• Anonym (Mårdåligt)

    Märke i snippan

    Hej! Hoppas någon kan ge mig lugnare svar.

    Allt började med att jag skar mig i underlivet när jag rakade mig. Hade först ett litet sår. Var några veckor efter det hos BM och satt in en ny spiral. Helt galen under tiden fram tills dess och kollade mig i underlivet 3-4 ggr dag för att se så det läkte. Smörjande under tiden men massor av salvor. Olja med parfym i, zinksalva, Pevaryl. Det blev bättre och BM sa att allt såg fint ut.

    Några dagar efter mitt besök hos BM var jag tvungen att kolla mig igen. Då hade jag som ett rött avlångt streck på klitorishuvan. Det var rött runt om. Dessutom hade jag ett sår precis nedanför där huden går ihop till själva klitoris. Såg ut som att huden hade gått sönder lite då det är en skinnflärp på samma ställe. Jätteorolig ringde till gyn och en gynläkare samt en överläkare kollade. De sa inte så mycket om vad det skulle kunna vara. Jag som är rädd för cancer frågade rakt ut. ?Är det cancer? Neej det tror jag inte! svarade överläkaren.

    Nu har det gått en vecka sedan jag var där. Forfarande orolig över att det skulle kunna vara cancer (helt sjukt?) med tanke på att hon sa nej. Det hade hon väl inte fått om en misstanke fanns? Vad skulle det annars kunna vara? Rodnaden har lagt sig något. Såret har läkt lite. Men allt är inte borta. Mår så otroligt dåligt över detta så har i princip gått in i väggen. Tycker så synd om mina barn som ser mig så ledsen. Ska också lägga till att det har ?kliat lite? är ingen knöl utan mer en lite förhårdnad yta något narrig. Kan det vara eksem? Svamp? På gyn tog de inga prover då de inte tyckte att det behövandes. Tog i Mars ett cellprov som inte visade på något heller. Så de uteslöt dessa prover/tester. HJÄLP mig.

  • Svar på tråden Märke i snippan
  • Anonym (Mårdåligt)

    Hej! Alltså märket där jag skar mig är precis som en prick ovanför. Vet nämligen inte exakt var jag skar mig. Men det var nästan på samma ställe. (Allt har skett på klitorishuvan). Det området är ju inte jättestort.

  • Anonym (Q)

    Jag förstår inte. Du frågade om det var cancer, läkaren svarade nej och det gör dig orolig?

  • Anonym (Mårdåligt)

    Hej!

    Jag vet. Det låter så konstigt precis när du skriver så. Jag vet inte varför jag tror det är cancer fortfarande. Jag tänker. Tänk om hon har missat något. Tänkt om det trots allt är cancer. Helt sjukt. Är bara så rädd för att bli sjuk och dö från mina barn.

    Mår så otroligt dåligt över detta och mitt sätt att vara/tänka.

    Men tänker. Överläkaren (gynläkaren) ser väl isf direkt om det skulle vara cancer. De kan väl sin grej?

  • Anonym (gg)

    Läkaren skulle nog ha sagt enbart nej, hade hon vetat att du lätt blir orolig. Men hon förstod nog inte det. 

  • Anonym (gg)

    Såg att det var BM nu.

    Men okej, de vill säkert kolla så det inte är tex infektion. 

  • Anonym (Q)
    Anonym (Mårdåligt) skrev 2022-01-05 09:22:49 följande:

    Hej!

    Jag vet. Det låter så konstigt precis när du skriver så. Jag vet inte varför jag tror det är cancer fortfarande. Jag tänker. Tänk om hon har missat något. Tänkt om det trots allt är cancer. Helt sjukt. Är bara så rädd för att bli sjuk och dö från mina barn.

    Mår så otroligt dåligt över detta och mitt sätt att vara/tänka.

    Men tänker. Överläkaren (gynläkaren) ser väl isf direkt om det skulle vara cancer. De kan väl sin grej?


    Det låter som att du behöver prata med någon, kanske en kurator eller psykolog? Jag förstår att du är rädd, jag är även jag lite av en hypokondriker men samtidigt så verkar ditt mående gå ut över din vardag samt din familj.

    Jag hoppas allt löser sig för dig, det är väldigt jobbigt att må som du gör och vara så rädd.
  • Ocdmänniska
    Anonym (Mårdåligt) skrev 2022-01-05 08:59:17 följande:

    Hej! Alltså märket där jag skar mig är precis som en prick ovanför. Vet nämligen inte exakt var jag skar mig. Men det var nästan på samma ställe. (Allt har skett på klitorishuvan). Det området är ju inte jättestort.


    Låter då som det kanske är nått efter det bara tycker jag :)
  • Anonym (Mårdåligt)

    Det som gör mig orolig är att det inte läker helt. Har haft detta ett tag.

    Och vad är ?skinnflärpen? för något? Kan det vara efter någon spricka. Det är precis i en skarv. Och det rödaktiga som är på klitorishuvan har läkt och blivit bättre. Men är fortfarande som ett streck. Men det är kanske som ni säger. Det kanske är ett ärr. Det kanske är från någon annat också?

  • Ocdmänniska
    Anonym (Mårdåligt) skrev 2022-01-05 10:55:42 följande:

    Det som gör mig orolig är att det inte läker helt. Har haft detta ett tag.

    Och vad är ?skinnflärpen? för något? Kan det vara efter någon spricka. Det är precis i en skarv. Och det rödaktiga som är på klitorishuvan har läkt och blivit bättre. Men är fortfarande som ett streck. Men det är kanske som ni säger. Det kanske är ett ärr. Det kanske är från någon annat också?


    Förstår det. Men tänker att det kanske är svårt där för saker att läka liksom?

    Och är väl möjligt att det kan ha varit en spricka, är du torr därnere eller du kanske råka typ skala av lite när du rakade?.

    Jag tror ju som sagt att det kanske är ett ärr men är du fortfarande osäker och det känns inte bra ändå så går du ju alltid att fråga på vårdcentralen eller nått sånt igen och säg att du är orolig och vill att nån tittar ordentligt!
  • Anonym (gg)
    Anonym (Crazy) skrev 2022-01-25 13:07:00 följande:

    Syfilis eller Herpes


    Jag tänkte faktiskt också på syfilis, men ville inte stressa ts mer. Det har ju börjat bli vanligare i Sverige nu.
  • Anonym (Crazy)
    Anonym (gg) skrev 2022-01-25 14:06:45 följande:
    Jag tänkte faktiskt också på syfilis, men ville inte stressa ts mer. Det har ju börjat bli vanligare i Sverige nu.

    Nä, kanske inte så bra att stressa på mer. Men om TS har en fast sambo/man/partner (som inte är bög eller bi) som inte kommer från utlandet (läs utanför gamla Europa, dvs - baltstaterna och dylikt) så är risken för syfilis väldigt låg. 

    Prevalensen av syfilis är ju enormt mycket högre bland invandrade personer till Sverige. Att få Syfilis som straight person från en person född i Sverige som har minst en svensk förälder är ju minimal.
    Bland vår inhemska svenska populationen (alltså födda i Sverige) är syfilis enbart "vanligt" bland bögar och transpersoner. Invandrade personer eller de de som idkar sex med människor från Afrika, mellanöstern, Asien eller Ryssland/öststaterna är ju markant högre risk. Detta bör man vara medveten om. Så om TS har en partner som endera är från Asien, Ryssland/Baltikum, Afrika och Mellanöstern så kan det mycket möjligt vara syfilis. 

    Troligen är det det bara ett lite sår som TS fått, som pga den förhållande fuktiga miljön troligen blivit lite inflammerat.

    TS, om din partner är från länderna jag nämnt, så kan syfilis vara en orsak. Om inte, lufta ett par dagar, smörj in området med hydrokortisonsalva för att lindra inflammationen, och försök att lufta så mycket som du kan. Tvätta enbart med vanligt ljummet vatten. Försvinner det inte, be om att test för endera syfilis och herpes hos din gynekolog. 

  • Anonym (Mårdåligt)

    Hej! Tack för alla svar. Såren läkte på ca 2 veckor. Hade kvar en liten hudflik men var på återkontroll hos gyn där de nu tror att jag har hudsjukdomen Lichen. Är otroligt ledsen över detta och orolig. Väntar på svar från vävnadsprov. Känns lite konstigt detta då ingen annan av de 4-5 gynläkarna/barnmorskorna har sett detta innan utan sagt allt allt ser fint ut. Har inga problem med slemhinnorna alls utan nu är lite ?vitaktig? 

Svar på tråden Märke i snippan