• Friger

    Hur dyr blev regeringens julklapp (elräkningen)?

    Omkring 4.000kr för ca 1.000kwh. Dec månad.

    4kr/kwh inkl skatt och nät. Bor på landet så jag tankar numera även diesel för över 20kr liten.

    Är inte så nöjd med regeringen. Det snöar inte på den platsen jag önskar dom till.

  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-01-10 06:31:44 följande:

    Drygt det dubbla

    Skyller inte på regeringen. Vet att det är flera faktorer som påverkar


    Jo, men att lägga ner 6st stabila reaktorer var lite olyckligt i ljuset av att produktionen behöver fördubblas inom den närmsta 10-15 åren för att klara klimatomställningen.

    Okej, vad man har gjort för att lösa problemet? Nästan inget alls som har betydelse.

    Just nu åker vi på ett tåg där rälsen tar slut mitt ute på en bro några mil bort. Lokföraren sitter längst fram och klurar på vad ett tåg är för något.

    Känns bra det här.
  • Friger
    LadyJane skrev 2022-01-10 09:14:51 följande:
    Det är helt rätt att lägga ner dem i enlighet med resultatet från folkomröstningen 1980. Att inte lägga ner det visar annars att det inte är någon som helst ide att rösta.

    Det vi bör göra däremot är att utveckla toriumdriften. Sverige har en av världens största tillgångar på det.
    Jag hoppas också på den tekniken, även andra.

    Men ingen framtida teknik kommer att vara lösningen på den fördubbling av elbehovet som kommer inom de närmsta åren.

    Ledtiderna för att bygga kraftverk är jättelånga. Det tar många år med tillståndsprocesser, beslutsprocesser, projektering och byggnation. Forskning på densamma sträcker sig ofta över årtionde efter årtionde.

    I praktiken kommer vi nog behöva koppla på oss på den ryska fosilgasledningen och elda fosilgas. Det går snabbast att bygga. Men det är ju lite kontraproduktivt givet våra miljömål.
  • Friger
    LadyJane skrev 2022-01-10 09:32:21 följande:
    Vi resonerar nog väldigt likartat.

    Jag tror att det inte spelar någon roll vilken färg vi har/får på regeringen. Alla kommer att vara livrädda för att ta beslut om kraftverk oavsett teknikslag. Det är rätt uppenbart att processerna måste snabbas på men ingen vill ta ansvar för det eftersom det, oavsett beslut, kommer att innebära att de förlorar i nästkommande val.
    Tror lika. Besluten kommer nog efter det att det skitit sig.

    Antalet "close calls" ökar stadigt. Köper du många lotter vinner du på någon till sist. Samma med el-nätet. Fast här betyder vinst elransonering i smällkalla vintern i bästa fall. I sämsta fall ett kollapsat el-nät. Då blir det kaos.
  • Friger
    LadyJane skrev 2022-01-10 09:47:20 följande:
    Tror tyvärr att du har rätt.

    Av den här anledningen kommer vi nu till sommaren att investera i solceller och gå in i ett samägt privat vindkraftverk. Det täcker inte hela behovet i dagsläget, det blir inte billigare under vår kvarstående livstid men det garanterar viss tillgång på el om/när det vill sig illa.
    Solceller har ganska kort återbetalningstid. Det tror jag på.

    Ska du ha el i händelse av strömavbrott måste du ha ett system som kan köra ö-drift.

    Det flesta växelriktare är byggda så att dom bryter strömmen om det inte finns någon spänning i el-nätet. Det är inte så dumt som det låter. Annars skulle du ju mata in ström på nätet bakvägen. Inte så skoj för dom som jobbar på det.
  • Friger
    Mandel skrev 2022-01-10 11:30:46 följande:

    Grejen är väl att det är stora skillnader i priset beroende på vart i landet man bor.
    Det är väl billigare i södra Sverige än mitten och norra har jag för mig.

    Sedan kan man ju ta sig en funderare över den svindyra stamledning man byggde genom landet just för att förflytta el varför den inte ens har kapacitet av det man från början avsåg. Frågan är hur mycket skattepengar som lagts på den med tanke på alla överklagningar med markförstörelse, miljöpåverkan med kreosot osv. och så kan den inte omfördela landets el så det blir ett likvärdigt pris för alla oavsett vart i landet man bor.


    Det finns 4st el-områden. Dom två översta heter: Elområde 1 och Elområde 2. Dom har varit billigare i vinter även om även dom stuckit iväg en del.

    Vet inte vilken stamledning du tänker på. Den senaste stora är sydvästlänken som förstärker snittet mellan Elområde 3 (Stockholm)  och Elområde 4 (södra Sverige). Tror den låg på 1.200MW ungefär. Det är ändå ingen jättedramatisk ökning. Ökar kapaciteten med typ 20% ungefär. Går att söka på exakta siffror för den intresserade.

    Från norr till söder finns det åtminstone 6st stora stamledningar sen gammalt. I vart fall när jag gick i plugget. En var i reserv. Tror inte man byggt några nya sedan dess, det är så otroligt dyrt så det hade jag förmodligen hört. Men det finns ett sådant projekt på gång med en förstärkning. Men det är ganska nytt och sådana projekt tar mer än 10 år att färdigställa. Tror det här projektet sträcker sig fram till 2040.
  • Friger
    Litorina skrev 2022-01-11 08:20:15 följande:
    Värme och varmvatten ingår i hyran för oss, vilket är väldigt vanligt i hyresrätt. Så det är inte synd om oss i alla fall. Tacksam för det. Vi har det varmt och skönt till samma kostnad som vanligt (än så länge).

    Generellt är det ju mer energieffektivt med flerfamiljshus också, så värmekostnaden blir lägre av den anledningen. Vi har tex bara två ytterväggar och andra lägenheter både över och under oss. Då blir värmeläckaget betydligt mindre än om man har fyra ytterväggar, kyla från marken och värmeläckage uppåt genom taket.
    Det kommer ju få genomslag indirekt vid nästa hyresförhandling.

    Låter rimligt att flerbostadshus är energieffektivare av de anledningar du nämner.
  • Friger
    Litorina skrev 2022-01-11 11:05:51 följande:
    Ja, det var därför jag skrev - än så länge. :) Men det var kanske lite otydligt.
    Såg, men tänkte inte så långt! :)
  • Friger
    Mandel skrev 2022-01-12 11:50:45 följande:

    Jag är inte bitter. Inte alls!

    Jag som blondin använde ändå huvudet och sänkte värmen, släkte julbelysningen och har verkligen snålat på elen, men det hade jag tydligen inte behövt göra för nu ska den tomma skattekistan även vara med och betala elen för de som inte klarade av att ta på sig raggsockar och fleecetröja och skita i att duscha 2 gånger om dagen...


    Bor ute på landet. Brukar vara runt 11-13 grader på morgonen på vintern innan jag går och eldar. Behöver inga raggsockor. Kallingar, tofflor och en kopp kaffe att dricka medans elden tar sig duger bra.

    Dom med dom högsta räkningarna var nog redan innan mycket medvetna elkonsumenter med väldigt höga räkningar. Vi pratar ju om en lite mer än fördubbling av priset. Att dubbla någon hundring kan de flesta leva med. Värre att dubbla åtta tusen.

    Bidraget dom får är bara en liten del av dom extra skattepengar som det höga el-priset skyfflar ner i statens skattkista.
  • Friger
    Mandel skrev 2022-01-12 14:12:02 följande:

    Jag har eget hus på 148kvm med elvärme och hade jag inte använt huvudet så hade min elräkning varit ett par tusen högre. Nu landade den "bara" på 4.500kr och då hade jag minskat min förbrukning med 180kWh i december 2021 mot december 2020. Och jag lever alltid energisnålt och tänker mig för just för att jag är ensamstående och inte kan dela utgifter med någon annan när det kör ihop sig. Endast fulla tvättmaskiner, diskmaskiner, snabbdusch, storkok osv. 
    Pyntade huset till advent och tänkte att i år ska jag inte snåla med elen utan kosta på mig att ha den tänd, men den har inte lyst många timmar kan jag lova.

    Särbon har större hus än mig och en del hobbies - servrar, bilverkstad med värme som drar mycket el och han har väl inte tänkt så mycket på sin förbrukning och han landade på 10.000kr så hur man som vanlig familj i en normalstor villa kan landa på 20.000kr är för mig en gåta. Badar hela familjen i badkar varje kväll?

    Och det är väl minst lika synd om de som redan lever på marginalen i hyreslägenhet och de kanske skulle ha större nytta av att få tillbaka några hundringar än familjer/personer som inte tänkt alls...


    Har två äldre stora hus. Ca 400m2 boyta sen massa biyta som jag inte har koll på. Räknade ut vid något tillfälle att det skulle åtgå ca 50-60.000 kwh om jag skulle värma med el. Hade blivit en mysig elräkning! :P Veden är gratis om man bortser från arbetet.

    Det är väldigt olika hur mycket värme hus läcker ut. Det är ju det man ser på energideklarationen.

    Har du eluppvärmt hus så har du en väldigt låg el-förbrukning. Grattis, vad skönt för dig.

    Men lider fortfarande med dom som har så hög räkning. Gissningsvis tillhör dom nog kategorin som inte har råd med bergvärme och andra uppvärmningsinstallationer. För det känns ju som att dom hade installerat det för länge sen annars.

    Har du en stor familj så är det inte bara badet. Allt annat går mycket mer också. Hemma hos mig är det storkok varje dag, diskmaskinen går full flera gånger om dagen. Tvättmaskiner, torktumlare körs varje dag. Tillsammans med alla andra grejer som ungarna pysslar med.
  • Friger
    Mandel skrev 2022-01-12 14:43:48 följande:
    Fast har man 2 hus på 400kvm bor man kanske inte själv och gör man det får man väl stänga rum och inte ha värmen på överallt. Så har jag gjort...
    Mitt är ovanligt. Men jag värmer som sagt gratis.

    Bor på landet. Många som bor i gamla hus. Det är det dom unga, ensamstående och äldre som får det tuffast med elen här.
Svar på tråden Hur dyr blev regeringens julklapp (elräkningen)?