• Sun 9 Jan 2022 15:31
    5799 visningar
    29 svar
    29
    5799

    Göra abort för sin partners skull?

    Jag är en tjej mellan 25-30 år. I 2,5 år har jag träffat en kille som är några år äldre än mig, han har ett barn sedan tidigare och vi har haft svårt att komma vidare då han inte velat ha fler barn. Vi har gått igenom 2 aborter, den första var tidigt när vi träffades och det kändes rätt. Den andra kan jag fortfarande ångra men vet att tiden läker sina sår. Efter förra aborten kände jag mig klar med relationen, vilket gjorde att han efter en tid kom åter och hade mycket ånger. Han kände att vår relation var värd att satsa på och att han tänkte kanske att saker o ting skulle kunna förändras om hur han känner för fler barn. Detta var i somras.

    Nu är jag återigen gravid, sen dag 1 har jag varit inställd på att behålla men mitt beslut har påverkats av att han inte kommer vilja ha med detta barnet att göra. Jag går snart in i veckan 16 och har varit på KUB etc. Jag har också avbokat ett antal aborttider. Trodde att jag vid denna tidpunkt skulle känna att jag landat i ett beslut men blir lika knäckt var gång jag och han pratar om det då och säger ?att jag tvingar han in i detta, att han inte förstår varför jag vill ha barn med någon som inte vill ha barn med mig etc?. Jag ser ju också hur han lider i detta, då detta inte var vad han ville. Samtidigt som jag kämpar på med mina egna tankar och känslor om vad jag vill. Rent ekonomiskt är det inga bekymmer. Jag har en god samtalskontakt och vänner att prata med men jag vädjar nu hit då jag vill ha yttre personers åsikter, tanker och gärna erfarenheter.

  • Svar på tråden Göra abort för sin partners skull?
  • Anonym (A)
    Sun 9 Jan 2022 16:39
    #11

    Vet inte om ni har slarvat med skydd eller råkat bli gravida ändå. Om jag har förstått det rätt så gav han dig ett visst hopp om att hans inställning om barn kan komma att ändras i framtiden. Jag tycker det är själviskt av honom att vara med en ung tjej som har barnlängtan och neka henne detta.

    Nu är du gravid och dessutom i v.16. Om du mår dåligt efter förra aborten så behåll barnet. Men var medveten om att det inte alltid blir lätt att vara ensamstående. Det kommer säkert bli tufft med pappan den första tiden men det kanske ändrar sig till det bättre. Tänk på vad du vill.

  • Sun 9 Jan 2022 16:47
    #12

    Det är ditt val så gör som du vill. Behåll om du vill det och har goda förutsättningar, men räkna med att du blir ensamstående och det är inte alltid lätt.

  • Anonym (Varit där)
    Sun 9 Jan 2022 17:04
    #13

    Jag har varit i (nästan) samma sits och såhär säger jag: Ifall jag hade varit du så hade jag behållt det. Jag hade precis fyllt 20 när detta skedde och att behålla barnet var det bästa valet jag någonsin gjort. Det är inte din killes beslut om vad som ska göras med barnet utan DITT. DU bestämmer över din kropp, så är det! Kram hoppas allt sköter sig

  • Anonym (Din kropp)
    Sun 9 Jan 2022 17:52
    #14

    Det är din kropp. Du bestämmer. Ytterligare pekpinnar gällande rätt eller fel och preventivmedel känns bara onödigt.

    Vad du däremot bör ställa sig in på är att fundera över framtiden kan bringa och att du ställer dig in på olika scenarion

    1) antingen ensamstående och pappan är till viss del inblandad.

    2) ni blir ett par kanske, vem vet om ni hittar tillbaka till varandra

    3) chansen/risken är att han vill ha varannan vecka

  • Anonym (Nina)
    Sun 9 Jan 2022 18:16
    #15

    Hade det varit betydligt tidigare i graviditeten så hade jag sagt abort, men inte så sent som vecka 17-18.

    Då är jag ändå i regel emot att behålla barn mot pappans vilja.

    Jag har själv gjort abort i vecka 14, delvis för att pappan inte ville, och det var väldigt jobbigt psykiskt.

    Att vara ensamstående är inget att vara rädd för, det funkar oftast toppen.

    Jag var helt ensamstående under mitt äldsta barns sju första år, och det funkade fint. Lärde känna många andra ensamstående, och det gick bra för dem också.

    Det är oftast inte så himla jobbigt som en del tror.

    Förhoppningsvis kommer han vilja vara delaktig när barnet är fött, men du kan inte räkna med det.

    Utgå från att du blir ensamstående helt och hållet.

  • Anonym (Ljug)
    Sun 9 Jan 2022 19:09
    #17
    -1

    Alternativt säg till mannen att du kommer göra abort sen flyttar du och föder upp barnet själv. Säger till familjerätten på nya orten att barnet blev till en utekväll med ett ons och du minns inte hans namn? bara hålla fast och så får barnet stå utan fader. Du vet och kan förklara vem fadern är senare. Ni får det lugnt du och barnet och fadern får som han vill.

  • Sun 9 Jan 2022 19:13
    #18

    Han vet hur barn blir till så ...

    behåll tycker jag <3

    Bryt kontakten med honom också.

    Jag tycker han haft sina chanser och han har ju uppenbarligen inte använt kondom heller och dessutom vet han om din längtan till barn.

    Stort lycka till!

  • Sun 9 Jan 2022 19:15
    #19
    Julianska skrev 2022-01-09 15:31:36 följande:
    Göra abort för sin partners skull?
    Jag är en tjej mellan 25-30 år. I 2,5 år har jag träffat en kille som är några år äldre än mig, han har ett barn sedan tidigare och vi har haft svårt att komma vidare då han inte velat ha fler barn. Vi har gått igenom 2 aborter, den första var tidigt när vi träffades och det kändes rätt. Den andra kan jag fortfarande ångra men vet att tiden läker sina sår. Efter förra aborten kände jag mig klar med relationen, vilket gjorde att han efter en tid kom åter och hade mycket ånger. Han kände att vår relation var värd att satsa på och att han tänkte kanske att saker o ting skulle kunna förändras om hur han känner för fler barn. Detta var i somras.

    Nu är jag återigen gravid, sen dag 1 har jag varit inställd på att behålla men mitt beslut har påverkats av att han inte kommer vilja ha med detta barnet att göra. Jag går snart in i veckan 16 och har varit på KUB etc. Jag har också avbokat ett antal aborttider. Trodde att jag vid denna tidpunkt skulle känna att jag landat i ett beslut men blir lika knäckt var gång jag och han pratar om det då och säger ?att jag tvingar han in i detta, att han inte förstår varför jag vill ha barn med någon som inte vill ha barn med mig etc?. Jag ser ju också hur han lider i detta, då detta inte var vad han ville. Samtidigt som jag kämpar på med mina egna tankar och känslor om vad jag vill. Rent ekonomiskt är det inga bekymmer. Jag har en god samtalskontakt och vänner att prata med men jag vädjar nu hit då jag vill ha yttre personers åsikter, tanker och gärna erfarenheter.
    Ursäkta men blir ganska upprörd här. Hur är det möjligt att du blivit gravid tre gånger om han nu absolut inte kan tänka sig barn? Skyddar ni er inte? Varför kommer han oskyddat i dig om räknat kallt med att du ska genomgå tre miniförlossninhar bara sådär?? Fattar har inte vad en abort är?

    Tycker det är så respektlöst och slarvigt att starta liv utan ambition att bli förälder.
  • Anonym (K)
    Sun 9 Jan 2022 19:25
    #20

    Varför har han inte steriliserat sig om han inte vill ha barn alls ?

    Hur många aborter tänker han att du och andra kvinnor efter dig ska göra för att han inte vill skydda sig?

    Gör abort eller inte beroende vad du vill göra och gör slut med denna själviska människa.

  • Anonym (A)
    Sun 9 Jan 2022 19:27
    #21
    Anonym (Ljug) skrev 2022-01-09 19:09:28 följande:

    Alternativt säg till mannen att du kommer göra abort sen flyttar du och föder upp barnet själv. Säger till familjerätten på nya orten att barnet blev till en utekväll med ett ons och du minns inte hans namn? bara hålla fast och så får barnet stå utan fader. Du vet och kan förklara vem fadern är senare. Ni får det lugnt du och barnet och fadern får som han vill.


    Verkar inte klokt. Sanningen lär komma fram ändå om fadern vill ha delaktighet. Dessutom så är faderskapet fastställt så kan han betala underhåll. Han är ändå pappa till barnet och får ta den del av sitt ansvar.
  • Anonym (Nina)
    Sun 9 Jan 2022 19:47
    #22
    Anonym (Ljug) skrev 2022-01-09 19:09:28 följande:

    Alternativt säg till mannen att du kommer göra abort sen flyttar du och föder upp barnet själv. Säger till familjerätten på nya orten att barnet blev till en utekväll med ett ons och du minns inte hans namn? bara hålla fast och så får barnet stå utan fader. Du vet och kan förklara vem fadern är senare. Ni får det lugnt du och barnet och fadern får som han vill.


    Dumheter, så gör man bara inte!

    Inte rätt mot varken pappan eller barnet att ljuga så.

    Det är ju inte så att pappan är farlig.
  • Anonym (Inget­)
    Sun 9 Jan 2022 19:55
    #23

    Vill du behålla barnet gör du det.

    Jag må vara man men förstår ändå att ligger man med någon är detta en "risk", vill man minimera risken tar man på en kondom. Vill man ta bort risken så låter man bli. Stor sannolikhet att han får skylla sig själv här. Fundera bara redan nu på vad du säger när barnet är stort nog att fråga om pappa (om pappa inte är med i bilden)

  • Anonym (Kalle­)
    Mon 10 Jan 2022 12:55
    #23

    Allt du gör, gör du för din skull. Så aborten gör du inte för hans skull utan för att döva ditt dåliga samvete. Men dåligt samvete behöver du inte ha. Han valde att göra dig gravid, gång på gång.

    Fortsätt graviditeten. Lycka till.

  • Anonym (Nej)
    Mon 10 Jan 2022 19:08
    #24
    +1

    Du ska göra det du vill. Att göra en abort efter vecka 16 när man fortfarande ångrar sin förra abort och fast man egentligen inte vill är inte att rekommendera. Det är inte en cellklump det är fråga om så sent.

  • Anonym (G.)
    Tue 11 Jan 2022 12:22
    #25
    +1

    Jag personligen skulle aldrig klara av att göra en abort så sent. Det är ju en bebis i miniatyr nu. Skulle heller inte göra en abort för någon annans skull. Du verkar ju dessutom ha rätt förutsättningar för att klara av att vara ensamstående utan större problem. Jag tycker inte heller han har så mycket att säga till om när han gång på gång gör sig gravid och verkar tycka att abort är ett preventivmedel. Vill man inte ha barn ser man till att skydda sig, ordentligt! Med det sagt tkr jag du ska behålla eftersom det verkar vara det som du egentligen vill. Varför lägga vikt i hur han känner när han struntar i dina känslor?

    Behåll, gör slut och rikta in dig på att bli ensamstående.

  • Tue 11 Jan 2022 12:42
    #26

    Behåll om du vill, det är du som bestämmer.

    Sen låter det som ni gjort inte ett super bra jobb med att skydda er om detta är tredje gången. Han borde dessutom sterilisera sig om han inte vill ha mer barn

  • Anonym (why?)
    Wed 12 Jan 2022 11:25
    #27
    Julianska skrev 2022-01-09 15:31:36 följande:
    Göra abort för sin partners skull?

    Jag är en tjej mellan 25-30 år. I 2,5 år har jag träffat en kille som är några år äldre än mig, han har ett barn sedan tidigare och vi har haft svårt att komma vidare då han inte velat ha fler barn. Vi har gått igenom 2 aborter, den första var tidigt när vi träffades och det kändes rätt. Den andra kan jag fortfarande ångra men vet att tiden läker sina sår. Efter förra aborten kände jag mig klar med relationen, vilket gjorde att han efter en tid kom åter och hade mycket ånger. Han kände att vår relation var värd att satsa på och att han tänkte kanske att saker o ting skulle kunna förändras om hur han känner för fler barn. Detta var i somras.

    Nu är jag återigen gravid, sen dag 1 har jag varit inställd på att behålla men mitt beslut har påverkats av att han inte kommer vilja ha med detta barnet att göra. Jag går snart in i veckan 16 och har varit på KUB etc. Jag har också avbokat ett antal aborttider. Trodde att jag vid denna tidpunkt skulle känna att jag landat i ett beslut men blir lika knäckt var gång jag och han pratar om det då och säger ?att jag tvingar han in i detta, att han inte förstår varför jag vill ha barn med någon som inte vill ha barn med mig etc?. Jag ser ju också hur han lider i detta, då detta inte var vad han ville. Samtidigt som jag kämpar på med mina egna tankar och känslor om vad jag vill. Rent ekonomiskt är det inga bekymmer. Jag har en god samtalskontakt och vänner att prata med men jag vädjar nu hit då jag vill ha yttre personers åsikter, tanker och gärna erfarenheter.


    En abort i en relation (speciellt tidigt), fine. Två aborter där man dessutom ångrar den, då börjar man fundera på vad sjutton som gått snett. Tre aborter, där den senaste blir efter KUB-ul och sent? Hell no!

    Om han nu inte vill ha barn så får han se till att lösa det "problemet". Du är fertil en gång i månaden, han är fertil året runt. 

    Självklart ska du inte göra en sen abort och nej, du tvingar inte in honom i detta. Det har han gjort så bra på egen hand genom att inte se till att begränsa sin egen fertilitet. 

    Så lämna jättebarnet och lev som ensamstående. Och inget om gemensam vårdnad så länge han beter sig så ansvarslöst. Men självklart ska han ta det ekonomiska ansvaret för sitt andra barn.

    Förresten, hur är han som pappa till sitt första barn? Ansvarstagande eller har du fått "stötta" honom i hans föräldraroll och ta ett större ansvar för det barnet än honom?
  • Anonym (Kalle­)
    Wed 12 Jan 2022 11:27
    #28

    Har han varit med under någon av aborterna?

  • Anonym (Anna)
    Thu 13 Jan 2022 15:40
    #29

    Jag hade inte gjort abort, framförallt inte så sent som i vecka 16. Har gjort två tidiga aborter och det var jobbigt nog. Låter som du vill behålla barnet och då tycker jag att du ska göra det. Klart det kan bli jobbigt om han inte är samarbetsvillig men du kommer klara det. Gör inte abort för hans skull, tror du skulle må jättedåligt av det.

Svar på tråden Göra abort för sin partners skull?