• Sun 9 Jan 2022 12:35
    20861 visningar
    215 svar
    215
    20861

    Svenska ungdomar som pratar ortensvenska

    Har inte läst hela tråden men måste få påpeka att jag själv som är född av invandrade föräldrar och bott i Norra Botkyrka hela livet pratar miljonsvenska/ortensvenska men att det inte vart nåt medvetet val utan helt kommer av att dom flesta i min omgivning pratat så (inte mina föräldrar däremot, dom bryter). Jag är en hiphopbrud men INTE kriminell och hatar absolut inte svenskar eller Sverige och har ingen sympati med personer med invandrarbakgrund som har såna negativa attityder.

    Det finns däremot mycket skit i orten och jag tänker inte stanna här för alltid. Har dom senaste åren försökt jobba bort min ortensvenska för jag vill helt enkelt tala mer rikssvenska. Kommer alltid stå för var jag kommer ifrån men vill deffo höra till det svenska samhället, va en del av det. Sverige är mitt hemland, mitt enda hemland jue och jag är lojal mot det. <3

    Peace out!

  • Mon 10 Jan 2022 21:41
    +2
    Anonym (TS) skrev 2022-01-09 14:21:56 följande:

    Det gläder mig att du känner så för Sverige och självklart är det ditt hemland.

    Som jag har skrivit ovan så vet jag att alla ungdomar som pratar så och gillar hiphop inte hatar svenskar och är kriminella. Nu blir jag säkert påhoppad för det igen men sonen har vänner med invandrarbakgrund som bor i förorten och gillar hiphop. Även de killarna vet vad som menas med ortenkillar.

    Det är möjligt att det mest har blivit en semantisk diskussion i tråden men när de säger det menar de killar som ser upp till och identifierar sig med gängkriminella.

    Även om jag inte förstår hur det är så förstår jag varför man utvecklar en egen identitet när man delar erfarenheten av att leva i två kulturer och kanske inte helt känner igen sig i samhällsnormen. Det är ju ett sätt att vara stolt över den man är precis som du skriver.

    Det är därför jag tycker att det är märkligt när etniskt svenska ungdomar imiterar något som bygger på erfarenheter de inte har, om de inte själva har vuxit upp i en förort. Fast även om de har det så är det inte samma sak. Ännu märkligare blir det när de gillar en gangsterkultur där det finns ett förakt mot etniska svenskar. Det är det senare min trådstart handlar om.

    Jag hade en syriansk kollega som gjorde lumpen för att han älskar Sverige och skulle dö för det här landet. Jag blev verkligen rörd av det. Så måste man självklart inte känna men det är fint att det finns personer med invandrarbakgrund som känner så. Han är både stolt svensk och syrian och det finns inget motsatsförhållande i det.

    Mycket av det jag skriver i tråden har misstolkats och förvrängts men jag hoppas att du förstår att jag inte har något emot invandrare eller folk som bor i förorten.


    Tack och ja, jag uppskattar verkligen Sverige och har ända från jag va liten fått med mig från föräldrarna att det är viktigt försöka bli en del av det svenska samhället. Jag har också fått med mig stolthet över mitt svarta ursprung MEN inte som motsats till det svenska. Och visst skulle jag stå upp för Sverige om det tex. blev krig.

    Jag uppfattar dig inte alls som rasist och tycker det är otroligt hur du blivit påhoppad i tråden. Däremot lät det i trådstarten som du menade att om man snackar ortensvenska är man också kriminell och föraktfull mot svenskar. Vet inte om det va du som sen också skrev att ortensvenskan är nåt man aktivt valt när det som för mig enbart beror på att min omgivning snackat så. Sen verkar du inte va lika kategorisk längre och då är jag med igen.

    Men samtidigt är jag ingen som vill släta över dom stora problem som helt klart finns i orten. Det finns stora problem med både kriminalitet, hederskultur, salafism och rasism (från somliga araber mfl. mot svarta t.ex.) och jag är jävligt trött på allt det där och att vi lämnas ensamma med det. :/

    Det skulle behöva sättas hårt mot hårt mot problemen. När man från samhällets sida blundar för det här kommer det i slutändan växa fram verklig, brutal rasism mot ALLA med invandrarbakgrund tvärtemot va väl syftet med överslätandet va. Fan, vi måste ju kunna prata om det för att sen kunna göra nåt åt problemen. :/

    Kan förresten berätta att jag själv både utsatts för våld och annat och lever under hot från gangstas. Jag ska härifrån som sagt!

    Sen det där med svenskar som snackar ortensvenska tycker jag med är lite konstigt. Att dom få svenska ungdomar som bor härute gör det kan jag väl förstå som ett sätt att passa in och för man påverkas av sin omgivning. Men dom som börjar snacka så fast dom växer upp i mer svenska områden känns bara fjantigt och cringe i största allmänhet. Förvirrat och identitetslöst.

    Tänker på The Offsprings Pretty Fly For A White Guy :P



  • Thu 13 Jan 2022 21:32
    Anonym (TS) skrev 2022-01-11 14:08:00 följande:

    Det låter extremt obehagligt att du lever under hot. Får du stöd och hjälp i den situationen?

    Att ni lämnas ensamma med problemen i förorten är ett sådant svek. Det finns en föreställning inom vänstern om att man inte får kritisera eller granska problem som involverar invandrare eftersom de befinner sig i ett utsatt läge. Konsekvensen av det förhållningssättet blir att man samtidigt buntar ihop alla invandrare till en homogen grupp som egentligen är otroligt heterogen när det gäller allt från värderingar och integrationsnivå till sysselsättningsgrad och utbildning.

    Av samma anledning osynliggör man alla skötsamma personer i förorterna som utgör majoriteten och som måste leva med gängkriminaliteten. Nästan varenda oskyldig person som har skadats eller dödats i gänguppgörelser har/hade invandrarbakgrund.

    Fokus borde ligga på att säkra tryggheten för vanligt folk i förorterna med hårda tag mot gängen. Jag skäms över att små barn blir skjutna och människor lever i skräck för kriminella gäng i Sverige. Det är ett sådant totalt misslyckande.

    Inom vissa falanger av vänstern har man också fastnat i en statisk maktanalys där den vite mannen står för allt förtryck och rasism. Det är därför man inte hör så mycket om det du nämner när svarta personer utsätts för rasism av till exempel araber. Det är också därför vissa inom vänstern inte kan ta in att det finns ett inslag av hat mot vita etniska svenskar i förnedringsrånen.

    Om man hela tiden hävdar att invandrarkillar är offer vad de än gör och att vita etniskt svenska killar är förtryckare och rasister vad de än utsätts för skapar man motsättningar som kan få allvarliga konsekvenser. Jag är också rädd för att det kan drabba invandrare överlag. Fast jag märker ändå en förändring inom vänstern där man rör sig bort från den typen av retorik tack och lov.

    Jag tänker också på ?Pretty Fly For A White Guy? när jag hör etniskt svenska killar prata ortensvenska. Som jag skrev ovan förstår jag varför invandrarungdomar känner behov av att skapa en egen identitet men etniskt svenska killar delar ju inte erfarenheterna som ortensvenska bygger på. Sedan är det inte sociolekten i sig jag har problem med utan gangsterkulturen som den har kommit att förknippas med och i den finns ett förakt mot ?svennar? och allt de står för.

    Jag tror att etniskt svenska killar kanske är mer benägna att imitera sådana subkulturer eftersom intresset för det egna svenska och nordiska kulturarvet har blivit politiskt laddat. I stället för att tona ned det svenska för att verka inkluderande borde man välkomna invandrare att bli en del av det svenska. Som jag nämnde ovan är den amerikanska modellen bättre där man kan vara italo american, svenskamerikan etc.. om man vill identifiera sig med båda kulturerna.

    Ibland är det svårt att förmedla allt i en trådstart men om jag hade fått lika nyanserade svar som dina så hade jag kunnat utveckla mitt resonemang i stället för att bemöta diverse påhopp.


    Min tid och ork räcker inte riktigt till att fullt ut delta i trådens diskussion. Särskilt som det känns som ett jävla getingbo. Men jag vill iaf svara dig och få fram va jag tycker om somligt.

    Och ja, det är obehagligt leva under hot. Jag vill inte skriva så mycket om det såhär öppet men bara säga att gängen deffo kan få makt över en utan att man nånsin velat ha med dom att göra. Det är så f****d up alltihop. Men jag lever med skräcken och är fan inte imponerad av folk som romantiserar orten och kriminaliteten och annan skit som mer och mer tar över våra kvarter. Och jag håller med om att mycket i förortskulturen är rätt destruktivt och det är därför jag vill bort härifrån. :/

    Det är inget mångkulturellt paradis härute och vi är som du skriver inte alls så homogena som det ofta framställs. Som svart och kristen tjej möter jag mycket mer förakt och rasism här än när jag rör mig bland svenskar. Visst har jag också erfarenhet av rasism från etniska svenskar men överlag är det deffo stor skillnad och en skillnad är också att här är rasismen så självklar och nåt som aldrig problematiseras för det enda man i Sverige pratar om är vita svenskars rasism mot icke-vita.

    Och då kan man ju också nämna föraktet mot svenskar som finns hos inte alla men många i orten. Det gör mig både arg och ledsen att såna här attityder slätas över och svenska ungdomar som utsätts för rån och annat förnedrande tycks stå utan uppbackning. All rasism är lika fel oavsett vem som står för den och vem som drabbas och ingen ska utsättas för övergrepp pga sitt ursprung etniska svenskar inräknade.

    Jag har också upptäckt att inte bara högerextrema rasister buntar ihop oss med invandrarbakgrund till en homogen massa utan att också antirasisterna gör det. Att man inte kan prata om dom problem som finns och göra nåt åt dom kan som sagt sluta riktigt f*****g illa. I debatten låter man ofta orten företrädas av personer som romantiserar och slätar över hur det är i orten eller såna som själva är kriminella och klagar över att dom trakasseras av polisen. Bilden det ger är ju att vi alla är kriminella och inte vill se polisen här när tvärtom många är jävligt trötta på gängen och vill ha lag och ordning. Det är det här jag är rädd kommer leda till att svenskarna vänder sig mot oss alla oavsett om vi är skötsamma eller inte. Polariseringen i samhället bara ökar och det skrämmer mig. :/

    Jag gillar som sagt Sverige och svensk kultur och tycker det är trist när svenskar talar så nedlåtande om sig själva. Jag ser inget fel i att uppskatta sitt land och sin historia. Själv önskar jag verkligen få va en del av Sverige och bidra positivt så gott jag kan. Och jag ser mig först och främst som en individ, en unik individ och försöker också se andra som just det istf vit, svart osv. Vi är alla människor.

    Tack själv för ett intressant samtal och jag tror inte för ett ögonblick du skulle va rasist. Tycker det är trist att rasist-anklagelser så snabbt kommer fram när sånt här ska diskuteras. Ta inte åt dig av påhoppen!
  • Sat 15 Jan 2022 18:59
    Anonym (Stina2) skrev 2022-01-14 10:42:50 följande:

    Det är ingen som romantiserar kriminalitet - ge gärna exempel på det tack. Men romantiserar heller inte fördomar mot de som talar ortensvenska eller försöker tillskriva de som gör det en massa dåliga egenskaper pga att vissa som gör det är kriminella. Påhopp? Var ser du de påhoppen?


    Det är en hel del svenskar som romantiserar livet i orten och kriminaliteten genom att rakt av köpa och försvara va kriminella som Yasin, Kartellen mfl. säger och hylla dom som coola killar. Istf att stå upp för dom som drabbas av kriminaliteten, både svenskar och vi med invandrarbakgrund. Man låter kriminella stå som talespersoner för orten utan en tanke på att det finns andra röster härute som inte håller med deras skitsnack.

    Sen slätar man också över andra problem som hederskulturen, islamismen/salafismen och rasismen som är utbredd i orten. :/

    Sen har jag ju själv i tråden påpekat att man som jag kan tala ortensvenska helt enkelt för ens omgivning snackar så och att det inte behöver betyda att man valt det aktivt eller att man för det är kriminell. Men jag tycker TS förklarat hur hon menar och då är det för mig uppenbart att hon inte är rasist eller brunskjorta som flera i tråden försökt klistra på henne.

    Och då är vi inne på påhoppen. Hur får man del till att nån är nazze bara för den problematiserar delar av ortenkulturen som jag också tycker är rimligt att göra.

    Och samma när TS sa sig va intresserad av och stolt över sitt nordiska ursprung. Det i sig gör en knappast till rasist eller nazist. För TS har kallats rasist och brunskjorta flera gånger.

    Och varför kan du inte diskutera utan att kalla en annan debattör för kossa? :/
  • Sat 15 Jan 2022 19:45
    Anonym (TS) skrev 2022-01-13 22:44:54 följande:

    Tack för dina kloka och vänliga ord! <3

    Det är just personer som du som behövs för att vända den negativa utvecklingen. Det är verkligen befriande med personer som hellre nyanserar än polariserar. Den här ideologiska låsningen är så farlig precis som du skriver och det är de osynliggjorda som lider mest.

    Jag minns när jag såg ett reportage där Jimmie Åkesson besökte en förort och pratade med butiksinnehavare som blev utsatta för ständiga rån. Jag tänkte att det är vänstern som borde finnas där för dem, inte Åkesson.

    Många inom vänstern verkar inte kunna ta in att SD är det parti där andelen invandrarsympatisörer växer snabbast och det beror ju på det du skriver. Jag vet flera invandrare - kurder, iranier och syrianer bland annat - som kommer att rösta på SD i nästa val. När jag frågar dem vad man ska göra åt problemen i förorterna eller ser vad de skriver i sociala medier så är det rulla in militären ungefär.

    Jag är rädd för att se SD i regeringsställning men vänstern har inga realistiska lösningar, (även om Dadgostar är guld), utan de fortsätter med offerretoriken och gastar rasist om man dristar sig till att peka på problemen precis som här i tråden.

    Jag misstänker att du är ganska ung och om du är så här klok och skriver så bra redan nu kommer du att gå långt. Jag vet inte var dina föräldrar kommer ifrån men på mitt förra jobb var det flera unga tjejer från Eritrea som var superduktiga och avancerade till chefspositioner rätt omgående. De imponerade verkligen.

    En av dem hade vuxit upp i orten och ibland kunde man höra det när vi blev informella på lunchen eller aw. Hon var stolt över den hon är med alla sina erfarenheter. Visst finns det rasism och fördomar och det är för jävligt men det är fullt möjligt att nå sina mål.

    Det kommer att gå bra för dig. Det är jag säker på.


    Om vi inte kan prata om problemen kan vi inte lösa dom. Vi måste kunna prata med varandra ärligt och uppriktigt och med respekt även om vi har olika åsikter. Om vi inte gör det tror jag det kommer gå illa. Det är ju just för man inte talat om och gjort nåt åt problemen som SD blivit så stora. Även bland invandrare. Och jag håller helt med Nyamko Sabuni om att man måste kunna tala med alla, även SD. Problemen kommer inte försvinna bara för vi låtsas som dom inte finns. :/

    Tack också för dina vänliga ord till mig. Jag vet inte om jag är värdig dom men jag ger iaf inte upp. Jag är förresten 24 och mina föräldrar är afrolatinos från Latinamerika.
  • Mon 17 Jan 2022 17:35

    Verkar va nåt tekniskt fel så det inte går att citera så jag gör så här i stället:

    TS skrev:

    ?Det är lite roligt ändå att den påstådda nazisten är helt överens med tjejen från orten.

    Fast om du pratar lika bra med samma ordförråd som du skriver här så kanske det bara är ditt uttal som låter lite orten och det är ju inga problem även i formella sammanhang.

    Jag håller med om att man måste kunna prata med SD också. Den politiska debatten har ju varit helt fixerad vid SD ändå. Jag gillar att Nooshi inte verkar vilja delta i polariseringen längre utan fokuserar på sakfrågor som hon säger. V fick ju igenom misstroendeförklaringen med hjälp av SD, trots att de är ideologiska motståndare, och det är så normal parlamentarisk politik fungerar.

    De etniska svenskar jag känner som röstar på SD hatar inte invandrare utan gör det som en missnöjesmarkering mot främst S som de anser inte tar integrationsproblemen på allvar. Min kurdiska väninnas son tänker rösta på SD nästa år av samma anledning men också för att han är trött på att buntas ihop med invandrare som inte sköter sig. Det är ju framför allt vänstern som gör så, vilket man ser exempel på i tråden.?

    ???????????????

    flygrl svarar:

    Jo, det är komiskt och ganska talande. :P Sen är det tyvärr en hel del i orten som tyvärr ser positivt på va nazisterna gjorde mot judarna i Nazityskland. Antisemitismen är utbredd. Tyvärr också hos en del svarta.

    Man måste kunna prata med alla partier, ja. Så tröttsamt att allt tycks handla om SD istf driva en självständig politik och ta tag i problemen kopplade till migrationen. Skulle man göra det skulle SD bli överflödiga. Nooshi Dadgostar verkar vettig och realistisk där.

    Jag har förstått många röstar på SD inte för dom är rasister utan för dom är missnöjda med den förda migrationspolitiken. Jag kan förstå det faktiskt. Även om jag drar mer åt Liberalerna tycker jag så mycket är knas med migrationspolitiken och att behöva buntas ihop med kriminella. Jag är besviken att Sabuni inte sagt och gjort mer men misstänker hon har en svår position i krisande L som ju kämpar för sin överlevnad. :/

    Som jag skrev tidigare i tråden försöker jag jobba bort mycket av ortensvenskan. Numera är det nog klangen och fåtal slangord som finns kvar. Jag är som sagt inte ute efter utplåna var jag kommer ifrån. Mer ortensvenska kommer när jag umgås med såna här som också snackar så. Jag faller liksom in i det. Typ.

  • Mon 17 Jan 2022 17:48

    Inteutanproblem skrev:

    ?Känns som jag tappat hjärnceller av att läsa vissas inlägg här. Läsförståelsen är så brutalt dålig hos en del, eller så rör det sig om något ännu värre. (Tyvärr ett fenomen som blir mer och mer vanligt i diskussionsklimatet). Man har helt enkelt bestämt sig för vad TS egentligen menar, och kör på som en bulldozer med denna uppfattningen. Full patte framåt. Plattan i mattan, typ. Noll reflektioner kring hur fruktansvärt absurt detta är att läsa för en utomstående. Det sjuka är, och det som gör mig på riktigt oroad inför framtiden, är att det börjar kännas som att människor som gör sådär? Inte själva ser vad det är dom håller på med. Inte begriper hur dom dödar alla möjligheter för utveckling, utbyte och framsteg. Pajkastning och svartmålning > intelligenta diskurser.

    Herregud alltså. Att du orkar TS. Kapitalt slöseri med tid och energi egentligen, (och detsamma för mig, som har läst allt). Men några få guldkorn har du fått till att svara.

    Positivt nog så resonerar flygrl så som majoriteten av dom jag själv sött på, då jag bodde i invandrartätt område. Tycker verkligen det är en skymf och katastrof, att förorternas verkliga röster inte får komma till tals mer.?

    ???????????????

    flygrl svarar:

    Kan bara hålla med om din analys av tråden. Och jag har tänkt samma att hur orkar TS envist fortsätta och dessutom hålla sig så lugn och sansad.

    Och det är ju som du säger att jag är inte unik utan många i orten resonerar faktiskt som jag. Vi är jävligt trötta på dom kriminella och att dom tillåts bli nån sorts talespersoner för orten. Typ som när dom inte vill att polisen ska synas härute. Nä klart som fan dom inte vill. Dom vill ju inte bli störda utan kunna stärka sin position i lugn och ro.

  • Mon 17 Jan 2022 17:55

    fornminne skrev:

    ?En jag känner jobbar på Södertörns högskola. Hon säger att i akademiska kretsar kallar många det ortenslang respektive ortenklang, för att utomstående ska förstå vad skillnaden är. OrtenSLANG innebär inte bara annat uttal än standardsvenska, utan också delvis annan grammatik (rak ordföljd t ex) samt delvis andra ord. För utomstående är ortensvenska ofta halvt obegriplig och låter som en blandning mellan svenska och andra språk, vilket det också är. OrtenKLANG däremot, innebär att personen pratar standardsvenska, men med en klang av förort. Oftast handlar det om att personen använder samma ord och grammatik som majoritetssvenskar, men behåller delar av ortens intonation och uttal. Enligt forskare är det viktigt, inte minst för integrationens skull, att KLANGEN (inte slangen) accepteras av majoritetssamhället som ett sätt att prata bland många andra, inte som något som måste slipas bort. Man sitter inte på en arbetsintervju eller föreläsning och pratar ortenslang. Det kan man göra med sina kompisar. Klang är en annan sak.?

    ?För utomstående är ortenSLANG ofta halvt obegripligt ska det stå.?

    ???????????????

    Intressant. Jag har nog rört mig från mer ortenslang till bara lite ortenklang under dom senaste 5-6 åren. Visst kan jag falla in i mer av både slang och klang när jag umgås med en del som har mer av det men annars är det enbart lite klang som är kvar. En accent typ.

  • Tue 18 Jan 2022 13:45
    Anonym (Carla) skrev 2022-01-18 12:06:31 följande:
    hon Har inte kallat någon kossa eller påstått att hon är en brunskjorta. Leta bland hennes inlägg och se om hon använt det ordet en enda gång. hittar inte det - det är
    enbsrt TS som gjort en halmgubbe 

    Jag skrev inte att just Stina2 hade kallat TS för brunskjorta men det gör däremot LadyJane två gånger i samma inlägg (kolla skärmdumpar, gulmarkerat!).

    Stina2 kallade en annan deltagare i tråden för tvillingkossan. Det inlägget tycks nu va borttaget men kan ses citerat i en av skärmdumparna då TS svarar på det (gulmarkerat).

  • Fri 21 Jan 2022 21:30
    Xenia skrev 2022-01-18 18:13:31 följande:
    Vi vet ju att kriminella är en minoritet i förorten. Men det är de som bestämmer.

    Har ju sett intervjuer med vanligt folk i förorten som klagar över brottsligheten i förorten och alla skjutningar. Men de kritiserar bara polisen, att de gör för lite. Men vad kan polisen göra om varken överlevande offer eller vittnen säger något? Vad har föräldrarna gjort för att förhindra att sönerna blir kriminella? Det tänker jag på varje gång men aldrig ställer journalisten några sådana följdfrågor.

    Det är som "tuffingarna" som mobbar i skolan. De som inte mobbar är i majoritet men de står aldrig upp mot mobbarna.

    Det är svårt att rekrytera poliser och undra på det när vittnena tycks stå på de kriminellas sida och inte på polisens sida. Samma sak gäller lagstiftarna. När polisen lyckas få fast på en tonåring som kastar sten och bränner bilar så får de inte ens förhöra honom utan måste släppa honom samma dag. Samma sak om ett rånoffer anmäler till polisen  Den dag de ska förhöra honom igen har han redan hunnit hota och misshandla offret så att han tar tillbaka anmälan.

    Håller med dig i det mesta du skriver. Men att dom kriminella är i minoritet i orten innebär ju verkligen inte att dom är få eller ofarliga. Det är inga man vill bråka med. 
    Visst, det finns dom som håller med dom för dom tillhör samma grupp eller klan men för många är det också så att man helt enkelt är rädd. Jag är en av dom som vittnat och jag lever under hot, ständig skräck och osäkerhet. :/


    Sen håller jag helt med om att vi alla har ett ansvar och särskilt föräldrarna till kriminella. Sen att polis och övriga rättsväsendet är så jävla lama inför problemen gör det ju inte bättre. Att agera undfallande som man ofta gör mot gängen ses enbart som svaghet härute. I rättegången där jag vittnade härjade dom anklagade och deras polare i rättssalen, skrek och hotade och det accepterades. Jag kände ingen trygghet som vittne.



    Frågan är när ska svenska staten visa vem fan som bestämmer. För det är fan antingen eller. Jag vill se mycket mer poliser och som sätter hårt mot hårt.
    Och att det skulle behövas rent allmänt hårdare attityd och straff mot vålds- och sexbrott är för mig en självklarhet.


    Anonym (TS) skrev 2022-01-19 16:41:59 följande:

    Många vittnen är livrädda för att lämna uppgifter till polisen av väldigt goda skäl. På grund av flera uppmärksammade fall där vittnen har mördats av gärningsmännen, bland annat paret som knivmördades i Hallonbergen, har frågan om anonyma vittnen aktualiserats. Visst kan det finnas vittnen som själva är gängkriminella men de flesta är helt enkelt rädda. 

    De kriminella nätverken har ett enormt våldskapital i sina områden. Varje gång de misshandlar (eller dödar) en polis, attackerar annan blåljuspersonal och bränner bilar är signalen att det är de gängkriminella som styr området och våldet/hoten mot vittnen är ett budskap om vad som händer när man går emot dem. 


    Det är också ett budskap som pumpas ut genom gangsterrappen där texterna är av fulla av hat mot både polisen och ?golare? som ska misshandlas och dödas. Gangsterrapen fungerar ungefär som gängens PR-avdelning för att hypa våldskapitalet, avskräcka vittnen och underlätta rekrytering. 


    Jomen så där är det ju. Samhället måste sätta ner foten. NU! För allas vår skull.
    Anonym (TS) skrev 2022-01-19 18:19:36 följande:

    Exakt! Det är just den företeelsen som du beskriver så träffsäkert som triggar mig att svara, inte utan en viss fascination. 


    Det är ju till stor del den identitetspolitiska maktanalysen som har lett fram till dagens fördummande polariserade debattklimat där vissa grupper utmålas som ständiga offer, i det här fallet alla som bor i orten, och andra grupper som de eviga förtryckarna. De senare är alltid vita män.


    Det statiska synsättet på maktrelationer gör att det inte finns något utrymme för nyanser eller utveckling. Vi är alla låsta i våra positioner. Jag som vit etnisk svensk får inte kritisera ens uppenbart negativa företeelser i förorterna eftersom jag placeras högre i den identitetspolitiska makthierarkin. Om jag ändå dristar mig till att göra det måste jag vara sverigedemokrat eller till och med nazist. 


    Frågan om förnedringsrån är särskilt känslig för personer som gör den maktanalysen, eftersom det främst är etniskt svenska killar som utsätts av invandrarkillar för det brottet. Förtryckarna blir plötsligt offer och offren förövare = syntax error. 


    Det är också därför en del har svårt känna empati med etniskt svenska killar som blir rånade. De är faktiskt priviligierade ändå på grund av att de är svenska och vita. Att som jag konstatera att det är förnedrande för etniskt svenska killar att imitera gangsterkulturen som rånen ingår i blir då extremt provocerande eftersom rånarna tillhör en utsatt grupp och det är alltid mer synd om dem oavsett hur vidriga de är mot offren. 

    I den här maktanalysen finns inget utrymme för etniskt svenska killar som inte är privilegierade utan till exempel långtidsarbetslösa i en utdöende bruksort. De får höra av högavlönade kändisar, politiker och kulturarbetare inom vänstern att de inte har något att gnälla över (eftersom de faktiskt är vita och svenska). 

    Just den vänsterkategorin blev rätt chockad av Nooshis fantastiska förstamajtal förra året som bara handlade om klassisk vänsterpolitik i stället för identitetspolitiken som under lång tid hållit V i ett järngrepp.

    I den identitetspolitiska maktanalysen finns inte heller utrymme för personer som Flygrl i tråden eftersom hon inte antar offerrollen och ser ungdomar i orten som förutbestämda att bli kriminella. Skötsamma invandrare är levande bevis på att den identitetspolitiska analysen är förenklad och missvisande. Skötsamma invandrare som kritiserar olika företeelser bland andra invandrare möts ofta med kompakt tystnad även om det börjar vända nu. Om man vill ha ett konkret exempel på det kan man se Nisti Stêrks dokumentär på SVT om arvet efter Fadime. 


    Det spelar ingen roll hur många personer med invandrarbakgrund som sitter i riksdagen, innehar ministerposter, är framstående forskare, högt uppsatta chefer och framgångsrika affärsmän/kvinnor. I det identitetspolitiska narrativet är det fortfarande närmast   omöjligt att göra karriär som invandrare i Sverige eller ens inkluderas.

    Det är alltid lika ironiskt när kända personer med invandrarbakgrund, som delar den här maktanalysen, sitter i TV på bästa sändningstid eller skriver i Sveriges största tidningar om hur osynliga de är i det svenska samhället och hur svårt det är att bli inkluderad. Den där långtidsarbetslösa killen i den utdöende bruksorten skulle på sin höjd få en insändare publicerad i lokaltidningen. 


    Självklart finns det rasism och diskriminering i svenska samhället och det ska förstås belysas och bekämpas. Jag beskriver bara varför en del flippar fullständigt i tråden och det handlar mer om avsändaren (vilket alla personangrepp vittnar om) än innehållet. Att Flygrl och jag kan resonera sakligt och sansat om trådens ämne handlar om att ingen av oss köper den polariserande maktanalysen utan accepterar att verkligheten är mer komplicerad än så.


    Jag håller helt med och tycker själv det identitetspolitiska köret är otroligt tröttsamt och destruktivt. Det är ju samma grej som nazisterna kör med. Att man inte får ses som en unik individ utan som representant för en grupp. Män mot kvinnor, svarta mot vita, homosexuella mot heterosexuella osv. Polariserande och fördummande som du mycket riktigt påpekar och inget som kommer skapa förståelse eller gemenskap utan tvärtom ödelägga hela samhället om vi inte passar oss. :/

    Det här är också anledningen att jag vänder mig bort från BLM, Afrosvenskarnas riksförbund mfl. organisationer. Dom gör inte min tillvaro som svart enklare utan tvärtom svårare då dom dels förstärker fördomar och motsättningar mellan svarta och vita och dels inte låter mig va den individ jag är. 


    Jag vill inte ha fördelar pga min hudfärg utan enbart jämlikhet. Lika rättigheter och skyldigheter. Varken mer eller mindre. 

    Det är klart att svarta kan va förövare och rasister liksom vita kan va offer och dom som diskrimineras. En vit svensk kille som rånas och förnedras är självklart ett offer och killarna med invandrarbakgrund som utsätter honom för det förövare som också ska sättas dit för det. Och icke-vita journalister på SVT har självklart mycket mer makt än en vit svensk arbetslös i en bruksort.
    Att det ska va så jävla svårt.

  • Sat 17 Dec 2022 19:11
    Anonym (Omedvetet) skrev 2022-12-14 16:28:11 följande:

    Jag kan berätta att man väldigt lätt börjar prata som personer man umgås med, och det sker helt omedvetet. Om ens vänner och kanske partner/pojkvän/flickvän har brytning så kan man tyvärr lätt börja prata på ett liknande sätt. Det värsta är att man inte hör eller märker det själv. För några år sedan var jag tillsammans med en kille med stark brytning och umgicks nästan bara med två tjejer från samma land. Förhållandet tog slut ett år senare och jag började internetdejta. Hade ett telefonsamtal med en kille jag inte träffat innan och han frågade var jag kommer ifrån. Förvånat frågade jag ?vad menar du?? varpå han svarade ?du är väl alban det hörs ju?. Omedvetet hade jag alltså tagit efter mitt ex och mina vänner. Det blev en chock för mig, jag har alltid tyckt svenskar som pratar med ortenbrytning är extremt larviga. Kan säga att det var då jag började spela in mig själv och analysera sättet jag pratar och aktivt började anstränga mig för att prata överdrivet svenskt istället. Jag höll på att skämmas ihjäl när det gick upp för mig.


    Låter rimligt. Klart man påverkas av sin omgivning, vissa mer vissa mindre. Och för mig som ortentjej med invandrade föräldrar och som försöker lägga mig till med lite mer rikssvenska blir det ändå så jag snackar mer ortensvenska när jag umgås med folk här ute i Norra Botkyrka än såna som inte snackar så. Man kanske skulle flytta till Älvdalen eller nåt ha ha.
Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska