• Anonym (Bonus­föräld­er)
    Thu 13 Jan 2022 12:40
    1238 visningar
    21 svar
    21
    1238

    Cancergen farligare cancer?

    Min killes dotters mamma har cancer, hon har någon cancergen för bröstcancer. Alla hennes systrar och mamma har genen. Trots att hon opererat bort bröst och liknande från början så fick hon cancer mindre än 2 år senare.

    Hon är under 40 vilket jag uppfattat är ovanligt att få bröstcancer i.

    Finns det något som tyder på att det skulle vara farligare att ha cancer med en sån här gen?

    Jag tänker framförallt på min bonusdotter.

    Riskerar hon att också få en allvarlig cancer?

  • Svar på tråden Cancergen farligare cancer?
  • Anonym (.)
    Thu 13 Jan 2022 13:08
    #11
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2022-01-13 13:03:30 följande:
    Ja, alltså man kan ju få cancer även fast man har bortopererad bröst. Om man tar bort äggstockarna så minskar risken ytterligare för cancer. Men det finns alltid en risk
    Exakt. Cancer är inte en sjukdom utan massor.
    Det var det jag ville att du skulle komma fram till själv.

    Tänk om du kunde vaccinera dig mot röda hund och sedan fråga varför du kan få påssjuka.
  • sextio­talist
    Thu 13 Jan 2022 13:14
    #12
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2022-01-13 12:40:39 följande:
    Cancergen farligare cancer?

    Min killes dotters mamma har cancer, hon har någon cancergen för bröstcancer. Alla hennes systrar och mamma har genen. Trots att hon opererat bort bröst och liknande från början så fick hon cancer mindre än 2 år senare.

    Hon är under 40 vilket jag uppfattat är ovanligt att få bröstcancer i.

    Finns det något som tyder på att det skulle vara farligare att ha cancer med en sån här gen?

    Jag tänker framförallt på min bonusdotter.

    Riskerar hon att också få en allvarlig cancer?


    Kanske kan den här länken ge dig lite svar på frågorna som snurrar i ditt huvud just nu

    www.cancerfonden.se/om-cancer/symtom-och-orsaker/cancer-och-arftlighet

  • Anonym (Bonus­föräld­er) Trådstartaren
    Thu 13 Jan 2022 13:15
    #13
    Anonym (.) skrev 2022-01-13 13:08:38 följande:

    Exakt. Cancer är inte en sjukdom utan massor.

    Det var det jag ville att du skulle komma fram till själv.

    Tänk om du kunde vaccinera dig mot röda hund och sedan fråga varför du kan få påssjuka.


    Jo men brukar finnas vissa prognoser. Är det mer aggressivt att ha genen.
  • Anonym (X)
    Thu 13 Jan 2022 13:15
    #14
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2022-01-13 12:55:31 följande:
    Jag vågar inte fråga min kille hur allvarligt det är?? vi pratar inte om prognos alls. Så nu handlar det om att hålla ihop familjen.

    Men jag undrar ändå
    Hålla ihop familjen?
  • Anonym (Utvec­kling går framåt­)
    Thu 13 Jan 2022 13:18
    #15

    Det finns olika typer av gener som ökar risken för cancer och hela tiden lär man sig mer om hur man kan förebygga cancer.

    Beroende på vilken gen som går i din styvdotters släkt så är ju förutsättningarna olika. Innan din styvdotters vuxit upp kommer ju också kunskapen om cancer hunnit öka och förhoppningsvis så är det inte riktigt samma problem som det varit innan läkare/genetiker hade mer koll.

    Cancer är olika farlig. Dels beroende på hur snabbt tumören växer, om det kommer fler tumörer, om den hittas i god tid och om det finns behandling.

    Bröstcancer är inte en sjukdom, utan mängder av olika typer av tumörer som växer i olika delar av bröstet.

  • Anonym (Bonus­föräld­er) Trådstartaren
    Thu 13 Jan 2022 13:22
    #16
    Anonym (X) skrev 2022-01-13 13:15:59 följande:

    Hålla ihop familjen?


    Ja barnen är ledsna och ja det finns en sorg i ett cancerbesked
  • Anonym (Områd­et)
    Thu 13 Jan 2022 13:23
    #17
    Anonym (.) skrev 2022-01-13 13:00:21 följande:

    Bröstcancer i bortopererade bröst? Hur går det till?


    Män får bröstcancer oxå. Det kan sitta ända ut under armarna eller bakom kvinnans bröst.
  • Thu 13 Jan 2022 13:23
    #18
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2022-01-13 12:56:43 följande:

    Hon är ju fortfarande väldigt liten så hon är inte testad. Sedan är det ju inte säkert att hon blir lyckligare av att veta om hon har genen.


    Det är något hon själv får ta ställning till när hon blir äldre.
  • Anonym (.)
    Thu 13 Jan 2022 13:27
    #19
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2022-01-13 13:15:55 följande:
    Jo men brukar finnas vissa prognoser. Är det mer aggressivt att ha genen.
    Det ska du prata med hennes läkare om, alternativt att du pratar med henne själv om hon vill göra det.
  • Thu 13 Jan 2022 13:27
    #20
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2022-01-13 13:05:47 följande:

    Fast det finns ju något snitt?

    Typ man kan ju säga att rökning är farligt trots att alla rökare inte får cancer exempelvis. Och man kan ju säga generellt om genen är farligare eller inte?

    Jag vill veta generellt och inte just hennes specifika tillstånd då jag inte kan prata med min kille om det


    Har man genen för ex bröst cancer så är risken högre att få just bröstcancer, men cancern i sig är inte farligare än om man inte har genen. Genen gör bara att man högre risk för att utveckla cancer, speciellt de ärftliga cancerformerna
  • Anonym (Utvec­kling går framåt­)
    Thu 13 Jan 2022 13:46
    #21
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2022-01-13 13:15:55 följande:

    Jo men brukar finnas vissa prognoser. Är det mer aggressivt att ha genen.


    Generellt är det farligare att få cancer som ung. Dels finns det mer "livskraft" i kroppens alla celler, dels är det vanligt att cancern upptäcks sent p.g.a. att det ändå är såpass ovanligt att få cancer.

    Som canceröverlevare och därför lite intresserad av ämnet noterar jag ofta nyheter om cancer och senaste grejen jag tänkte på är att det aldrig funnits så många människor som lever med cancer som det gör nu. Det är inte längre en dödsdom med sjukdomen, utan folk både botas och lever med cancer idag.
Svar på tråden Cancergen farligare cancer?