• Anonym (V.Abr­ahamss­on)
    Tue 4 Jan 2022 20:46
    9359 visningar
    69 svar
    69
    9359

    Hur mycket svartsjuka är normalt?

    Jag har precis inlett en relation med en äldre man som är så fin på många sätt, men han är otroligt kontrollerande. Jag får inte ha vänner av motsatt kön, eller vara aktiv på sociala medier. Han vill även läsa mina konversationer jag har inom mitt arbete, och måste veta vart jag är 24/7. Ibland tänker jag att i slutändan kanske han är en av de ?psykopater? som man hör och läser i tidningen om som mördar sin partner. Men trots allt detta så älskar jag honom. Jag börjar ana att jag har stora problem. Är detta normalt att acceptera och vart kan man vända sig?

  • Svar på tråden Hur mycket svartsjuka är normalt?
  • Wed 5 Jan 2022 14:09
    #41
    Fossil skrev 2022-01-05 13:33:46 följande:

    Förklara exakt vad som är opassande så jag kan förstå hur du tänker. Är det för att du inte vågar lita på din partner, har du blivit sviken förr?

    Vad skulle jag t ex säga till min manlige vän sedan över 20 år? Att min nya partner förbjuder vår vänskap? Herregud... han var en av de första som visste när jag t ex var gravid med mitt yngsta barn!

    Vilken ålder är du i, vore intressant om du ville svara på det?


    Det handlar inte om att lita på sin partner eller inte, även om man litar på personen kan man inte vara säker på att inget råkar ske när de är ensamma. Och det behöver inte handla om sex, kan lika gärna vara att det börjar uppstå speciella tankar eller känslor kring vännen.

    Jag är 100% säker på att din manlige vän sedan 20 år inte hade haft något emot att ta det ett steg längre om du visat att det var okej.

    Sedan behöver det inte handla om just det jag skrev ovan, jag förstår bara inte varför man ska ha vänner av motsatt kön när man kan ha vänner av samma kön när man har en partner. Jag tror helt enkelt inte på vänskap mellan två av motsatt kön, det funkar inte.
  • Anonym (K)
    Wed 5 Jan 2022 14:11
    #42
    +1
    Anonym (Agne) skrev 2022-01-05 14:02:06 följande:

    Om du hade föreslagit att ni skulle ligga så hade din killkompis tackat ja. Det är så vi är


    Det hade han förmodligen gjort där och då. 18 bast liksom...
  • Anonym (K)
    Wed 5 Jan 2022 14:13
    #43
    +1
    Hercai skrev 2022-01-05 14:09:20 följande:

    Det handlar inte om att lita på sin partner eller inte, även om man litar på personen kan man inte vara säker på att inget råkar ske när de är ensamma. Och det behöver inte handla om sex, kan lika gärna vara att det börjar uppstå speciella tankar eller känslor kring vännen.

    Jag är 100% säker på att din manlige vän sedan 20 år inte hade haft något emot att ta det ett steg längre om du visat att det var okej.

    Sedan behöver det inte handla om just det jag skrev ovan, jag förstår bara inte varför man ska ha vänner av motsatt kön när man kan ha vänner av samma kön när man har en partner. Jag tror helt enkelt inte på vänskap mellan två av motsatt kön, det funkar inte.


    Får man jobba med människor av motsatt kön? Och gå på julfest med dem?
  • Wed 5 Jan 2022 14:23
    #44
    Anonym (K) skrev 2022-01-05 13:51:56 följande:
    Träffade min bästa killkompis på gymnasiet. Då kunde vissa brudar hålla på sådär och han vad ung och dum så vi sågs inte så mycket ibland. För att brudarna gnällde. En del var däremot helt normala.

    Nästan 20 år senare när vi delade lägenhet träffade han kvinnan som blev mor till hans barn. Första gången de sågs (de träffades på nätet) så berättade han lite var han bodde, att jag hyrde ett rum av honom etc. Helt utan krusiduller. Han sa sen till mig att om hon hade tyckt något om det så hade han avslutat med henne direkt.

    Vi har stöttat varandra genom separationer, sorger och kriser. Han är den vän jag känt längst. Om vi inte knullade när vi sov bredvid varandra på fyllan efter min 18-årsfest så kommer vi aldrig att göra det.
    Ännu ett exempel på att man kan vara vänner trots att man inte har samma utrustning mellan benen. Vad nu det skulle spela för roll.

    Haha, jag skulle heller aldrig någonsin kommit på tanken att ha sex med min vän! Han var sambo när vi blev vänner, sen var hans flickvän otrogen mot honom. Då var det jag som hade en axel att gråta mot.

    Jag ser honom inte på något sätt som en sexuell person, han är min vän!
  • Wed 5 Jan 2022 14:29
    #45
    Hercai skrev 2022-01-05 14:09:20 följande:
    Det handlar inte om att lita på sin partner eller inte, även om man litar på personen kan man inte vara säker på att inget råkar ske när de är ensamma. Och det behöver inte handla om sex, kan lika gärna vara att det börjar uppstå speciella tankar eller känslor kring vännen.

    Jag är 100% säker på att din manlige vän sedan 20 år inte hade haft något emot att ta det ett steg längre om du visat att det var okej.

    Sedan behöver det inte handla om just det jag skrev ovan, jag förstår bara inte varför man ska ha vänner av motsatt kön när man kan ha vänner av samma kön när man har en partner. Jag tror helt enkelt inte på vänskap mellan två av motsatt kön, det funkar inte.
    Du ljuger för dig själv, hela det första stycket bara ångar av osäkerhet och misstänksamhet. Som någon annan skrev, vad skulle du göra om din partner var bi? Skulle personen få ha några vänner alls för dig?

    Man ligger inte med sina vänner. Eller, du kanske har det dåliga omdömet att göra det. Jag gör det inte. Jag är inte attraherad alls av min bästa manlige vän, inte det minsta. Lika lite som jag är attraherad av julgranen!

    Du är 100% säker på att en person du inte har en aning om vem det är skulle bedra sin sambo för att knulla sin gifta kvinnliga vän?
    Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om det.

    Du har fortfarande inte förklarat vad innehållet i grenen på byxorna har för betydelse i en vänskap. Det enda jag kan tolka ut av det du skriver är osäkerhet, svartsjuka och brist på tillit. Om du känner så med en partner, då har du fel partner.

    DU tror inte att den vänskapen fungerar. JAG vet att den gör det.

    Har du en partner? Sen undrar jag ännu i vilken ålder du är i.
  • Wed 5 Jan 2022 14:47
    #46
    Fossil skrev 2022-01-05 14:29:24 följande:

    Du ljuger för dig själv, hela det första stycket bara ångar av osäkerhet och misstänksamhet. Som någon annan skrev, vad skulle du göra om din partner var bi? Skulle personen få ha några vänner alls för dig?

    Man ligger inte med sina vänner. Eller, du kanske har det dåliga omdömet att göra det. Jag gör det inte. Jag är inte attraherad alls av min bästa manlige vän, inte det minsta. Lika lite som jag är attraherad av julgranen!

    Du är 100% säker på att en person du inte har en aning om vem det är skulle bedra sin sambo för att knulla sin gifta kvinnliga vän?

    Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om det.

    Du har fortfarande inte förklarat vad innehållet i grenen på byxorna har för betydelse i en vänskap. Det enda jag kan tolka ut av det du skriver är osäkerhet, svartsjuka och brist på tillit. Om du känner så med en partner, då har du fel partner.

    DU tror inte att den vänskapen fungerar. JAG vet att den gör det.

    Har du en partner? Sen undrar jag ännu i vilken ålder du är i.


    Jag skulle aldrig skaffa en partner som är bi från första början så det hade aldrig blivit några problem.

    Alltså, att ha sex med sin vän är liksom det sista steget. Det behöver inte gå så långt innan det blir en opassande vänskapsrelation. Behöver inte ens vara något fysiskt. Jag har redan skrivit hur jag menar.

    Man väljer själv om man vill ha en vänskapsrelation med motsatt kön, men det är inte konstigt (vilket är det mina kommentarer handlar om, inte huruvida det är okej att ha vänner av motsatt kön överhuvudtaget) att en partner inte känner sig okej med det. Varför skulle man lita på sin partners vän som man knappt känner?
  • Wed 5 Jan 2022 14:49
    #47
    Anonym (K) skrev 2022-01-05 14:13:00 följande:

    Får man jobba med människor av motsatt kön? Och gå på julfest med dem?


    Om du inte ser skillnaden så kanske just du inte bör göra det..
  • Wed 5 Jan 2022 15:04
    #48
    Hercai skrev 2022-01-05 14:09:20 följande:

    Det handlar inte om att lita på sin partner eller inte, även om man litar på personen kan man inte vara säker på att inget råkar ske när de är ensamma. Och det behöver inte handla om sex, kan lika gärna vara att det börjar uppstå speciella tankar eller känslor kring vännen.

    Jag är 100% säker på att din manlige vän sedan 20 år inte hade haft något emot att ta det ett steg längre om du visat att det var okej.

    Sedan behöver det inte handla om just det jag skrev ovan, jag förstår bara inte varför man ska ha vänner av motsatt kön när man kan ha vänner av samma kön när man har en partner. Jag tror helt enkelt inte på vänskap mellan två av motsatt kön, det funkar inte.


    Va sorgligt tankesätt tycker jag.

    Min bästa vän är man och ca 10 år äldre än mig.

    Vi åker segelbåt ihop, själva. Varit i skogen i sommarstuga ensamma. Är ute o går, fikar, äter middagar osv. Och pratar om precis allt. Men vi har aldrig petat på varann.

    Och om nån partner till mig blivit svartsjuk hade jag dumpat partnern. Min vän är värd för mycket för nån svartsjuk kille
  • Anonym (K)
    Wed 5 Jan 2022 15:20
    #49
    Hercai skrev 2022-01-05 14:49:52 följande:

    Om du inte ser skillnaden så kanske just du inte bör göra det..


    Vad menar du? Jag spenderade hela nätterna ensam med en otroligt vacker och sexig man under ett par år.
  • Wed 5 Jan 2022 15:34
    #50
    +1
    Anonym (Arg) skrev 2022-01-05 01:34:54 följande:

    Du får det att låta som en aktiv handling. Som brottsoffer behöver man inte logiska och förminskande kommentarer. Du får det att låta som att kvinnor vill normalisera sina karlars idioti. Det kan vara ett sätt att överleva bara.


    Lägg ned hon ÄR inget brottsoffer. Ännu. Men givetvis kommer hon att bli om hon är så ofantligt korkad att hon fortsätter denna relation. Det är en aktiv handling att välja denna man. Det är jävligt förminskande att påstå att en kvinna helt måste tappa sans och förnuft och förmåga att ta hälsosamma beslut bara för art man är kär. Vi är många miljoner kvinnor i världen som en eller flera gånger börjat bli kära i en man som efter en stund visar obehagliga tendenser och då har man valt bort denna man för vidare äventyr då man har en gnutta självrespekt och självbevarelsedrift.
Svar på tråden Hur mycket svartsjuka är normalt?