• Anonym (Höger eller vänste­r)
    Wed 12 Jan 2022 10:14
    1609 visningar
    5 svar
    5
    1609

    Höger- eller vänsterhänt

    Hej!

    När kunde du se om ditt barn är höger- eller vänsterhänt?

    Mitt barn är 2 år och 0 månader. Han använder båda händerna ungefär 50/50 när han rita/bygger/leker etc. När han ritar börjar han exempelvis med att hålla pennan i höger och måla en stund, sedan växlar han till vänster och målar med den handen en stund och sedan höger igen.

    Var det lika för er när ni hade barn i denna åldern?

  • Svar på tråden Höger- eller vänsterhänt
  • Anonym (Nja)
    Wed 12 Jan 2022 10:16
    #1
    +1

    Först när barnet får lite bättre koll på motoriken kan man se vilken hand som är dominerande.

  • Wed 12 Jan 2022 10:21
    #2

    Sonen är 4år, jag ser sedan ett tag tillbaka att han har en tendens, men han använder oftas fortfarande bägge händerna. Men dottern var det, om jag kommer ihåg korrekt, oklart ännu längre, kanske tills hon var 5år ungefär.

  • Anonym (Mamma­n)
    Wed 12 Jan 2022 10:24
    #3

    Min dotter utreddes av neurolog när hon var 2½ och vi hade anledning att titta i journalerna häromdagen (hon är vuxen idag). Där stod att hon var tydligt högerhänt. Jag minns det inte själv, men jag antar att de visste vad de gjorde. Jag har en vuxen son också, men där minns jag inte när det blev tydligt att han är högerhänt.

  • LFF
    Wed 12 Jan 2022 10:25
    #4
    Anonym (Höger eller vänster) skrev 2022-01-12 10:14:52 följande:
    Höger- eller vänsterhänt

    Hej!

    När kunde du se om ditt barn är höger- eller vänsterhänt?

    Mitt barn är 2 år och 0 månader. Han använder båda händerna ungefär 50/50 när han rita/bygger/leker etc. När han ritar börjar han exempelvis med att hålla pennan i höger och måla en stund, sedan växlar han till vänster och målar med den handen en stund och sedan höger igen.

    Var det lika för er när ni hade barn i denna åldern?


    Har tvillingar. Den ena har i princip alltid favoriserat höger. Den andre var ambidex tills han var runt 4 och de började skriva sina egna namn etc. Då började han favorisera vänster även om han i vissa lägen använder höger också. 
  • Anonym (Höger­)
    Wed 12 Jan 2022 10:47
    #5

    Våra båda barn har från när de började lyfta en penna och rita med använt höger hand (alltså från så där runt 1 år).

    Jag däremot håller forfarande gaffeln i fel hand (i höger alltså och det är visst fel när man äter med kniv och gaffel) och spelar badminton med både höger och vänster hand. Använder den hand som är ledig eller närmast vad det nu är jag ska göra (står jag med vänster sida mot ett papper och en penna och jag ska stryka under något viktigt så tar jag vänster). Men jag skriver nästan uteslutande med höger hand.

    Våra barn verkar högerhänta från födseln medan för mig själv som medelålders är det fortfarande högst oklart vad jag kommer sluta som. ;)

Svar på tråden Höger- eller vänsterhänt