• Shalke04

    Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?

    Anyways skrev 2022-01-03 14:38:14 följande:
    Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?
    Jag och min nyblivna sambo har precis flyttat ihop. Det är toppen på de flesta sätt men vi har en sak vi inte riktigt är ense om.

    Ekonomi. Hans inkomst är är cirka 30% högre än min. Hans är cirka 50.000, och min är cirka 35.000 innan skatt. Vi bor i en hyresrätt och har inte barn.

    Vi båda har blankolån vi betalar av, sparanden vi vill bibehålla m.m.

    Vi har en stabil ekonomi, men olika förutsättningar i slutet av månaden till att köpa gemensamma saker till hemmet- tvätt/diskmaskin, torktumlare, möbler, resor etc. Här kommer min fråga. Min sambo säger att jag kan få betala av i min egen takt när vi ska köpa något större. Jag i min tur säger att jag hellre ser att han betalar 30% mer av fasta utgifter. På så sätt kan jag spara till pension, spara till gemensamma resor, och andra inköp. Jag är orolig för att det vi har hemma i slutändan kommer känna ?som hans? då jag inte kunnat bidra lika mycket. Jag vill hellre köpa saker gemensamt i en takt vi båda kan ha råd med.

    Flera banker rekommenderar att man delar upp fasta utgifter beroende på varderas egna inkomst.

    Jag känner mig osäker och girig. Vad tycker ni?
    Nummer 1 är att man aldrig kan be någon annan betala för sitt leverne enligt mig. 50-50 måste vara utgångspunkten och kommer man inte överens så får det bli så. Känner du att du inte har pengar kvar så får ni antingen minska konsumtionen till minsta gemensamma nämnare, vilket i detta fall är vad du känner dig bekväm med. Då får det helt enkelt ta längre tid med inköpen alternativt att han betalar (antingen själv eller att du betalar av i din takt till honom om ni så känner det skall vara 50-50).

    Dock anser jag att även om ni inte vill ha helt gemensam ekonomi så bör ni ha ett gemensamt konto där man kan sätta in % på som går till dessa inköp. Det bör ju bli en perfekt lösning för då kan ni planera exakt när ni skall köpa något. Han sätter in 70% och du 30% (dock bör denna beräkning vara i nettolön, ej brutto.. vilket ger en mer jämn fördelning).

    Jag tjänar mer än dubbelt så mycket som min fru (och gjorde det när vi flyttade ihop och inte var gifta också) och det var aldrig något snack om att vi skulle betala annat än 50-50. Det gick HON aldrig gå med på, då hon inte ville vara en golddigger och få mig att känna mig utnyttjad. Det innebar att jag kunde ge henne resor, väskor, smycken osv för att jämna ut inkomsterna. Hennes inställning till detta har gjort att nu när vi gifter oss har jag 100% förtroende att hon inte är tillsammans med mig för min höga inkomst och därför gladeligen har helt gemensam ekonomi fullt ut. Det jag vill säga är att det finns ett signalvärde i att VILJA betala rätt för sig, iallafall tidigt i ett förhållande (vilket ni verkar vara).
Svar på tråden Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?