• Thu 13 Jan 2022 09:21
    9278 visningar
    24 svar
    24
    9278

    Allt svagare graviditetstest

    Hej!
    Jag behöver lite hopp. Är gravid i vecka 6 (5+6). Fick ett missfall i november vilket satt en jäkla massa hjälpspöken..


    Denna graviditet plussade jag jättestark, detta va ca 1,5 vecka sedan. Fick 3+ direkt på digitalt och streck på de andra som var lika starka eller starkare än kontrollstrecket. Har haft ganska mycket molvärk och väldigt ömma bröst. 


    För 3 dagar sen försvann molvärken nästan helt. Blev orolig direkt.. Tog ett test till och det var fortfarande ett tydligt streck men svagare än när jag plussade. Gjort så nu varje dag (också på barnmorskans inrådan) och tycker att de blir något svagare varje dag. De är fortfarande tydliga, men som sagt något svagare.. Nu undrar jag om man kan få så, utan att det betyder att något är på gång? 


    Har fortf lika ömma bröst, har inga blödningar. Någonstans tänker jag att om testen skulle vara ett resultat av minskat hormon pga missfall på gång, borde inte också brösten bli mindre & mindre ömma? För då vet ju kroppen att det är på gång, och inte som vid MA? Eller tänker jag fel? 


    Jag blir galen av att inte veta och det finns inga tiden till vul någonstans =(


    Vacklar mellan hopp och förtvivlan hela tiden... 
    Det digitala visade igår fortfarande 3+, men den kan ju ha sjunkt men fortfarande vara inom "spannet", eftersom det verkar sjunka långsamt.. Sen har jag även läst någonstans om att testerna kan balla ur vid väldigt höga nivåer?


     


    Tacksam för era erfarenheter

  • Svar på tråden Allt svagare graviditetstest
  • Thu 13 Jan 2022 14:58
    #2
    Steeph skrev 2022-01-13 10:44:36 följande:

    Det kan vara så kallad hook effect. Testa att blanda ut urinen med lite vatten och se om testen blir starkare


    Så hette det! Hur mycket ska man blanda ut ungefär? Så det inte visar svagt av den anledningen istället :P
  • Thu 13 Jan 2022 15:25
    #4
    Semlan3 skrev 2022-01-13 15:15:56 följande:

    Tar du vid samma tidpunkt varje dag? Tänker att urinen kan vara olika koncentrerad och därför ge olika styrka på testen


    Ja samma tid och samma test =/
  • Fri 14 Jan 2022 10:01
    #9
    svansmamman skrev 2022-01-14 07:45:42 följande:
    Det där stämmer inte riktigt. Det som framgår av bruksanvisningen är, och jag citerar, "Om du testar mer än sex veckor efter befruktning kan veckoindikatorn ge oväntade resultat. Det beror på att hCG-nivån i urinen är för hög för att testet ska kunna göra en tillförlitlig uppskattning av hur lång tid som har gått sedan befruktning."

    Det står alltså att testet KAN ge oväntade resultat, inte ATT det gör det. Vidare står det att oväntade resultat KAN komma om man testar från sex veckor efter befruktning, om man är gravid i vecka 6 har det inte passerat sex veckor från befruktning. 

    Det jag menar, som jag också skrev, är att om än testet KAN påverkas av hög hCG-nivå kan det omöjligt vara en sanning att hook effect alltid är gällande om man testar "för sent". Återigen, jag testade i vecka 11 och hade en HCG-nivå på över 200 000 och ändå var teststrecket superstarkt och kom direkt. Om det alltid var så som du hävdar borde mitt test ha visat svagt precis som det blivit för ts. Så även om ett test kan påverkas av för hög koncentration hcg behöver det inte göra det. Att ts otaliga tester i följd skulle påverkas av hög hcg, medan mitt test blev en på miljonen, köper jag inte. Sannolikheten är helt enkelt för liten. 

    Vidare kan HCG minska även om man inte får en blödning, så testernas minskande styrka kan lika väl bero på minskande HCG. Det går givetvis bara att svara på genom blodprov med ett par dagars mellanrum, något jag tycker ts borde försöka få till för att stilla sin oro. 

    Jag förstår vad du menar och tror inte heller att det gäller alltid, men att det absolut kan vara en faktor.


     


    Jag var hos BM och försökte få till blodprov men de ville inte. De tycker bara jag ska vänta & se.... 

  • Fri 14 Jan 2022 12:44
    #11

    Jag testade att späda ut idag. Gjorde ett test med outspädd och ett med utspädd för att jämföra. De var båda fortfarande ganska svaga (svagare än tidigare) men det med utspätt var faktiskt något starkare. Kan det räknas som hook effekt då, även om det inte blev superstarkt?

    Och, kan det då vara rimligt att det blivit svagare för varje dag, efter hcg stiger för varje dag & därför påverkar testerna konstigt?

  • Fri 14 Jan 2022 14:47
    #14
    svansmamman skrev 2022-01-14 13:08:07 följande:
    Nótt skrev 2022-01-14 12:44:49 följande:

    Jag testade att späda ut idag. Gjorde ett test med outspädd och ett med utspädd för att jämföra. De var båda fortfarande ganska svaga (svagare än tidigare) men det med utspätt var faktiskt något starkare. Kan det räknas som hook effekt då, även om det inte blev superstarkt?

    Och, kan det då vara rimligt att det blivit svagare för varje dag, efter hcg stiger för varje dag & därför påverkar testerna konstigt?


    Kan du försöka byta barnmorska? Mycket handhar nog tyvärr vem man hamnar hos, vissa är otroligt sympatiska och vissa tycker att man överdriver om man testar mycket, är orolig osv. På min VC finns bara tre barnmorskor och vid mina totalt tre missfall har jag lyckats hamna hos olika barnmorskor, jag har alltså haft kontakt med alla tre. Samtliga dessa har erbjudit mig blodprov för att mäta HCG när de hört att jag varit orolig för att det ska vara missfall. Jag har då ärligt förklarat att det är svårt att fungera normalt på dagarna då all min tid gått åt till att tänka om det är ett missfall eller ej. Kanske har du tur och kan få kontakt med en mer sympatisk barnmorska på din VC? Det är ingen enorm undersökning vi snackar om utan två blodprover med ett par dagars mellanrum, det borde de kunna göra för att stilla din oro.

    Jag har som sagt var inte tagit del av någon forskning kring hook effect så jag kan tyvärr inte säga något kring det. Däremot kan ju ett foster tillbakabildas/absorberas av kroppen, det skulle kunna förklara varför HCG minskar och varför du inte fått någon blödning. Jag vet inte hur vanligt det är, och jag hoppas givetvis att så inte är fallet för dig, men jag vill ändå lyfta det som en tänkbar orsak till ev minskande HCG då jag saknar grund för att kunna "försvara" hook effect. 

    Jag håller verkligen ALLA tummar för att allt är som det ska! Hjärta

    Tack för ditt svar. Jag går till en särskild barnmorskemottagning, och de tar inte proverna själva utan skriver remiss till vanliga VC. Undrar om det är därför de är motvilliga kanske? 


    Övriga graviditetssymptom kvarstår som vanligt,

  • Fri 14 Jan 2022 21:10
    #16

    Jag håller helt med. Pratade mkt om min oro. Tog ett svagt test där & hon menade på att ett plus är ett plus. Men i det här fallet har det sjunkit ju, så det var ett konstigt svar i sammanhanget tyckte jag..

  • Sat 15 Jan 2022 17:30
    #19

    Jag har fått tid till vanligt ultraljud i vecka 8, men det känns nästans värre för då ser de ofta inte hjärtat, vilket bara kommer spä på min oro ännu mer!

    Bor i Malmö men sjukhuset tar inte emot och sen är det bara en privat som gör det (om man inte är listad där) och de har inga läkare på plats?


    svansmamman skrev 2022-01-15 07:59:04 följande:

    Sååå trist! Ja det är väl bara att vänta och se, även om jag vet att det är hemskt att behöva göra det. Samtidigt tänker jag såhär, om du inte hade tagit något nytt test efter att cb visade +3 hade du kanske aldrig ens tänkt en tanke på att något skulle kunna vara fel. Så försök att tänka att du är gravid tills eventuell motsats bevisas. Kanske kan du försöka boka ett VUL omkring vecka 8 privat för att stilla oron. Förhoppningsvis får du då se ett litet hjärta picka och kan därefter slippa tänka katastroftankar. Jag vet inte var du bor men jag bor höööögt upp i Sverige och här finns det typ en enda privat klinik som erbjuder VUL. Nu hade jag tur att få en underbar barnmorska som ordnade ett VUL på sjukhuset i vecka 8-9, plus att jag därutöver gjorde NIPT, och båda de grejerna gjorde oron hanterbar att leva med. Förhoppningsvis finns det någon privat klinik där du bor som kan klämma in ett VUL inom kort.


  • Sat 15 Jan 2022 17:34
    #20

    Jag kan meddela att det verkar vara en hook effekt!

    Gjorde två test med utspädd urin, jämfört med ej utspädd. Såg bara en marginell skillnad men fick ändå upp hoppet.

    Igår testade jag med mer utspätt, så som jag läst i studier. Och fick då starkt!! De två testen på bilden är det svaga testet från i förrgår, ej utspätt. Det starkare är från igår med utspätt! Det enda jag hakar upp mig på nu är att kontrollstrecket inte är lika stark på det senare (det starkare testet) men det kanske inte spelar någon roll..

  • Sun 16 Jan 2022 15:32
    #22
    Steeph skrev 2022-01-16 11:28:05 följande:

    Varför kontrollstrecket inte är lika starkt på det starkare testet är just för att teststrecket tagit färg från kontrollstrecket. Allt är alltså i sin ordning

    Så här såg mitt rfsu ut i vecka 6.


    Ahaa så visste jag inte att det kunde vara! :D
  • Tue 18 Jan 2022 08:37
    #24
    Ambrosias skrev 2022-01-17 10:16:59 följande:

    Jag har också varit med om flera tester som blev svagare när jag var i vecka 6-7. Jag testade regelbundet pga upprepade missfall med tester som heter predictor early och även billiga stickor så jag var säker på missfall men det var det inte, jag testade också att spä ut i vatten som jag läst och fick starkare test.

    Håller tummarna att allt går vägen för dig!


    Tack! Var av precis samma anledning jag testade. Har slutat nu dock, stirrar mig blind på detaljer.. Väljer att hoppas att allt är bra sålänge symptomen är kvar! Är i mitten av vecka 7 nu.
Svar på tråden Allt svagare graviditetstest