• Anonym (elchock)

    Elräkningen för er i vanliga lägenheter?

    Har ni med rörligt avtal märkt av någon höjning på era räkningar nu senaste månaderna?  Hur mycket mot era normala/mån?

    Har ett fast avtal några månader till och bor i ett normalt singelhushåll i mellersta Sverige men ska gå över till rörligt avtal?

  • Svar på tråden Elräkningen för er i vanliga lägenheter?
  • luke78
    Anonym (Blåst) skrev 2022-01-14 23:06:52 följande:

    Fick brevet i veckan och behöver samla mig innan jag öppnar det, vilket kommer ske i helgen.

    Tråkig utveckling, men så kan det bli när man stängt ner fyra kärnkraftverk sedan 2014.

    Spelar roll om de sätter upp 10 000 vindkraftverk i Sverige när det ändå inte blåser.....


    Sverige producerar faktiskt mer el just nu än vad vi behöver och vi säljer det till utlandet därför dem höga elpriserna. Tyskland tex lägger ner deras egen elproduktion och förlitar sig bla på Rysslands gas och andra länder kraft.
  • Anonym (Låg förbrukning)
    Anonym (elchock) skrev 2022-01-15 11:43:39 följande:
    Då måste det innebära hur olika mycket vitvaror och spis och sådant drar.

    Lampor är knappt kännbara på räkningen och jag har knappt några.

    Kanske använder ja spisen mer än dig, jobbar hemma mer osv? Vet inte men vore kul om man kunde undersöka förbrukning och vanor grundligt för att få större förståelse. Min vän som också bor själv har runt samma förbrukning som jag men har tvättmaskin, diskmaskin och betydligt mer teknik och tv osv, därför borde min förbrukning ligga mycket lägre än hennes, men icke.
    Ingen aning, använder spisen morgon middag och kväll, ugnen några ggr i veckan. Har också jobbat hemma hela vintern. Datorn är igång dygnets alla vakna timmar.
    Har elementen på max. Släcker all belysning om jag lämnar lägenheten.
    Använder aldrig micro (trångt i köket, får inte plats).

    Kolla vad det är som drar iväg så hos dig, låter ju konstigt om grannen har samma förbrukning trots att hon har mer grejer som drar?
    Har ni olika elavtal? Förbrukar ni verkligen lika många kwh?
  • Anonym (Ut med regeringen)
    Anonym (Låg förbrukning) skrev 2022-01-15 11:56:20 följande:

    Ingen aning, använder spisen morgon middag och kväll, ugnen några ggr i veckan. Har också jobbat hemma hela vintern. Datorn är igång dygnets alla vakna timmar.

    Har elementen på max. Släcker all belysning om jag lämnar lägenheten.

    Använder aldrig micro (trångt i köket, får inte plats).

    Kolla vad det är som drar iväg så hos dig, låter ju konstigt om grannen har samma förbrukning trots att hon har mer grejer som drar?

    Har ni olika elavtal? Förbrukar ni verkligen lika många kwh?


    Jag använder spisen väldigt lite, och det är induktion(en platta drar ca. 1000W), och som sagt en dag jag inte är hemma då endast kyl/frys är igång, så ligger förbrukning på ca 2.6 kWh. Att i snitt bara ha ca 60 kWh/månad låter otroligt att nå!?
  • Anonym (Låg förbrukning)
    Anonym (Ut med regeringen) skrev 2022-01-15 12:03:02 följande:
    Jag använder spisen väldigt lite, och det är induktion(en platta drar ca. 1000W), och som sagt en dag jag inte är hemma då endast kyl/frys är igång, så ligger förbrukning på ca 2.6 kWh. Att i snitt bara ha ca 60 kWh/månad låter otroligt att nå!?
    Jag hade ärligt talat ingen aning förrän jag läste den här tråden och kollade min senaste elräkning...

    Och så vitt jag kan se står det att jag förbrukat 170 kwh mellan 20210731-211031 (92 dygn enligt fakturan)

    Och under rubriken beräknad årsförbrukning så står det 698 kwh
  • Anonym (Låg förbrukning)
    Anonym (Låg förbrukning) skrev 2022-01-15 12:10:47 följande:
    Jag hade ärligt talat ingen aning förrän jag läste den här tråden och kollade min senaste elräkning...

    Och så vitt jag kan se står det att jag förbrukat 170 kwh mellan 20210731-211031 (92 dygn enligt fakturan)

    Och under rubriken beräknad årsförbrukning så står det 698 kwh
    Varmvatten och värme ingår i hyran, om det har betydelse
  • Anonym (El-lisa)
    Jemp skrev 2022-01-15 11:31:35 följande:

    När vi bodde i lägenhet för några år sen låg räkningen på 500 kr/mån (inkl nät osv). Vad kan det varit, knappt 300kwh?

    Gick upp till 800 (ca 350kwh) när vi flyttade till hus, enbart hushållsel.

    4 personer, ett litet akvarium. Dator. Diskmaskin går nästan dagligen, tvättmaskin flera gånger i veckan. Använde inte gemensamma tvättstugan de sista åren i lgh.


    Det är ett mysterium hur det kan bli så olika. Det låter ju inte som att ni gör mer än vi med elen.

    Hur är det med hårtork, värmedyna, brödrost, torktumlare, torkskåp, handdukstork, stöveltork? Läste någonstans att saker som ändrar temperatur på något drar mycket el. Tvättar ni varmt? Vi kör underkläder, handdukar och lakan i 60, övrigt 40. Förutom typ av frys och kyl har vi kanske olika temperatur i dem också? Spelar säkert roll om kyl och frys står mot en södervägg också.
  • Anonym (Blåst)
    luke78 skrev 2022-01-15 11:52:08 följande:
    Sverige producerar faktiskt mer el just nu än vad vi behöver och vi säljer det till utlandet därför dem höga elpriserna. Tyskland tex lägger ner deras egen elproduktion och förlitar sig bla på Rysslands gas och andra länder kraft.
    Ja, Sverige bygger vindkraftverk för att sedan sälja elen billigt till andra länder.

    Men ett elöverskott i norra Sverige hjälper inte de som bor i södra Sverige och som nu fått en elräkning för december som är 4 gånger så hög jämfört med december 2020.

    Nedstängning av 4 kärnkraftverk sedan 2014 får nu väldigt allvarliga konsekvenser.

    Bara att tacka de rödgröna som fixat detta.

    Kärnkraft = planerbar energikälla

    Vindkraft = icke-planerbar energikälla. Ingen blåst = ingen el.
  • Anonym (Ut med regeringen)
    Anonym (Låg förbrukning) skrev 2022-01-15 12:39:12 följande:

    Varmvatten och värme ingår i hyran, om det har betydelse


    Samma här, och skulle jag vara bortrest en månad, så skulle min el som lägst hamna på runt 80 kWh, och då ligger du 20 kWh lägre när du är hemma!!
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (El-lisa) skrev 2022-01-15 09:16:32 följande:
    Vi är 4 pers med egen tvättmaskin och gör av med hälften så mycket el som du gör ensam. Vitvaror från 2014 här också. (Det tycker jag är ganska nytt...)
    Ja, alltså, mina vitvaror är från 90-talet. Det var grannen som fick "nytt".
  • Anonym (El-lisa)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2022-01-15 14:13:19 följande:

    Ja, alltså, mina vitvaror är från 90-talet. Det var grannen som fick "nytt".


    Ah! Ja, det var ju en annan femma!
Svar på tråden Elräkningen för er i vanliga lägenheter?