• Anonym (Anonym)

    OCD - behöver hjälp

    Jag tror starkt att jag har ocd, vart vänder jag mig? Hur kan jag få hjälp? Och är det nån som har erfarenhet av att bli bättre av bara medicin?

  • Svar på tråden OCD - behöver hjälp
  • Anonym (Ring)

    Börja med ett besök på V.c. De kan lotsa dig vidare eller skriva ut medicin eller tipsa om terapi.

  • Anonym (MQ)

    Ring din vårdcentral och tala om hur det ligger till. Du behöver jobba med dig själv för att bli bra. Medicin hjälper dig att bli av med ångesten, men du behöver även en psykologkontakt som hjälper dig med KBT eller ERP (exponering och responsprevention).

  • Anonym (MQ)

    Ring din vårdcentral och tala om hur det ligger till. Du behöver jobba med dig själv för att bli bra. Medicin hjälper dig att bli av med ångesten, men du behöver även en psykologkontakt som hjälper dig med KBT eller ERP (exponering och responsprevention).

  • Anonym (Terapi!)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-10 04:07:13 följande:
    OCD - behöver hjälp

    Jag tror starkt att jag har ocd, vart vänder jag mig? Hur kan jag få hjälp? Och är det nån som har erfarenhet av att bli bättre av bara medicin?


    Precis som MQ redan sagt kan du inte medicinera bort tvång. Medicin kan hjälpa lite bristfälligt med den värsta ångesten, men inte mycket, och det är definitivt inte ett sätt att bli av med tvången. Tyvärr. Skitjobbigt med tvångsbehandling, och man tror att man ska typ dö, men det är verkligen såååå värt det när man kommer ut på andra sidan!
Svar på tråden OCD - behöver hjälp