Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Anonym (gg) skrev 2022-01-11 22:21:33 följande:
    Kanske, kanske inte. Ingen vet ju på riktigt. 
    Hade du velat ta risken att få covid ovaccinerad? Eller vad är din poäng?
    Låter som du ångrar vaccinet?

    På vilket sätt tror du din ganska sjuka familjemedlem klarat sig bättre utan vaccinet i så fall?
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-12 10:32:33 följande:
    Jag tror inte det handlar om att vägra utan att man helt enkelt av olika grunder väljer att avstå. Man behöver inte vara emot vaccinet bara för att man väljer att inte ta det.

    Jag tvekade länge innan jag tog det. Fikk erbjudande redan i januari 2021 men tog inte första dosen förrän i mitten av april.

    Även vårdpersonal kan vara och har rätt att vara tveksamma och skeptisk mot ett nytt vaccin som covid-19 vaccinet.
    Ge exempel på några grunder då. De har avstått vaccin i ett års tid liksom. Valt bort det trots att det är en stark rekommendation för ALLA, inte minst de som jobbar inom sjukvården och kommer i kontakt med sköra och riskgrupper.
    Är det ok att välja bort skyddsutrustnig och handtvätt också? Eftersom allt ska vara så fritt.

    Du menar att de är för att alla andra tar vaccin men själva vill de "avvakta" för att se om det kommer obehagliga biverkningar, så de själva är på den säkra sidan?
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-12 11:56:50 följande:
    Vilka grunder folk har är individuella.

    Skyddsutrustning och god handhygien är rutiner och policy/regler som finns inom vården, dessa går inte att välja bort. Faktum är att man kan få gå/sparken om man inte följer de rutiner och regler/policys som finns för att skydda och mam kan anses som farlig.

    Vaccinet är helt frivilligt och inget som ingår i arbetet.
    Du kan inte räkna upp en enda grund?

    Munskydd och visir är inte standard inom t ex äldrevård och hemtjänst vad jag vet, det kom under pandemin.

    Jag hoppas vaccinvägran kommer leda till sparken, för det är lika illa som att inte följa övriga säkerhetsrutiner.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-12 11:58:04 följande:
    De kan mycket väl vara så att de vill avvakta och se vad vidare forskning kommer fram till ang vaccinet. Vilket i sin helhet är fullt normalt om man är osäker och skeptisk. Man är inte antivaccer för det.
    Vårdpersonal som drivs av rädsla och skepticism för covidvaccinet  känns inte så stabilt tycker jag. Precis som antivaxxarna, det är samma lika.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-12 12:11:51 följande:
    Nej, det är din åsikt. Men även vi vårdpersonal är människor som kan ha lika mycket rädsla och speticism mot nya vacciner som alla andra. Och nej, det är inte samma sak som att vara anti vaccin. Det är två skilda saker.
    Är man så rädd för smitta, läkemedel, vaccin mm så kanske man inte ska jobba inom vården där man kommer i kontakt med andra människor och både utsätts och utsätter för allt möjligt???

    Beskriv gärna skillnaden att vara skeptisk för nytt vaccin och att vara antivaxxer. Vad är skillnaden?
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-12 12:37:26 följande:
    Antivaccers är när man är totalt emot vaccinet, pratar öppet om det, försöker få andra på samma tankar och eventuellt tror på konspirationsteorier. Förstörs för andra.

    Att vara skeptisk handlar om en själv. Inget man nödvändigtvis prövar att lägga på andra. Och man är nödvändigtvis inte heller emot vaccinet.
    Så fint att du gör skillnad... men i praktiken gör det ingen skillnad. Det finns tre grupper;  de som vaccinerat sig, de som frivilligt valt att att inte vaccinera sig, och den lilla lilla grupp som inte får vaccinera sig av medicinska skäl.

    De som frivilligt valt att inte vaccinera sig har ju mer gemensamt med antivaxxarna, och försvarar sig på samma sätt... vaccinet är oprövat, icke godkänt, ger massa biverkningar, inget gift i min kropp, ingen kan tvinga mig (men jag ska ha fulla rättigheter ändå) osv.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-12 13:01:38 följande:
    Nej, det kanske inte är någon skillnad för dig men för mig som kan tänka utanför boxen (och andra som också kan det) är det en (stor) skillnad.
    Verkar som att ni antivaxxare ( och du som krigar för vårdanställdas rätt att vara ovaccinerade) tror att ni är de enda som tänker kritiskt.

    Alla dina argument är känslobaserade, och det tycker inte jag håller i diskussionen.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-12 14:16:04 följande:
    Nu missförstår du. I perfekt värd hade vi inte haft ett såpass nytt vaccin som får folk att bli osäkra. Och nej, jag krigar inte för att vårdanställda ska få vara ovaccinerade. Jag krigar (och egentligen så krigar jag inte alls, finns ingen anledning gör det) för att påpeka att vaccinet är frivilligt för ALLA att ta. Även för vårdpersonal.

    Så länge vårdpersonalen är frisk och har rätt kompetens så spelar det ingen roll om de är vaccinerade eller ovaccinerade (eftersom båda grupper smittar i princip lika mycket om de får smittan).

    Nej, mina argument är aldrig känslobaserde. Finns ingen anledning att blanda in känslor.
    Kommer alltid finnas människor som är "osäkra" och anti vaccin. Föräldrar som inte vaccinerar sina barn för mässlingen och andra "barnsjukdomar" t ex, de vaccinerna har funnits i årtionden.

    Ja det kan vara så att just omikronvarianten smittar lika oavsett om du är vaccinerad eller inte. Deltan skyddade vaccinerade bättre. Nästa mutation... ingen vet.
    Så att bara fokusera på omikron och det som sker just nu smittmässigt är ett konstigt argument för att vårdpersonal inte behöver vaccinera sig.

    Jag ser det mer som en princip, att är man skeptisk till nya vaccin och rekommendationer och vad det innebär för pandemin i stort, man misstror och nonchalerar information, vill avvakta pga rädsla osv, då bör man inte jobba inom vården då man inte följer vårdens, fhm:s och regeringens  rekommendationer. De säger ju på varenda presskonferans, att det viktigaste är att ALLA som kan vaccinerar sig. 
    Nästa mutation kanske gör så att ovaccinerade sprider viruset ännu lättare och mer. vem vet?
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-12 21:23:43 följande:
    Att mam är osäker på vaccinet är inte synonymt med anti vaccin.

    Nu ger inte vaccinet någon 100% immunitet och både ovaccinerade och vaccinerade både smittas och bär smittan vidare med alla mutationer hittills, i olika stor grad.

    Jag är vaccinerad (nu med 3 doser) och har haft covid-19 två gånger, en gång som ovaccinerad och en gång som fullvaccinerad. Så att vara vaccinerad är ingen garanti för aldrig få covidpass på samma sätt som att vara ovaccinerad inte innebär att man kommer få covid-19
    Att välja bort vaccinet är att vara anti vaccin. Rekommendationen från fhm och regeringen är att ALLA som kan ska vaccinera sig, inte avvakta.

    Nyfiken fråga, varför har du vaccinerat dig?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (förvirrat läge) skrev 2022-01-13 01:02:26 följande:
    Vad trångsynt inställning. Det kan väl finnas flera olika skäl som gör att man vill vänta eller avstå. Man kanske är rädd för biverkningar, påverkan på hälsan, rädsla för det okända.. kanske reagerat illa på tidigare medicin, bär ett barn i magen, olika hälsoproblem och en hel massa andra skäl.. Det gör ju inte människor automatiskt till antivaccare eller konspirationsteoretiker.
    Allt det du räknar upp handlar om rädsla, och det är märkligt att dessa vaccinvägrare inte verkar vara särskilt oroliga för covid, Ingen vet vilka biverkningar eller långtidseffekter covid har heller då viruset är oprövat och inte godkänt ;)

    Vad jag vet avråds inte gravida att vaccinera sig. 

    Det är som att man ser covid som någonting "naturligt" och mindre farligt, och vaccinet som "onaturligt" och mer farligt, varför man då hellre väljer att riskera att bli sjuk i covid???
  • Anonym (Trött)
    Anonym (förvirrat läge) skrev 2022-01-13 01:35:54 följande:
    Inte konstigt alls. Det är ju inte särskilt stor risk att de allra flesta friska personer får Covid eller allvarliga symptom av någon av dessa virus. Med vaccinet vet man ju inte alls vad som händer i kroppen. Hur det lagras osv. Det är ju kvar betydligt längre i kroppen och är aldrig tidigare godkänt eller känt. Alla som tagit vaccinet är ju försökspersoner och med i ett okänt experiment.

    Bara för att man vill avstå vaccin betyder det inte att man inte är rädd kanske t o m livrädd för att drabbas av Covid och alla långtidssymptom som vissa drabbas av..
    Jo det är faktiskt märkligt, för  någonstans har du valt att lita på covid men inte på vaccinet.
    Allt du påstår om vaccinet kan ju även appliceras på covid. Alla är försökspersoner gällande covidviruset också. Exakt samma.  
    Vad är det som gör att du misstror vaccinet, men bagatelliserar själva covidviruset?
    Du gör alltså bedömningen att du med största sannolikhet skulle få hemska biverkningar av vaccinet nu eller i framtiden, men knappt alls bli sjuk av covidinfektionen som inte heller skulle lämna några negativa långtidseffekter?

    Vilka fakta lutar du dig emot när du gör den här bedömningen?
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-13 09:26:17 följande:
    Nej, det är det nödvändigtvis inte.

    Jag har vaccinerat mig för att jag tror på vaccinet (vacciner), för att inte behöva oroa mig för att få allvarligt sjukdom, för att skydda mina patienter och mina nära anhöriga och för att kunna hälsa på min syster och annan familj utan att behöva hamna i inresekarantän (de bor i Norge). Men jag var skeptisk och vänta ett tag (tog upp april, kunde fått i januari)
    Bra där! 
    Men om du anser att vaccinet skyddar dina patienter, hur kan du då tycka det är ok att övrig vårdpersonal är ovaccinerad?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (...) skrev 2022-01-13 09:42:47 följande:
    Så när man väljer bort något så är man alltså anti mot det man väljer bort? Intressant teori.

    Så förutsatt att du är straight, bara för att du väljer bort någon som är homosexuell som partner så är du alltså antigay?

    Eller bara för att du inte vill vara tillsammans med en kort människa så är du antikort?

    Du vill inte jobba med gamla människor? Antigammla människor?

    Listan går att göra väldigt lång med din teori.

    Jag håller med epicf, bara för att man väljer bort något så är man inte anti..

    Alla ni som fascistiskt propaganderar för vaccinet slår ju knut på era egna tankar om och om igen...

    Skulle man vara anti vaccin så skulle man förespråka att INGEN ska ta vaccinet. Jag och som jag förstår det även epicf står för att det ska vara ett FRITT val så länge som vaccinenen är osäkra.

    Skulle de garantera skydd (exempelvis 80%), räcka med 1 spruta, inte 77472st, fungera lika bra som etablerade vaccin och även stå för eventuella biverkningar så skulle nog många fler vaccinera sig.

    Största oroväckande är att företagen som tagit fram dessa vaccin har skrivit bort sitt ansvar i kontrakten med alla regeringar angående biverkningar. Så, de som gjort sina vaccin är inte säkra på sina egna produkter, varför ska alla andra vara det?
    Dina två sista stycken skriker verkligen antivaxx och konspirationsteorier.
    Fascistiskt propaganderar... 

    Jag pratar rekommendationer från fhm och regeringen nu, huruvida jag är gay eller har en kort partner drabbar ingen annan. Så dina exempel blir bara löjliga.

    Ditt val att inte vaccinera sig påverkar däremot en massa människor negativt, eftersom ni ovaccinerade står för större smittspridning, fler sjukhusinläggningar samt att ni är faktaresistenta vilket är djupt obehagligt.
    Det är ju pga er vi har dessa eviga restriktioner.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-13 12:38:58 följande:
    Nu är det så att även de vaccinerade bidrar till den höga smittspridningen. Många ovaccinerade lever efter rekommendationer och stannar hemma vid syntomer. Vilket tyvärr inte alla vaccinerade gör.
    Vilken lam icke-förklaring.
    Det är de ovaccinerade som belastar samhället mest gällande smittspridning och dess konsekvenser.
    Hade alla varit vaccinerade hade det inte behövts massa restriktioner.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-13 14:06:46 följande:
    Självklart hade det behövts restriktioner just pga vaccinerade också bidrar till smittspridning. Iallefall om man vill få bukt med smittspridningen.
    Lyssna på dagens presskonferens.
    Budskapet är tydligt, vaccinera dig!!! Gäller alla som kan.

    Det finns restriktioner för vaccinerade, dessa är ännu viktigare för ovaccinerade.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-14 19:33:31 följande:
    Jaha, och det är något du har en tillförlitlig källa på?
    Lustigt att du efterfrågar tillförlitlig källa som inte ens erkänner att vaccinet är den åtgärd som fhm och regeringen sätter som allra viktigast.
    Du tjatar om att ovaccinerad personal följer rekommendationer bättre än vaccinerade, och att de är så duktiga på att använda skyddsutrustning (att vaccin är överflödigt?).
    Vaccinen är A och O, det sägs på varenda presskonferens, men det erkänner inte du som tycker vårdpersonal kan vara ovaccinerade utan problem.

    Hur ska man f ö kunna ange tillförlitlig källa på att personal inte använde korrekt skyddsutrustning vid ett besök man gjort??? Kräva skriftligt, av vem?
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-15 00:35:42 följande:
    Var har jag påstått att vaccinet inte är viktig?

    Nej, jag har faktiskt varken påstått eller tjatat om att ovaccinerad följer rekomendationerna bättre än vaccinerad personal. Där jag jobbar följer alla. Hur det ser ut på andra stället vet jag inte.

    Om vårdpersonalen (oavsett vaccinationsstatus) inte följer aktuella riktlinjer på arbetsplatsen blir det ett problem. Fram tills dess är det inget problem, iallefall inte där jag jobbar.
    Du påstår ju att det är oväsentligt om vårdpersonal är ovaccinerade bara de följer riktlinjerna, att sprutan är deras fria val och inget någon har med att göra? Har jag uppfattat dig korrekt då?

    Att vaccinera sig ÄR en riktlinje och en stark rekommendation från FHM och regeringen.
    Alla som kan bör vaccinera sig, det är budskapet på varenda presskonferens. Det är den viktigaste åtgärden.

    Problemet som jag ser det är att arbetsplatsen, dvs vården, saknar laglig rätt att kräva att personalen är vaccinerad. Vilket gör att många brukare upplever en stor otrygghet.
  • Anonym (Trött)
    AndreaBD skrev 2022-01-15 10:59:55 följande:
    Det finns ett sätt att förhindra detta - att ta bort den där jäkla karensdagen! Det är ju därför det händer! Att politikerna inte fattar detta!
    Det skulle nog hjälpa... men jag har kompisar som har så mycket sjukfrånvaro att de knappt vågar vara hemma mer... egna symtom och vabb avlöser varandra, hela tiden. Det blir en enorm stress och trötthet, och en evig jakt på testkit och väntan på svar...
    Det är helt galet
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom