• Fri 7 Jan 2022 16:37
    12067 visningar
    19 svar
    19
    12067

    Bebis kan inte slappna av vid sövandet

    Nu hade inte vi kanske samma problem, eller jag menar vi försökte inte "söva" så tidigt, men hon somnade oftast i famnen och/eller soffan till exempel, och när vi bar henne till egen säng blev de stört gråt, direkt. Men fick tipset att prova "white noise" och tänkte att kan väll knappast funka. Men det fungerar för oss, men bara ett ljud. Det låter som något oväsen eller vådor typ som "sssssssssshhhhhhhh" . Skriv "relaxing white noise" på youtube och prova.

  • Fri 7 Jan 2022 16:59
    #7
    Flaskhals skrev 2022-01-07 16:54:59 följande:

    Har testat white noise och det fungerar tyvärr inte. Är hon med oss i soffan är hon vaken till sent, efter 00 om vi har otur. Och då övertrött och gnällig.


    Jaha okej , synd.

    Vi har ingen direkt rytm än (min dotter är snart 4 månader) men det behöver man ju inte än heller, dom är så små. Ibland lägger vi oss klockan 23, ibland klockan 02. Men vi går efter bebisens signaler, försöker inte ens kolla på klockan och "söva", vi sover när bebis sover helt enkelt.
  • Fri 7 Jan 2022 17:50
    #10
    Flaskhals skrev 2022-01-07 17:37:39 följande:

    Aa det är ju givetvis klokt att inte tänka på klockan. Jag vet ju om det men ibland tränger den sig på ändå.. :) Hur gör ni på dagarna vid sövandet?


    Hon brukar sova mest på förmiddagen. På dagarna gör vi inget speciellt, hon brukar ligga i baby gymmet och leka tills hon somnar, låter henne sova där då, lägger bara en filt på henne. Men ibland vid matning så ser jag att ögonen stängs, då lindar jag in henne i en filt och lägger i hennes säng med white noise i ca 20 min, utan white noise brukar det inte funka, men ibland.

    Vet inte om vi gör varken rätt eller fel, men funkar för oss :)
  • Sat 8 Jan 2022 22:19
    #18
    Flaskhals skrev 2022-01-08 17:42:41 följande:

    Om ändå min unge hade somnat i babygymmet.. som med det mesta så ligger hon ett tag men blir alltid gnällig och skrikig, väcker sig själv ur sin ro när ingenting händer, även om hon är trött. Tror inte det finns något rätt eller fel här så ni gör säkert det rätta som fungerar för er;)

    Ska dock testa linda in henne i en filt de gånger jag ser hennes ögonlock stängas något. Tyvärr har hon tidigare då vaknat till så fort jag rör vid henne men värt att testa igen. Misstänker du inte behöver rapa efter sådana gånger?


    Detta har inte funkat för oss sen start , men nu funkar de. Förut vakna hon till och grät så fort man rörde henne som du beskriver.

    Jo vi måste rapa henne, annars gråter hon efter 5-10 minuter när vi lägger henne. Förut var hon väldigt svår att rapa och dom "klassiska trixen" funkar inte för oss, men när vi sätter henne i "sitt ställning" i knät med jätte rak rygg kommer rapen direkt, det är enda som funkar för oss. Sen går vi snabbt och lindar in henne i filt (som vi förberett innan) liiiite gråt/gnäll kommer ibland, me nappen och white noise funkar för oss! :)

    Bärsele har många nytta av, men du kanske har testat redan. För oss, nej.. Hon gillar inte bärsele alls. Men många gillar den :)
Svar på tråden Bebis kan inte slappna av vid sövandet