• Anonym (Undrar)

    Hur många oförklarligt barnlösa förblir barnlösa?

    Alltså som inte kan få biologiska barn varken på naturlig väg eller via ivf?

  • Svar på tråden Hur många oförklarligt barnlösa förblir barnlösa?
  • Anonym (Barnlös kanske)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-11 13:49:40 följande:
    Jag har hört att det är så men även egen erfarenhet.
    Av vem har  du hört det?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Barnlös kanske) skrev 2022-01-11 13:56:38 följande:

    Av vem har  du hört det?


    Jag tror att jag har läst det någonstans. Men hur många har du hört talas om som aldrig fått genetiska barn? Jag har inte hört om många, jag tror bara att jag har träffat två par som aldrig fick genetiska barn.
  • Anonym (ED)
    Anonym (Eva) skrev 2022-01-11 13:49:09 följande:
    I Sverige har väl över 90 % av alla kvinnor barn så dom flesta får barn i slutändan. Detta har jag läst i artikel om barnlöshet men jag minns ej källan.
    Nej, det stämmer inte. Ca 20% av de äldre (minns inte siffran, kan ha varit äldre än 50, kan ha varit ännu mer) saknar barn. Jag tror du blandar ihop lite siffror. Av de som försöker få barn blir 90% spontant gravida inom 2 år. Men alla försöker ju inte och av de resterande 10 procenten får inte alla barn heller. Så av de där 20 procenten som saknar barn i högre ålder finns både de som försökt och inte lyckats och de som inte försökt alls. Jag har flera bekanta som är frivilligt barnlösa.
  • Anonym (ED)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-11 13:59:27 följande:
    Jag tror att jag har läst det någonstans. Men hur många har du hört talas om som aldrig fått genetiska barn? Jag har inte hört om många, jag tror bara att jag har träffat två par som aldrig fick genetiska barn.
    ÄD och ED har blivit ganska vanligt så det finns många som inte fått genetiska barn, men biologiska. Och spermiedonation har funnits många år så även där finns många som fått biologiska barn, men inte genetiska. De flesta pratar inte vitt och brett om sin ofrivilliga barnlöshet eller "erkänner" att de gjort ÄD så då kan man ju tro att det inte rör sig om många, men det gör det.
  • Anonym (Barnlös kanske)
    Anonym (ED) skrev 2022-01-11 14:01:49 följande:
    Nej, det stämmer inte. Ca 20% av de äldre (minns inte siffran, kan ha varit äldre än 50, kan ha varit ännu mer) saknar barn. Jag tror du blandar ihop lite siffror. Av de som försöker få barn blir 90% spontant gravida inom 2 år. Men alla försöker ju inte och av de resterande 10 procenten får inte alla barn heller. Så av de där 20 procenten som saknar barn i högre ålder finns både de som försökt och inte lyckats och de som inte försökt alls. Jag har flera bekanta som är frivilligt barnlösa.
    Sen finns det en grupp till, De som vill ha barn men inte hittar rätt partner eller en partner som inte vill ha barn.. Så det blir inga barn.
  • Anonym (Barnlös kanske)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-11 13:59:27 följande:
    Jag tror att jag har läst det någonstans. Men hur många har du hört talas om som aldrig fått genetiska barn? Jag har inte hört om många, jag tror bara att jag har träffat två par som aldrig fick genetiska barn.
    Ser jag mig om så är det väl ca 10-20% i min äldre vuxna omgivning som  inte har genetiska barn. 

    Ofrivillig barnlöshet, bahandling mm är fortfarande rätt skamfullt för många och man berättar inte om problem, behandlingar, donationer mm 

    Vet faktisk par som säger att de inte vill ha barn trots att de under många år försökt
    .
  • Anonym (Eva)
    Anonym (ED) skrev 2022-01-11 14:01:49 följande:

    Nej, det stämmer inte. Ca 20% av de äldre (minns inte siffran, kan ha varit äldre än 50, kan ha varit ännu mer) saknar barn. Jag tror du blandar ihop lite siffror. Av de som försöker få barn blir 90% spontant gravida inom 2 år. Men alla försöker ju inte och av de resterande 10 procenten får inte alla barn heller. Så av de där 20 procenten som saknar barn i högre ålder finns både de som försökt och inte lyckats och de som inte försökt alls. Jag har flera bekanta som är frivilligt barnlösa.


    Statistik från Scb säger ca 13 % av alla kvinnor som passerat barnafödande ålder förblir barnlösa.

    www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningsframskrivningar/demografisk-analys/pong/statistiknyhet/demografisk-analysutan-barn--skillnader-i-barnloshet-mellan-kvinnor-och-man-i-olika-grupper/
  • Anonym (ED)
    Anonym (Barnlös kanske) skrev 2022-01-11 15:26:40 följande:
    Sen finns det en grupp till, De som vill ha barn men inte hittar rätt partner eller en partner som inte vill ha barn.. Så det blir inga barn.
    Jag räknar dom till de som inte försökt alls. Skälen till varför man inte försökt kan ju vara flera. Poängen var att det rör sig om ca 20% som är utan barn.
  • Anonym (faktor)

    Från en finsk sida:


    Ungefär vart sjätte par i fertil ålder möter ofrivillig barnlöshet. Hos de flesta par hittas någon orsak till barnlösheten, men fortfarande förblir infertiliteten oförklarad hos så många som vart fjärde par.


    Efter infertilitetsundersökningarna rekommenderas att paret sinsemellan diskuterar vad de tillsammans är redo att gå in för, eller om de alls vill ha några behandlingar. Fertilitetsbehandlingarna är långvariga behandlingar som är krävande såväl mentalt som ekonomiskt och förutsätter att paret förbinder sig till olika tidtabeller. Valet av behandlingsform beror på orsakerna till infertiliteten och även på det behandlade parets egen situation och åsikter.


    Oavsett om en förklaring till barnlösheten hittas eller inte, så kan infertilitet i dagens läge vanligen behandlas och med de tillgängliga behandlingsmetoderna får cirka 80 procent av de som genomgår behandling sitt efterlängtade barn.


    Aktuell statistik över fertilitetsbehandlingar genomförda i Finland och resultaten från dem kan läsas på Institutets för hälsa och välfärd webbplats.

    www.terveyskyla.fi/naistalo/sv/reproduktiv-h%C3%A4lsa/infertilitet-%E2%80%93-ofrivillig-barnl%C3%B6shet/infertilitetsbehandlingar

  • Anonym (Eva)
    Anonym (ED) skrev 2022-01-11 19:19:15 följande:

    Och drygt 20% av männen. För vi pratar väl om män också?


    Det var kvinnor jag tog upp, jag skrev att 90 % av alla kvinnor i Sverige får barn och när dom har mätt kvinnor efter barnafödande ålder så får 87 % alltså barn och inte 90 %. Men nästan!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (faktor) skrev 2022-01-11 18:37:05 följande:

    Från en finsk sida:

    Ungefär vart sjätte par i fertil ålder möter ofrivillig barnlöshet. Hos de flesta par hittas någon orsak till barnlösheten, men fortfarande förblir infertiliteten oförklarad hos så många som vart fjärde par.

    Efter infertilitetsundersökningarna rekommenderas att paret sinsemellan diskuterar vad de tillsammans är redo att gå in för, eller om de alls vill ha några behandlingar. Fertilitetsbehandlingarna är långvariga behandlingar som är krävande såväl mentalt som ekonomiskt och förutsätter att paret förbinder sig till olika tidtabeller. Valet av behandlingsform beror på orsakerna till infertiliteten och även på det behandlade parets egen situation och åsikter.

    Oavsett om en förklaring till barnlösheten hittas eller inte, så kan infertilitet i dagens läge vanligen behandlas och med de tillgängliga behandlingsmetoderna får cirka 80 procent av de som genomgår behandling sitt efterlängtade barn.

    Aktuell statistik över fertilitetsbehandlingar genomförda i Finland och resultaten från dem kan läsas på Institutets för hälsa och välfärd webbplats.

    www.terveyskyla.fi/naistalo/sv/reproduktiv-h%C3%A4lsa/infertilitet-%E2%80%93-ofrivillig-barnl%C3%B6shet/infertilitetsbehandlingar


    Intressant. Ofrivillig barnlöshet är alltså vanligare i Sverige för här är ungefär 10-15 % ofrivilligt barnlösa och i Finland 6 %.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Eva) skrev 2022-01-11 15:58:15 följande:

    Statistik från Scb säger ca 13 % av alla kvinnor som passerat barnafödande ålder förblir barnlösa.

    www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningsframskrivningar/demografisk-analys/pong/statistiknyhet/demografisk-analysutan-barn--skillnader-i-barnloshet-mellan-kvinnor-och-man-i-olika-grupper/


    Jag antar att även frivilligt barnlösa är inkluderade i beräkningen. Undrar hur många av dessa som är ofrivilligt barnlösa?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-12 13:51:52 följande:

    Jag antar att även frivilligt barnlösa är inkluderade i beräkningen. Undrar hur många av dessa som är ofrivilligt barnlösa?


    Ja det står ju inte med. En intressant grej som står är att ju högre utbildning kvinna har, ju större chans/risk att hon var barnlös när hon uppnått en ålder av 35 år. Men att den skillnaden mellan högutbildade och lågutbildade var utjämnad då dom mätte kvinnorna senare, efter barnafödande ålder. Så även dom högutbildade kvinnorna fick barn i samma utsträckning, bara senare.
  • Anonym (Barnlös kanske)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-12 13:50:10 följande:

    Intressant. Ofrivillig barnlöshet är alltså vanligare i Sverige för här är ungefär 10-15 % ofrivilligt barnlösa och i Finland 6 %.


    Var står det att det är 6% i Finland?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Barnlös kanske) skrev 2022-01-12 21:39:29 följande:

    Var står det att det är 6% i Finland?


    Det står var sjätte.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-12 21:40:45 följande:
    Det står var sjätte.
    Var sjätte betyder att en av sex har problem. Det blir betydligt mer än 6%. Det blir drygt 16%, 
  • Anonym (Barnlös kanske)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-12 21:40:45 följande:
    Det står var sjätte.
    Om man får "var sjätte" till 6% förstår jag att det lätt går snett i övriga analys och tolkning av data.
Svar på tråden Hur många oförklarligt barnlösa förblir barnlösa?