• Anonym (Tini)

    Är Gotland i krig? Vad innebär det för resten av Sverige?

    Ni som bor på Gotland eller i närheten, är ni rädda? Hur märks oroligheterna?

    Bör man flytta befolkningen från Gotland i säkerhet innan något händer?

    Läste att det är militärer överallt där nere nu, kan inte kännas tryggt.

    Jag känner mig orolig trots att jag bor långt från Gotland. Men man är ju rädd att dom börjar bomba på andra ställen i Sverige?

    Hur kunde vi hamna här, känns verkligen chockartat att Sverige börjar dras in i krig :(

  • Svar på tråden Är Gotland i krig? Vad innebär det för resten av Sverige?
  • Anonym (Maskirovka)
    Friger skrev 2022-01-16 19:35:06 följande:

    OM det blir krig. Det vet vi inte.

    Man stannar och försvarar landet.Tror inte att dom avser att landsätta annat än sabotageförband på fastlandet. Det skulle bli ett "jävla projekt" att ina hela landet.Däremot tror jag att strategiska punkter skulle ligga lite brunt till. Men inget som normala civila behöver ora sig för på det sättet. Ryssen slösar inte dyra bomber på vanliga bostadshus.

    Snarare är det mat, vatten, osv som kan bli problematiskt. Se till att ha sådant hemma i lagom omfattning.


    Glöm inte bort värme, det går före mat. I kyla bränner man extra mycket kalorier, kan man hålla sig varm så klarar man sig längre.

    Lite prepping enligt treregeln:

    I extrema situationer klarar man sig tre veckor utan mat, tre dagar utan vatten, tre timmar oskyddad mot extremt väder, tre minuter utan syre och tre sekunder utan hopp.

    Hopp: tappa inte sugen, bit ihop, håll ut

    Syre: inte aktuellt för de flesta, dock de som behöver syrgas och då speciellt på sjukhus.

    Skydd: Glöm alltså inte bort att även el och värme kan slås ut av en cyberattack. I en villa kan man bestämma sig för vilket rum som är enklast att hålla varmt och snabbt dra ned persienner, dra för gardiner och flytta dit madrasser, filtar, täcken. Dörren hålls stängd för att inte tappa värme mer än nödvändigt. Värmeljus, fotogenvärmare man även kan laga mat på om man redan har en sådan osv.

    Vatten: utan el, inget vatten ur kranen. Varmvattenberedaren innehåller 100-tals liter vatten, så villor har ett inbyggt vattenförråd. Använd bara för att dricka, laga mat. Skaffa hopfällbara vattendunkar, fyll och förvara mörkt.

    Mat: se alltid till att ha ett välfyllt konservförråd, de står sig länge. Kex, socker, godis andra torrvaror, allt som håller länge och är lätt att äta och som ändå ingår i vanlig mat hemma. Man får koll på hållbarhet genom att ta från förrådet när man lagar mat och fylla på med nytt nästa gång man handlar. Neskaffe och tepåsar är enkla att snabbt få en kopp varmt, bryggkaffe är ok, men kräver mer vatten och energi. Glöm inte receptbelagda mediciner, fyll på så ofta man kan/får.

    Batterier, ficklampa, värmeljus och andra energikällor.

    Lägenhet:

    Hopp: samma som ovan

    Syre: samma som ovan

    Skydd: samma som ovan

    Vatten: är lite svårare, fyll alla kärl med vatten, även badkaret om man har ett. Köp hopfällbara vattendunkar, fyll och förvara svalt.

    Mat: samma som ovan

    Jag har glömt massor, så fyll på. Håll det enkelt, öka på bra saker man redan gör, tex "Köp 4 burkar vita bönor istället för en"

    Små förändringar är enklare än att bygga ett komplett prepperförråd.

    Kika också gärna på:

    www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-for-kris/
  • Anonym (Maskirovka)
    Tow2Mater skrev 2022-01-16 20:00:45 följande:

    Så du kan föda invaderande ryska soldater.


    En av anledningarna varför många karelare brände sina hus när de tvångsevakuerades.

    Men när det gått så långt i Sverige (vilket troligtvis inte händer och om det händer så måste Gotland falla först). Sedan dröjer det länge innan resten av Sverige har ryssar på farstukvisten) pga logistikproblem. Om det då fortfarande finns gott om mat i förråden, så är det inte hos villaägare eller folk som bor i lägenhet, där är förråden slut.
  • Friger

    Bra råd. Lite försiktig med fotogenvärmare i trånga utrymmen bara. Lätt hänt att dö av kolmonoxidförgiftning.

    Är ute en del vintertid. Vanlig vandringsutrustning är egentligen jättebra. Klarar ni en vecka i tält i vintertid så har ni rätt utrustning. Finns bra gasolkök. Vattenrening, sovsäckar osv. Mat med bra hållbarhet som är enkelt att göra i ordning. Tar inte mycket plats.

  • Friger
    Anonym (Maskirovka) skrev 2022-01-16 20:27:45 följande:
    En av anledningarna varför många karelare brände sina hus när de tvångsevakuerades.

    Men när det gått så långt i Sverige (vilket troligtvis inte händer och om det händer så måste Gotland falla först). Sedan dröjer det länge innan resten av Sverige har ryssar på farstukvisten) pga logistikproblem. Om det då fortfarande finns gott om mat i förråden, så är det inte hos villaägare eller folk som bor i lägenhet, där är förråden slut.
    Nu tror jag iof att Ryssarna har egen mat med sig nu för tiden. Du kan inte bedriva modern krigföring på ett vettigt sätt om soldaterna ska behöva springa runt och leta mat hos Svenssons.
  • Anonym (Maskirovka)
    Friger skrev 2022-01-16 20:34:46 följande:

    Nu tror jag iof att Ryssarna har egen mat med sig nu för tiden. Du kan inte bedriva modern krigföring på ett vettigt sätt om soldaterna ska behöva springa runt och leta mat hos Svenssons.


    Ja, du har rätt. Men lite Gevalia borde ingå i matförrådet, "När du får oväntat besök.".

    *dåligt skämt*
  • Xenia
    Anonym (Tini) skrev 2022-01-15 16:02:38 följande:

    Tror ni inte det vore bättre att Sverige backar och överlåter Gotland till Ryssland, så vi slipper fullskaligt krig. Det bor inte många där, gotlänningar skulle kunna erbjudas bostad på andra håll i Sverige. Borde gå att lösa istället för att gå in i krig.


    Vad är detta för förrädiska tankar?!

    Sen kan vi överlåta Öland och Småland också. Tack för det, säger Finland när ryssarna anfaller Åland. Tack för det, säger Danmark när ryssarna anfaller Bornholm. Tack för det, säger balterna när ryssarna skickar missiler från Gotland.

    Om det värsta skulle hända, vad vill du vara?

    En quisling som gladeligen samarbetar med fienden?
    En motståndskämpe?
    Eller kanske någon som varken aktiv samarbetar el motarbetar fienden utan bara försöker överleva, kanske via flykt? 

    Nu har ju de ryska båtarna lämnat Östersjön. Ryssarna gillar att skrämmas. Men du, kolla Sveriges radio el SVT nästa gång istf TikTok!
  • Tecum
    Tom Araya skrev 2022-01-22 22:19:09 följande:
    Försvarskritik mot medier: Kanske tagit i för mycket (msn.com)
    Jag tycker att både media och försvarsmakten med minister och ÖB i spetsen krigshetsat onödigt mycket. Media borde veta att försvaret har ett behov av att framställa sig som oerhört viktiga och i behov av större resurser, och klara av att förhålla sig till det. Det kallas kritiskt tänkande och analysförmåga, en bristvara idag.
  • Tom Araya
    Tecum skrev 2022-01-23 10:34:06 följande:
    Jag tycker att både media och försvarsmakten med minister och ÖB i spetsen krigshetsat onödigt mycket. Media borde veta att försvaret har ett behov av att framställa sig som oerhört viktiga och i behov av större resurser, och klara av att förhålla sig till det. Det kallas kritiskt tänkande och analysförmåga, en bristvara idag.
    Det finns ingen krigshets från försvarsmaktens håll. Försvarsmakten måste förhålla sig till en ökad hotbild och öka sin beredskap, även om sannolikheten för angrepp är låg.
    Media jagar dock rubriker som säljer, vilket ofta inte ligger i någon annans intresse.
  • Tecum
    Tom Araya skrev 2022-01-23 15:56:42 följande:
    Det finns ingen krigshets från försvarsmaktens håll. Försvarsmakten måste förhålla sig till en ökad hotbild och öka sin beredskap, även om sannolikheten för angrepp är låg.
    Media jagar dock rubriker som säljer, vilket ofta inte ligger i någon annans intresse.
    Men det ligger faktiskt i försvarets intresse att lyfta fram en hotbild, det kan ge utrymme för större anslag. Att blunda för det är naivt och okunnigt. Minns du inte "budgetubåtarna" på 80-talet då folk såg miniubåtar i varenda havsvik. Men där slog det tillbaka på försvaret när det visade sig att många indikationer var minkar och fiskstim. Så det gäller att vara försiktig och inte fläska på för mycket.
    Men som du säger, rubriker säljer även om media borde hålla sig för goda att skrämma upp folk i onödan. Verkligheten är illa nog...
  • Anonym (Gotländsk)

    Kan berätta att det inte synts till några stridsvagnar på.. tja en vecka kanske.

  • Tom Araya
    Tecum skrev 2022-01-23 16:28:21 följande:
    Men det ligger faktiskt i försvarets intresse att lyfta fram en hotbild, det kan ge utrymme för större anslag. Att blunda för det är naivt och okunnigt. Minns du inte "budgetubåtarna" på 80-talet då folk såg miniubåtar i varenda havsvik. Men där slog det tillbaka på försvaret när det visade sig att många indikationer var minkar och fiskstim. Så det gäller att vara försiktig och inte fläska på för mycket.
    Men som du säger, rubriker säljer även om media borde hålla sig för goda att skrämma upp folk i onödan. Verkligheten är illa nog...
    Självklart behöver försvarsmakten upplevas som behövda, men verkligheten är oftast tillräcklig, utan överdrifter.
    Problemet är att våra politiker fungerar lika naivt som befolkningen, att ett behov hela tiden måste synas tydligt för var och en för att tas på allvar.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Gotländsk) skrev 2022-01-23 16:32:32 följande:
    Kan berätta att det inte synts till några stridsvagnar på.. tja en vecka kanske.
    Låter bra det
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Tini) skrev 2022-01-15 13:04:56 följande:
    Är Gotland i krig? Vad innebär det för resten av Sverige?

    Ni som bor på Gotland eller i närheten, är ni rädda? Hur märks oroligheterna?

    Bör man flytta befolkningen från Gotland i säkerhet innan något händer?

    Läste att det är militärer överallt där nere nu, kan inte kännas tryggt.

    Jag känner mig orolig trots att jag bor långt från Gotland. Men man är ju rädd att dom börjar bomba på andra ställen i Sverige?

    Hur kunde vi hamna här, känns verkligen chockartat att Sverige börjar dras in i krig :(


    Ja Gotland är i krig, men bor du inte på Gotland är det lugnt...
  • Anonym (Oroar mig för...)

    Jag oroar mig mest för min moster, hon bor på Gotland och har nån slags militärfetisch och unga män med vapen i gröna kläder överallt kan ha blivit för mycket för tanten.

    Borde kanske ringa henne?

  • Anonym (Gotländsk)
    Anonym (Oroar mig för...) skrev 2022-01-24 18:45:30 följande:

    Jag oroar mig mest för min moster, hon bor på Gotland och har nån slags militärfetisch och unga män med vapen i gröna kläder överallt kan ha blivit för mycket för tanten.

    Borde kanske ringa henne?


    Haha, som sagt så syns de inte till här på gatorna längre.
    Dock hade de nog någon skjutövning igår för jag hörde hur det small.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Oroar mig för...) skrev 2022-01-24 18:45:30 följande:
    Jag oroar mig mest för min moster, hon bor på Gotland och har nån slags militärfetisch och unga män med vapen i gröna kläder överallt kan ha blivit för mycket för tanten.

    Borde kanske ringa henne?
Svar på tråden Är Gotland i krig? Vad innebär det för resten av Sverige?