat. 


    Tänker att det är skillnad på om ett naket barn illustreras i ett naturligt sammanhang i exempelvis badet med en badanka än om en halvnaken barnkaraktär illusteras med stringtrosor i närbild på röven. Det är inte nakenheten utan sexualiseringen som blir problematiskt.

    Vad det gäller prinsessan i mario så har jag alltid tänkt att hon precis som rörmokarna som vill vinna henne är vuxen inte ett barn. Ser man henne som ett barn blir ju hela spelet plötsligt ett pedofildrama.
  • Kommie
    Drottningen1970 skrev 2022-01-02 15:23:32 följande:
    Tänker att det är skillnad på om ett naket barn illustreras i ett naturligt sammanhang i exempelvis badet med en badanka än om en halvnaken barnkaraktär illusteras med stringtrosor i närbild på röven. Det är inte nakenheten utan sexualiseringen som blir problematiskt.

    Vad det gäller prinsessan i mario så har jag alltid tänkt att hon precis som rörmokarna som vill vinna henne är vuxen inte ett barn. Ser man henne som ett barn blir ju hela spelet plötsligt ett pedofildrama.
    Ingen (förutom du kanske) har sagt att prinsessan är ett barn. Det som har sagts är att det är en karaktär för barn, en karaktär som barn gillar, precis som Mario-figurerna. Men reaktionerna är minst sagt intressanta. Hennes klädsel är nu alltså OK i barnspel.

    Jag är 99 % säker på att denna attityd inte hade växt fram utan sociala medier och uselt föräldraskap en giftig kombination.
  • Anonym (gg)
    Drottningen1970 skrev 2022-01-02 15:23:32 följande:
    Tänker att det är skillnad på om ett naket barn illustreras i ett naturligt sammanhang i exempelvis badet med en badanka än om en halvnaken barnkaraktär illusteras med stringtrosor i närbild på röven. Det är inte nakenheten utan sexualiseringen som blir problematiskt.

    Vad det gäller prinsessan i mario så har jag alltid tänkt att hon precis som rörmokarna som vill vinna henne är vuxen inte ett barn. Ser man henne som ett barn blir ju hela spelet plötsligt ett pedofildrama.
    Ja ok, jag förstår hur du menar. Jag har själv stört mig på att många karakärer i spel är helt översexualiserade även i spel där de ska vara actionhjältar, jobbar på kontor eller ska rädda världen, men tror att jag bakom det ser framför mig en 22-årig grafiker som porrsurfar för mycket.
  • Anonym (Spelmorsan)

    Jag hade koll på vad han spelade men på t.ex. congregate är ju problemet reklamen, som kan vara lite tveksam.

    Sen var det ett jädra tjatande om CSGO, vilket vi höll på tills han började högstadiet. Men han har alltid spelat varierat och varit lika road av byggspel som Minecraft, Heroes och Civ eller historiska strategispel som Europa Universalis, som League of Legends, rena shooter-spel eller Rust.

    Nu i gymnasiet har det plötsligt blivit ett stort intresse för bordsrollspel och nu ska det spelas DND, Mutant och allt möjligt IRL. 

    Så känslan är att min son drivs av fantasi och att lära sig bemästra olika regelsystem, inte bara döda monster. Han spelledare stönar redan över hans spelteoretiskt optimerade gamblerkaraktär som snart har startat en egen bank och riskerar att ta sönder hela ekonomin i spelvärlden.

    I have created a monster...

    Men jag var själv en gång i topp 100 av 65 000 spelare i ett tidigt onlinespel som var mest mattebaserat så...

  • Drottningen1970
    Kommie skrev 2022-01-02 15:28:02 följande:

    Ingen (förutom du kanske) har sagt att prinsessan är ett barn. Det som har sagts är att det är en karaktär för barn, en karaktär som barn gillar, precis som Mario-figurerna. Men reaktionerna är minst sagt intressanta. Hennes klädsel är nu alltså OK i barnspel.

    Jag är 99 % säker på att denna attityd inte hade växt fram utan sociala medier och uselt föräldraskap en giftig kombination.


    Fast Mario är ju inte bara ett spel för barn utan för alla.
  • Kommie
    Drottningen1970 skrev 2022-01-02 15:38:05 följande:
    Fast Mario är ju inte bara ett spel för barn utan för alla.
    Ja jo men de flesta ser Mario som barnspel. Sedan finns det säkert någon vuxen autist som spelar Mario hemma i mammas källare också.
  • Dumleflarn

    Ja jävlar så fruktansvärt, själv tittade jag på farsans porrfilmer som jag hittade under hans säng när jag var 6-7 år. Spelade Doom och hade mardrömmar om spelet när jag var 8.

    Ritade folk som blev ihjälskjutna i mina ritböcker, onanerade till sverigehäftet, tittade mycket på actionfilmer typ Rambo Die Hard och Terminator. slogs ofta med syrran, satt OFTA och spelade tv-spel. Mina föräldrar brydde sig inte ett skit om tv-tid.

    Idag är jag en icke våldsverkande pappa till två barn och haft samma sambo i 15 år. Jag har jobb, betalar räkningar i tid och inga lån på banken. Dricker ingenting, mobbar aldrig någon, tränar 3x i veckan och har några vänner jag haft sedan grundskolan.

    Kunde ha gått JÄVLIGT fel ifall jag hade sett trosorna på Peach i ett Tennisspel!!!

  • Drottningen1970
    Kommie skrev 2022-01-02 15:41:15 följande:

    Ja jo men de flesta ser Mario som barnspel. Sedan finns det säkert någon vuxen autist som spelar Mario hemma i mammas källare också.


    Nu är du ju bara tramsig.
Svar på tråden Har ni koll på vad era barn spelar?