Inlägg från: trollhona |Visa alla inlägg
  • trollhona

Byta eller behålla namnet?

Elinjohe skrev 2022-01-06 21:37:32 följande:
    Byta eller behålla namnet?

Vi har en son som snart är 8 månader. Vi har sedan han kom haft extremt svårt att bestämma hans namn. När vi till slut blev tvungna att bestämma blev det namnet som vi hållit fast vid längst, Ebbe. När beslutet togs var egentligen varken jag eller min man riktigt nöjda. Vi har sedan dess försökt hitta det ?perfekta? namnet. Men inte lyckats. Vi står nu o väljer mellan att ändå behålla Ebbe, eller byta till Vidar. Ett namn som funnits med på namnlistan men egentligen inte varit på tal jättemycket men som vi båda tycker är väldigt fint. Vi vet varken ut eller in. Hur ska man tänka. Ska vi hoppas att Ebbe känns rätt så småningom, eller byta innan det är helt på tok för sent och hoppas på att Vidar känns bättre. När tanken att byta kommer är det blandade känslor. Är han vår Ebbe? Kan han bli vår Vidar? Det ska tilläggas att han som sagt är 8 månader.

Rent instinktivt tänker jag två saker
    1. Byt inte namn om ni inte känner starkt för att det nya namnet är det rätta. Om det så är Vidar Staffan Kurt Tord Reinhold eller vad som, för då är risken att ni kommer ångra er igen.

2. Håll inte fast vid ett namn som ni känner att andra valt åt er, då är det dags att byta så snart som möjligt, barn börjar reagera på sitt namn redan efter ett halvår så ju längre tid det går desto sämre är det för pojken att få namnet bytt.

Kanske är det enklast att titta på helt nya namn, istället för de som varit med längst, eftersom ni ändå inte verkar fastnat för det. Så ger ni er själva en tidsperiod, och hittar ni inget tills dess så släpper ni namnbyte helt.
Svar på tråden Byta eller behålla namnet?