• Anonym (X)
    Tue 4 Jan 2022 10:53
    2367 visningar
    8 svar
    8
    2367

    Orimligt rädd över könssjukdomar

    Har alltid varit hypokondriker men något jag verkligen är rädd för och hakat upp mig på är könssjukdomar. Så pass att jag inte kan ha förhållanden för man vet ju inte vad andra gjort innan mig. Det är orimliga tankar då jag vet att i princip alla könssjukdomar kan botas eller inte är farliga. Är räddare för könssjukdomar än vanliga sjukdomar. Det här hindrar mig från att ha relationer och jag äcklas av att folk ligger runt och inte verkar bry sig. Va ska jag göra ?

  • Svar på tråden Orimligt rädd över könssjukdomar
  • Tue 4 Jan 2022 10:55
    #1
    +2

    Använda skydd när du ligger med folk helt enkelt!. Också vid oralt. Sen om du ska inleda ett förhållande så kan ni väl komma fram till att ni båda testar er och så?

  • Anonym (Matil­da)
    Tue 4 Jan 2022 11:32
    #2

    Först och främst börja fundera på vad det är som gör att just könssjukdomar skrämmer dig? Har du nån gång blivit smittad, haft en otrogen pojkvän eller varför triggas du?

    Vettiga människor har inga problem med att testa sig inför nya relationer och har heller inga problem med att använda skydd. Det är en självklar sak att ställa krav på.

    Givetvis vågar du dejta eftersom du inte måste ligga med nån bara för att ni tar en promenad och en fika på stan.

  • Tue 4 Jan 2022 12:28
    #3

    Använd kondom.

  • Anonym (X) Trådstartaren
    Tue 4 Jan 2022 13:50
    #4

    Har ingen aning om var rädslan kommer ifrån faktiskt egentligen är det ju inte värre att få klamydia än en halsinfektion man måste ta antibiotika till. Så länge man behandlar men jag går inte runt och är rädd för halsfluss. Ja kondom är bra men kan spricka.

  • Anonym (gri)
    Tue 4 Jan 2022 13:54
    #5
    Anonym (X) skrev 2022-01-04 13:50:12 följande:

    Har ingen aning om var rädslan kommer ifrån faktiskt egentligen är det ju inte värre att få klamydia än en halsinfektion man måste ta antibiotika till. Så länge man behandlar men jag går inte runt och är rädd för halsfluss. Ja kondom är bra men kan spricka.


    Ja det är konstigt om det är klamydia du är rädd för. Det går ju att bota. Jag trodde du menade blodsmittor som hepatit och hiv, sen har väl syfilis kommit tillbaka. Såna smittor är jag rädd för, man kan ju om man är ett par bestämma båda två att ni båda ska testa er innan ni har oskyddat samlag. Jag tycker det är bra att folk är rädda om sig själva.
  • Anonym (livsf­arligt­)
    Tue 4 Jan 2022 13:55
    #6
    -1
    Anonym (X) skrev 2022-01-04 13:50:12 följande:

    Har ingen aning om var rädslan kommer ifrån faktiskt egentligen är det ju inte värre att få klamydia än en halsinfektion man måste ta antibiotika till. Så länge man behandlar men jag går inte runt och är rädd för halsfluss. Ja kondom är bra men kan spricka.


    HIV är mycket värre än klamydia och du kommer ha det hela livet. Finns massor med HIV nu i Sverige med alla som kommit hit från infektionshärdar i hela världen.
  • Anonym (X) Trådstartaren
    Tue 4 Jan 2022 14:01
    #7

    Nog för att hiv är livslångt men man kan leva med det och dör inte längre i förtid så det känns inte lika farligt längre. Men jag har ändå stora problem trots jag vet allt det här.

  • Anonym (A)
    Tue 4 Jan 2022 20:22
    #8
    Anonym (Matilda) skrev 2022-01-04 11:32:24 följande:
    Först och främst börja fundera på vad det är som gör att just könssjukdomar skrämmer dig? Har du nån gång blivit smittad, haft en otrogen pojkvän eller varför triggas du?

    Vettiga människor har inga problem med att testa sig inför nya relationer och har heller inga problem med att använda skydd. Det är en självklar sak att ställa krav på.

    Givetvis vågar du dejta eftersom du inte måste ligga med nån bara för att ni tar en promenad och en fika på stan.
    +1
Svar på tråden Orimligt rädd över könssjukdomar