• Sat 15 Jan 2022 10:32
    5752 visningar
    20 svar
    20
    5752

    Tillbakaflyttad 11 dagar vid tidigt VUL. Orolig för missed abortion.

    Hej .

    Jag är 36 år gammal och länge längtat efter ett barn . Har 1 missed abortion och 1 missfall i bagaget .

    14 december testade jag positivt och lyckan var total.

    På grund av mina missfall bokade jag in ett privat VUL igår och skulle då vara i vecka 8 (7+6). Först så hittade gynekologen inget foster och fick kalla in sin kollega. Hon hittade ett foster men betydligt mindre än vad det skulle vara.

    Fostret mätte 6,5mm. En fin gulesäck och efter en liten stund kunde ett litet pickande hjärta synas på skärmen .

    Gynekologen sa att jag troligtvis bara är i 6+2 och inte 7+6.

    Jag tycker inte detta är möjligt då jag har regelbunden mens och vet att jag hade ägglossning 2/12 samt testade positivt på graviditetstest 14/12.!

    Gynekologen sa att hon varken kan ge tummen upp eller tummen ner för min graviditet utan vi får vänta och se 2 veckor hur det utvecklar sig .

    Håller på att gå under av oro och är rädd att det ska vara ett svagt foster som slutat växa . Någon som varit med om samma ?

  • Svar på tråden Tillbakaflyttad 11 dagar vid tidigt VUL. Orolig för missed abortion.
  • Anonym (Sanna­)
    Sat 15 Jan 2022 10:43
    #1

    Jag har _alltid_ flyttats. Det sägs ju att alla foster växer likadant i början, men jag vette katten om jag verkligen tror på det...

    Första barnet diffade det en vecka frammåt (alltså från vecka 7 till 8). Han var/är frisk, och föddes i slutändan på "mitt" datum snarare än VULs, KUBs och RULs.

    Andra barnet mättes till 7+0 när jag var i 8+2. Samma diff höll på kommande ultraljud.

    Trean mättes till 9+1 i vecka 8+0. På KUB mättes han till 12+5 istället för 11+0. På RUL mättes han till 20+5 istället för 18+3. Han föddes sedan jättestor också.

    Fjärde barnet diffade två veckor både på tidigt VUL i vecka 8 (blev vecka 6 istället). På KUB daterades hon istället frammåt - 12+5 istället för 11+3. På RUL tillbaka igen... Till 18+0 istället för 19+0. Hon föddes sedan på -11 % storleksmässigt.

    Jag tänker ärligt talat att det ibland kan handla om att vissa foster faktiskt inte växer HELT enligt "mallen", snarare än att det nödvändigtvis är något som är fel. Tycker inte alls att du ska tappa hoppet när det dessutom syntes ett tickande hjärta!

  • Sat 15 Jan 2022 20:15
    #2

    Tack för svar. Ditt svar gör mig liiiiite lugnare .

    Tack ????

  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Sat 15 Jan 2022 21:13
    #3

    I min tredje graviditet blev jag backad på vul. Jag trodde jag var i v 6+2 men när jag kom in så hittades inget foster ens. Gulesäck och hinnesäck bara, så hon trodde med på 5+2 ungefär. Kändes konstigt då jag tempade och har regelbunden mens. Två veckor senare fanns där ett foster med tickande hjärta i ?rätt? storlek från föregående ultraljud. När jag var på tredje vul så låg jag back två dagar bara från uträkning av senaste mens. På kub blev jag framflyttad 5 dagar! Så jag håller med ovan, känns inte som alla foster växer i samma takt riktigt..

    Hur som gick allt bra och idag är han snart två år. När han föddes på bf +13, vägde han 3940 g och var 50 cm.

  • Sun 16 Jan 2022 23:26
    #4

    Tack för svar .

    Någon mer som har samma erfarenhet eller har det slutat i missfall ?

  • Batica
    Thu 20 Jan 2022 05:06
    #5

    Även jag blev backad på VUL. Då hade jag gjort ett VUL två veckor tidigare, och blev backad från det resultatet. vi första VUL var jag ca 6veckor enligt NC, VUL visade 6+2 utan hjärtaktivitet. Hade stora smärtor i magen så jag var säker på att det inte gått vägen. Två veckor senare, annan gyn, på ett rutinVUL för att bekräfta graviditet, fick jag beskedet 7+0. Hjärtat slog fint och allt såg bra ut.Då blev mitt tvivel ännu mer påträngande, ett hjärta som slår MEN bebisen är ju alldeles för liten? Gyn bad mig komma tillbaka en Vecka senare. Självklart behövdes tiden flyttas pga att läkaren blev sjuk? Ungefär tio dagar efter andra VUL fick jag äntligen komma på återbesök. Bebisen hade växt! VUL visade då 8+5, två dagar mera än det borde varit enligt VUL 2. Nu har jag varit på KUB i vad som borde varit 13+2, KUB visade 13+3. Allt ser bra ut och nu kan jag äntligen glädjas åt graviditeten.

    För min del misstänker jag att det var delvis NC som hade fel (jag ammar och sover dåligt, ÄL kan ha varit två dagar senare än första beräkningen) NC har också markerat förändringen av BF som rimlig. Dels tror jag det är skillnad mellan gyn och gyn hur de mäter. En millimeter kan göra stor skillnad tidigt. 


    TS jag önskar dig is i magen och lycka till, oron gör bara att man mår sämre. Den gör inget gott. Lättare sagt än gjort, jag vet. :)

  • Anonym (Flytt­as)
    Thu 20 Jan 2022 06:12
    #6
    Anonym (Sanna) skrev 2022-01-15 10:43:07 följande:

    Jag har _alltid_ flyttats. Det sägs ju att alla foster växer likadant i början, men jag vette katten om jag verkligen tror på det...

    Första barnet diffade det en vecka frammåt (alltså från vecka 7 till 8). Han var/är frisk, och föddes i slutändan på "mitt" datum snarare än VULs, KUBs och RULs.

    Andra barnet mättes till 7+0 när jag var i 8+2. Samma diff höll på kommande ultraljud.

    Trean mättes till 9+1 i vecka 8+0. På KUB mättes han till 12+5 istället för 11+0. På RUL mättes han till 20+5 istället för 18+3. Han föddes sedan jättestor också.

    Fjärde barnet diffade två veckor både på tidigt VUL i vecka 8 (blev vecka 6 istället). På KUB daterades hon istället frammåt - 12+5 istället för 11+3. På RUL tillbaka igen... Till 18+0 istället för 19+0. Hon föddes sedan på -11 % storleksmässigt.

    Jag tänker ärligt talat att det ibland kan handla om att vissa foster faktiskt inte växer HELT enligt "mallen", snarare än att det nödvändigtvis är något som är fel. Tycker inte alls att du ska tappa hoppet när det dessutom syntes ett tickande hjärta!


    Hos oss säger de att de inte daterar efter kub (egentligen efter en viss vecka) då det kan vara väldigt olika bland foster, så förvånad över att de ?flyttar runt? dig så mycket. 


    Jag tyckte redan framflyttningen i början var jobbig, otålig som jag var att träffa bebis, och gick ändå över några dagar. 

    Ts, tycker inte tiden i sig låter som något att oroa sig över.

  • Anonym (Sanna­)
    Thu 20 Jan 2022 06:26
    #7
    Anonym (Flyttas) skrev 2022-01-20 06:12:29 följande:

    Hos oss säger de att de inte daterar efter kub (egentligen efter en viss vecka) då det kan vara väldigt olika bland foster, så förvånad över att de ?flyttar runt? dig så mycket. 


    Jag tyckte redan framflyttningen i början var jobbig, otålig som jag var att träffa bebis, och gick ändå över några dagar. 

    Ts, tycker inte tiden i sig låter som något att oroa sig över.


    Här går man i slutändan efter RUL, så innan dess kan man hoppa runt en hel del
  • Anonym (Flytt­as)
    Thu 20 Jan 2022 06:41
    #8
    Anonym (Sanna) skrev 2022-01-20 06:26:04 följande:
    Här går man i slutändan efter RUL, så innan dess kan man hoppa runt en hel del
    Att inte ens mödravården kan enas om något? 
  • Anonym (Flytt­as)
    Thu 20 Jan 2022 06:42
    #9
    Anonym (Flyttas) skrev 2022-01-20 06:41:27 följande:
    Att inte ens mödravården kan enas om något? 
    Skulle varit en emoji inte frågetecken 
  • Anonym (Nina)
    Thu 20 Jan 2022 14:02
    #10

    Så olika det verkar vara! 
    Här dateras man vid KUB,  och jag som gjorde NIPT i vecka 10 blev daterad redan då.
    Förra graviditeten blev jag daterad vid fvp, som jag gjorde i vecka 15+.
    Med daterad menar jag att det sattes ett datum som stod fast och inte ändrades vid RUL. 
    De sa att det var säkrare att mäta tidigare. 

  • Anonym (Ivf)
    Thu 20 Jan 2022 14:06
    #11

    Jag gjorde ivf dvs hyfsat säker på befruktningstid. Flyttad 14 dagar!!! så det är inte en exakt vetenskap. 


    håller tummarna. 


     

  • Thu 20 Jan 2022 19:10
    #12

    Precis hemkommen från ännu ett ultraljud. Fostret hade inte växt något alls sen sist och inget hjärtljud. 
    Ännu ett missed abortion . 


    jag är Helt förtvivlad och förstår inte hur jag ska orka detta . Ska till gyn imorgon för att få missfallstabletter. 

  • Anonym (Nina)
    Thu 20 Jan 2022 23:58
    #13
    linaaaag skrev 2022-01-20 19:10:48 följande:

    Precis hemkommen från ännu ett ultraljud. Fostret hade inte växt något alls sen sist och inget hjärtljud. 
    Ännu ett missed abortion . 


    jag är Helt förtvivlad och förstår inte hur jag ska orka detta . Ska till gyn imorgon för att få missfallstabletter. 


    Beklagar!   Har också haft både missfall och missed abortion innan jag fick mina barn.  
  • Fri 21 Jan 2022 06:36
    #14

    Vad tråkigt. Min MA gick eksakt så? för liten pch jag fattade ju genast vad som skulle ske. Har du haft lätt att bli gravid? Kommer dom göra mf utredning nu? kram!

  • Fri 21 Jan 2022 09:00
    #15

    Det har tagit ca 6 månader för att bli gravid varje gång . Är på gynakut nu för att få cytotec.
    Känns som en mardröm att detta återupprepar sig . 


    jag hoppas på att få någon missfallsutredning . Allt tar sådan tid i vården och jag har inte många år på mig . 


    så jävla vidrigt detta . Hopp och förtvivlan om vartannat . 

  • Fri 21 Jan 2022 09:55
    #16
    linaaaag skrev 2022-01-20 19:10:48 följande:

    Precis hemkommen från ännu ett ultraljud. Fostret hade inte växt något alls sen sist och inget hjärtljud. 
    Ännu ett missed abortion . 


    jag är Helt förtvivlad och förstår inte hur jag ska orka detta . Ska till gyn imorgon för att få missfallstabletter. 


    Usch så hemskt. Lider med dig. Har du fått något när du blivit gravid? Jag fick ett ma I augusti och nästa graviditet så satte läkaren direkt in mig på trombyl för att minska risken och denna gången har det gått bra. Det skadar ju inte
  • Fri 21 Jan 2022 10:52
    #17

    Nej jag har inte fått något . 
    jag frågade om just det idag men då sa läkaren att det finns ingen forskning som styrker att  det skulle hjälpa . Men allt är ju värt att prova känner jag . Så jag får väl tjata ännu mer om jag blir gravid igen .

  • Anonym (Det finns hjälp)
    Fri 21 Jan 2022 10:54
    #18

    Jag beklagar att läsa om ditt MA! Jag har haft 4 st och trodde aldrig att jag skulle ta mig förbi första trimestern med ett levande foster. Efter tre missfall har du rätt till utredning, men det är ofta men inte hittar något där och det kan kännas hopplöst. Den offentliga vården vågar inte prova medicinering utan evidens så min rekommendation är att kontakten FertilitetPlus i Stockholm (går även över telefon om du bor långt bort). Där är de väldigt hjälpsamma och erfarna med just missfall. De gör tester på immunförsvar och kan hjälpa med till exempel blodförtunnande medel som Fragmin och Trombyl, och hormoner som extra progesteron. Med deras hjälp är jag nu gravid i vecka 24. 

    Jag vet att det känns hopplöst nu, men det finns hjälp att få!

  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Fri 21 Jan 2022 11:59
    #19

    Beklagar ts. Vet tyvärr hur det känns. hoppas du får hjälp och stöttning och att det inte tar så lång tid att bli gravid igen om det leder du vill. Styrkekram! 

  • Fri 21 Jan 2022 19:40
    #20
    linaaaag skrev 2022-01-21 10:52:37 följande:

    Nej jag har inte fått något . 
    jag frågade om just det idag men då sa läkaren att det finns ingen forskning som styrker att  det skulle hjälpa . Men allt är ju värt att prova känner jag . Så jag får väl tjata ännu mer om jag blir gravid igen .


    Ja läkaren jag träffade föreslog det då han sa att han brukade sätta in det efter missfall. Jag hade dessutom bara haft ett missfall då.
Svar på tråden Tillbakaflyttad 11 dagar vid tidigt VUL. Orolig för missed abortion.