• Anonym (Kaffedraken)

    Varför förstår inte kvinnor att det är deras egna fel att de tjänar mindre än män?

    Anonym (***)) skrev 2022-01-11 21:34:40 följande:
    Anonym (M) skrev 2022-01-11 21:00:43 följande:
    Det är inte män som gnäller heller, det är kvinnor som väljer säkra men dåligt betalda jobb som gnäller.

    Jaså, i denna tråd verkar det vara mannen som klagar på sina farliga jobb. Om fler kvinnor väljer farliga jobb och det bidrar till säkrare jobb, så gynnar det mannen också. Men du tycker alltså att det är fel?


    Men man kan ju fråga sig varför mannen inte själv inte gör något för att förbättra sin situation. De ska kanske börja gnälla hos arbetsgivaren. Eller byta jobb,så som man uppmanar kvinnor att göra om de inte trivs.


    Det är arbetsgivarens ansvar att ha säkra arbeten, ingen ska dö på jobbet, oavsett man eller kvinna.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (F) skrev 2022-01-11 21:37:19 följande:
    Och ca 8 av de 9 dör pga eget slarv och bristande förmåga att ta till sig de säkerhetsföreskrifter som finns. Varför tar män jobb som de inte klarar av att hantera?
    Nej det är inte sant men det är sant att 9 av 10 som dör är män.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ad utrumque) skrev 2022-01-11 21:24:10 följande:
    Det är givetvis sant, och ingen ska bli av med livet på jobbet, det är förskräckligt.

    Men om vi nu tittar på "den bittra sanningen", hur många män skadas och dör för att de inte är nyktra på jobbet, missbrukar annat än sprit, jobbar sjuka med dålig uppmärksamhet eller bara är klumpiga och vårdslösa?

    Det finns redan forskning på att män som grupp är mer vårdslösa och ställer till mer olyckor per körd mil i trafiken än kvinnor, både privat och som yrkeschaufförer. Om vi inte har data på motsatsen, varför skulle det inte gälla fler yrken? Finns det någon som helst logik i att anta det?

    Det kanske rentav är så att en majoritet kvinnor borde jobba i en del farliga yrken, eftersom de på gruppnivå jobbar säkrare och vet sin begränsning bättre än vissa ungtuppar som minsann inte behöver använda skydds- och lyftutrustning, dubbelkolla tuberna eller vänta på signal innan de spränger?

    Senaste undersökningen jag läste är denna, och är det sant efter närmare utredning så är det ingen vidare reklam för män i högriskyrken:

    www.theguardian.com/society/2022/jan/04/women-more-likely-die-operation-male-surgeon-study
    Ja män är långt mer riskbenägna än kvinnor. Ska vi komma ifrån detta problem får vi helt enkelt sluta anställa män i riskfyllda uppdrag och överlåta det till kvinnor. Dock kommer allt ta längre tid eftersom kvinnor verkar vara långt mer noggranna och försiktiga.

    När det gäller olyckor per körd mil så är det inte så konstigt, män kör enormt mycket mer fordon än kvinnor (både privat och i yrket) så det är då inte heller konstigt om de är överrepresenterade i olycksstatistiken, sen kommer deras ökade riskbenägenhet in i bilden med och det spär självklart på. Ska vi komma ifrån detta behöver vi nog förbjuda männen från att köra bil eller så får kvinnorna ta tag i det och köra långt mer.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (F) skrev 2022-01-11 22:11:51 följande:
    Jo det är helt sant. De flesta arbetsplatsolyckor hade kunnat undvikas om säkerhetsföreskrifter följts av individen. Men män slarvar mer och tar fler onödiga risker pga övertro till sin egen förmåga/odödlighet. De borde alltså inte jobba i riskfyllda yrken.
    Nej det är inte sant men det är sant att män slarvar mer och tar fler onödiga risker.
    Ja för mig får man gärna förbjuda män att arbeta i riskfyllda yrken, frågan är bara vem som då vill det.

    www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/kunskapssammanstallningar/arbetsrelaterad-dodlighet-i-sverige/

    Varje år dör 40?60 personer i arbetsolyckor med dödlig utgång i Sverige. Antalet arbetsolyckor har minskat med 25 procent under de senaste tio åren. Men arbetsrelaterade sjukdomar står däremot årligen för tusentals personers förtida död.


    På uppdrag av Arbetsmiljöverket har forskare beräknat hur många liv som förkortas av vissa riskfaktorer i arbetsmiljön varje år. Forskarnas beräkningar visar att exponering för riskfaktorer som stress, skiftarbete, motoravgaser, buller och ihållande fysiskt tungt arbete varje år skördar mer än 500 människors liv vardera. Andra faktorer ? som damm, asbest, kvarts och passiv rökning ? leder också var för sig till mellan 100 och 500 arbetsrelaterade dödsfall per år i Sverige. Antalet dödsfall på grund av dessa riskfaktorer beräknas minska medan den arbetsrelaterade dödligheten på grund av stress beräknas öka i framtiden.  


    Den arbetsrelaterade dödligheten beror både på gårdagens och dagens arbetsmiljöer. I delrapport 1 beräknar forskarna hur många arbetsrelaterade dödsfall som skedde 2016 till följd av tidigare arbetsmiljö. I delrapport 2 beräknar de hur många dödsfall som kommer att ske i framtiden till följd av dagens arbetsmiljö.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (F) skrev 2022-01-11 22:19:02 följande:
    Visst är det så, men när män väljer att inte använda säkerhetsutrustning som ag kräver eller medvetet (och ofta med förvånansvärd stor uppfinningsrikedom) kopplar bort nödvändiga aäkerhetsfunktioner för att göra jobbet "smidiagare" så står ag maktlös men tyvärr med ansvar när olyckor sker. Om du sett ens en bråkdel av de dumheter jag sett göras av män hade du inte argumenterat som du gör. Många borde inte släppas lösa utan någon form av barnvakt på sin arbetsplats. Och lägg då till de faror de även skapar för tredje man... förvånande att män fortfarande tillåta i vissa yrken.
    Det har ingen betydelse vad det gör eller inte gör, det är fortfarande arbetsgivarens fulla ansvar för att ha säkra arbetsplatser. Det är en väldigt, väldigt dålig arbetsgivare som tillåter dessa män att hålla på på det sättet. Snudd på att man ska anmäla en sådan dålig arbetsgivare till arbetsmiljöverket.

    Du får lobba för att män förbjuds arbeta. Drömmer
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (***)) skrev 2022-01-11 22:12:02 följande:
    Då får väl männen gå på arbetsgivaren. Oavsett så har man ett eget ansvar, man måste inte jobba på en farlig arbetsplats. 
    Nej men måste förstås inte men nu gör många det ändå. Ja det är arbetsgivaren man ska gå på. Arbetsgivaren ska följa de arbetsmiljölagar och regler som finns. Ingen ska behöva bli sjuk, skada sig eller dö av jobbet, det är en jämställdhetsfråga.

    Män har rätt att komma helskinande hem igen och självklart kvinnor med men just nu är män överrepresenterade då är det inte konstigt om dessa hamnar i fokus.   
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (F) skrev 2022-01-11 22:33:25 följande:
    Ja vissa arbetsgivare behöver anställa övervakare som följer de anställdas minsta steg. Det är dock inte praktiskt genomförbart, därför bör alla ag fundera allvarligt på om de verkligen ska fortsätta anställa män för vissa tjänster. De är oftast säkrare i kontorsmiljö eftersom de inte klarar av riskfyllda fysiska arbeten.
    ja det är nog praktiskt omöjligt eller i alla fall inte ekonomiskt försvarbart.
    Ja arbetsgivarna får väl sluta anställa män då, frågan är bara vilka som vill göra det överhuvudtaget och frågan blir också om det är ekonomiskt försvarbart att utesluta halva befolkningen...känns som en rätt omodern tanke...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (K) skrev 2022-01-11 22:40:29 följande:

    Om man jämför män och kvinnors löner inom samma yrke så tjänar männen generellt mer trots samma utbildningsgrad och yrkeserfarenhet.

    Att jämföra mellan olika yrken där löneskillnaderna och utbildning skiljer sig mycket åt blir ju missvisande.

    När ska ni män förstå det?


    Det är inte så konstigt, män är mer fixerade vid pengar och karriär än kvinnor. Ser jag på vår arbetsplats så är det enorm skillnad mellan män och kvinnor hur man värderar arbete/fritid. För männen här är det långt mer viktigt med högre lön, bättre uppdrag/befattningar och ointressant med hur man sitter medan kvinnor vill ha okey jobb, trevlig arbetsplats med fina gardiner, blommor, fika i grupp och arbetet ska inte var mer än att man kan umgås med barnen och ha gott om fritid.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (F) skrev 2022-01-11 22:45:01 följande:
    Visst har har alla den rätten, men när ag vidtagit alla möjliga åtgärder och vissa män konsekvent vägrar följa de regler som finns och sen råkar ut för en olycka eller gråter ut i aftonblaskan för att de blivit av med jobbet pga åsidosättande av regler som satts för deras egen jäkla säkerhet, är det faktiskt rackarns svårt att fundera över varför "eget ansvar" för sin situation inte är applicerbart för dem. Eller ska vi se män som jättebebisar som inte kan förväntas klara av att se sitt eget ansvar? Behöver de daddor? Tror inte någon ag skulle vara intresserad av en 1-1 bemanning bara för att män prompt ska jobba med farliga jobb de inte klarar av
    Som jag skrev tidigare - Arbetsgivaren ska följa de arbetsmiljölagar och regler som finns. Att männen på din arbetsplats inte följer regelverket är arbetsgivarens huvudvärk, då ska denne vidta åtgärder, facket ska informera, man ska gå skyddsrond, upprätta en handlingsplan, ha utbildning...jag tror inte din arbetsgivare förstår riktigt vad arbetsmiljöarbete går ut på. Jag uppmanar dig att gå in på arbetsmiljöverkets hemsida och läsa på lite, kanske gå en kurs (BAM) och även ta med sin personal på detta.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (***)) skrev 2022-01-11 22:52:34 följande:
    Ja, varför anmäler de inte sin arbetsgivare? 
    Postman skrev 2022-01-11 22:41:52 följande:
    ja det är nog praktiskt omöjligt eller i alla fall inte ekonomiskt försvarbart.
    Ja arbetsgivarna får väl sluta anställa män då, frågan är bara vilka som vill göra det överhuvudtaget och frågan blir också om det är ekonomiskt försvarbart att utesluta halva befolkningen...känns som en rätt omodern tanke...

    Menar du att alla män skiter i säkerheten? För är det inte så, så finns det ju andra män de kan anställa, män som inte slarvar. De borde kunna avskeda de som inte följer säkerhetsriskerna.
    Ja facket (om det finns något fack på arbetsplatsen) eller personalen borde anmäla en sådan arbetsgivare som inte stävjar att de har personal som brister i säkerheten.

    Nej jag säger inte att alla män skiter i säkerheten men jag svarade på en annan skribent som hade den uppfattningen, läs också vem jag svarar, inte enstaka inlägg.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (K) skrev 2022-01-11 22:58:59 följande:
    Nu är du generaliserande och fördomsfull. Jag är kvinna och både jag och mina kvinnliga kollegor skiter fullständigt i mysfaktor och gardiner på arbetsplatsen.
    Ja det får du gärna tycka att jag är men det är den verkligheten jag upplever i alla fall.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-01-11 22:59:04 följande:
    Jag förstår inte hur gardiner, blommor och gruppfika påverkar arbetet och hur det i så fall ska påverka lönen?
    Jag upplever att kvinnor är långt mer måna om sin arbetsplats än om sin lön.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (***)) skrev 2022-01-11 23:00:21 följande:
    Jag skrev inte att du sade så, jag frågade om du trodde det var så. Så läs gärna innan du svarar.
    Ja då missförstod jag, ja män är mer riskbenägna så de lever mer farligt men många män är försiktiga med. Så nej, alla män är inte det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (F) skrev 2022-01-12 06:29:27 följande:
    Ja alltså det spelar liksom inte så stor roll hur många åtgärder arbetsgivare tar när män inte vill ta sitt eget ansvar för sin arbetsmiljö och konsekvent saboterar arbetsgivarens åtgärder. Varför tror du att det handlar om min arbetsgivare? Eller ens en enskild arbetsgivare? Varför skulle män bli bättre på eget ansvar av att jag går en kurs i BAM? Det finns hur många afsar som helst att följa och tydliga krav och riktlinjer men till syvende och sist: om inte individen själv tar sitt ansvar VARJE dag så kommer olyckor att inträffa, hur hårda regler som än finns. Alla utbildningar, både de riktade mot arbetarna/indviden och de ansvariga för arbetsmiljön pekar starkt på det egna ansvaret för en trygg arbetsmiljö. Men du vill ha det till att det är "någon annans ansvar". Varför då? Är män inte förmögna till det ansvaret eller?

    Det är reglerat i arbetsmiljölagen vems ansvar det är, det är arbetsgivarens. Om arbetsgivaren arbetar systematiskt med arbetsmiljön så har arbetsgivaren bra underlag och fog för att varna och kanske till slut säga upp anställda som inte följer dessa arbetsregler.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (F) skrev 2022-01-12 09:43:36 följande:
    Självklart, det är ingen som har sagt något annat. Men ändå händer olyckor, skrämmande ofta för att män slarvar med sin egen säkerhet. Det räcker liksom med att en gång strunta i den där säkerhetsselen eller gena över tågspåren en gång så är det klippt, fast arbetsgivaren gett tydliga instruktioner för hur man ska jobba Män tror allt för ofta att de vet bäst och att de är odödliga. Då hjälper inga varningar eller samtal.

    Ja olyckor kommer ändå att hända om anställda slarvar men om arbetsgivaren har ett tydligt regelverk så kommer knappast arbetsgivaren få stå till svars. Med ett tydligt regelverk, handlingsplaner och utbildning så får arbetsgivaren bättre medarbetare, de anställda som slarvar straffar ut sig själva.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mimosa86 skrev 2022-01-12 10:05:12 följande:
    Om det ändå vore så... vi har överdominans av affärskvinnor på mitt jobb.4 år senare och fortsättande inte en enda gardin eller tavla. En lite sketen krukväxt och ständigt stinkande kylskåp för att ingen städar ur.

    Tror det du beskriver är vanligare av en äldre generation kvinnor. Typ min mamma som går runt och känner att alla krukväxter inte är för torra. De som bakar och tar hand om alla på jobbet.

    Jag skulle verkligen önska mig en tant på mitt jobb, eller en äldre gubbe som kräver sin fikarast :)
    Ja det kan säkert vara en generationsfråga och faktorer som storstad kontra landsbygd spelar säkert en roll med.

    Eftersom ni har en överdominans av kvinnor så kanske ni skulle rekrytera fler män, och män (eller kvinnor) ur ett annat ålderspann. Ni kanske har en snedfördelning på ålder. Glad
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (M) skrev 2022-01-12 10:32:29 följande:
    Nej, den oförklarade löneskillnaden mellan kvinnor och män är väldigt liten (och oförklarad, så det behöver inte alls vara diskriminering).  Det finns det gott om statistik på. 
    Problemet är de livsval som kvinnor gör, de prioriterar jobb som ligger nära, är säkra och i det offetliga. Män prioriterar lönen. 
    Precis, kvinnor måste förstå att deras egna livsval påverkar. Det är inte många kvinnor som verkar förstå det. Jag vet inte om det också har med generation att göra, om dagens kvinnor t ex är bättre på att jobba heltid istället för deltid. På mitt jobb arbetar kvinnor övervägande deltid.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (***)) skrev 2022-01-12 10:41:26 följande:
    Som sagt, varför är män tysta?

    Varför ställer inte män upp för män? Varför ser inte män till att andra män inte struntar i säkerheten på  jobbet, varför ser inte män till att ta hand om män som blir ensamma, varför ser inte män till att skaffa familj med en jämställd kvinna? 

    Jag har så svårt att se varför män inte tål att kvinnor jobbar för att få bättre arbetsmiljö samt lön. Män har jobbar för det i årtionden, ända sedan fackföreningsrörelsen tog fart. Varför missunnar man kvinnor att göra samma sak, är det för att kvinnor oftast jobbar i skattefinansierade sektorer? 
    Fast män är inte tysta, män ställer upp för män osv, det är en myt det du beskriver. Det finns många män som dagligen gör en massa enorma insatser på alla nivåer, både i sina yrken och privat. Tyvärr smutskastas mycket det som män gör för andra män för då heter det att det att män håller varandra bakom ryggen eller att det är patriarkala strukturer. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (F) skrev 2022-01-12 11:58:33 följande:
    Aaa, du känner inte själv att du nu skriver det fullkomligt uppenbara? Det precis ingen har sagt emot eller saknar kunskap om.

    Det här finns på de allra flesta arbetsplatser men ändå dör män på sina arbetsplatser. Och de flesta av de olycksfallen hade kunnat undvikas om inte män var så oansvariga och riskbenägna. Varför tar de inte ansvar själva för sina riskfyllda arbeten?
    Nej det är verkligen inte uppenbart för alla för då skulle vi inte ha de dödstal som vi har idag. Det tål att upprepas om och om igen.

    Jag har inget svar på varför vissa män är mer oansvariga och riskbenägna, det får du fråga dessa om eller någon forskare. Därför är det bra att vi har bra och genomtänkta arbetsmiljöregler, det blir svårare att ta genvägar och gör man det så straffar man ut sig. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (***)) skrev 2022-01-12 12:45:51 följande:
    OK, M skrev att män är tysta och gnäller inte. Men det stämmer alltså inte? 

    Så män som väljer yrken som är säkra, delar på f-ledighet och tar vab, håller liv i sina relationer osv, de smutskastas av kvinnor? 
    Män gnäller inte i samma utsträckning som kvinnor (och får inte heller gnälla) det upplever jag med om vi nu ska generalisera ordentligt.

    Ja i den verkligheten där jag bor tycker jag allt att alla försöker snickra ihop sin vardag så gott det går, allt är inte mätbart genom statistik, jag vet många män t ex som är ensamma med sina barn på kvällarna eftersom deras fruar arbetar ständigt kväll och tvärt om. Jag vet massor med män som flexar ut för att hämta eller lämna barnen på dagis/fritis, gå till tandläkaren eller något annat. osv osv.

    Jag vill påstår att det florerar mycket skit på internet om både män och kvinnor som egentligen inte är sant, det kan vara sant i en minoritet men knappast för majoriteten. Många är idag (både män och kvinnor) jäkligt snabba på att gnälla över si eller så men när man skrapa på ytan så ser man att det skruvas och tummas på berättelserna.


Svar på tråden Varför förstår inte kvinnor att det är deras egna fel att de tjänar mindre än män?