• Lör 15 jan 13:06
    11733 visningar
    11 svar
    +1
    11
    11733

Belgisk vallhund Groenendael

Hej!

Jag funderar på att skaffa hund inom snar framtid, är allergisk men hittade denna underbara ras. Av vad jag läst på Skk och andra sidor verkar rasen passa mig gott bortsett från att den kanske kräver en aning mer energi, vilket jag dock är villig att anpassa mig för. 

Tar allergitabletter och planerar allergivaccin i framtiden men skulle gärna vilja veta mer om rasen än vad som står på internet.

Vad är er erfarenhet om rasen?

Hur har folk med allergi reagerat runt den?

I like animals and nature and sometimes even people
  • Svar på tråden Belgisk vallhund Groenendael
  • Lör 15 jan 13:18
    +1

Dom få jag träffat har varit nerviga och stressiga som fan. Har inte känt ägarna jätte väl så kan inte svära att det låg till sån, men misstänker att bristande aktivering kan ha varit en del i problemet. Dom belgiska vallhundsraserna ÄR jävligt krävande, det funkar inte att bara gå promenader. Dom måste ha fysisk och mentalt aktivering, och strukturerad sådan. Groenendael lider väl även av det som tenderar till att uppstå när där finns en tydlig showfalang inom rasen, knepigare mentalitet smyger sig in. Show titlar premieras över vettig mentalitet. Det nerviga och stressiga kan alltså komma ur aveln alltså, och då är det inte säkert att en bra balans i aktiveringen av hunden egentligen hjälper särskilt mycket.

Men ta inte mitt ord på allt det här. Sök rätt på rasens officiella FB grupp och ställ frågor där. Så du får svar av en bred skara olika Groenendael ägare.

• jvh
    Lör 15 jan 13:29

Håller med i allt vad ovanstående skriver. Känns inte som en hund för den oerfarne.

• Lör 15 jan 19:04
    Inteutanproblem skrev 2022-01-15 13:18:26 följande:

Dom få jag träffat har varit nerviga och stressiga som fan. Har inte känt ägarna jätte väl så kan inte svära att det låg till sån, men misstänker att bristande aktivering kan ha varit en del i problemet. Dom belgiska vallhundsraserna ÄR jävligt krävande, det funkar inte att bara gå promenader. Dom måste ha fysisk och mentalt aktivering, och strukturerad sådan. Groenendael lider väl även av det som tenderar till att uppstå när där finns en tydlig showfalang inom rasen, knepigare mentalitet smyger sig in. Show titlar premieras över vettig mentalitet. Det nerviga och stressiga kan alltså komma ur aveln alltså, och då är det inte säkert att en bra balans i aktiveringen av hunden egentligen hjälper särskilt mycket.

Men ta inte mitt ord på allt det här. Sök rätt på rasens officiella FB grupp och ställ frågor där. Så du får svar av en bred skara olika Groenendael ägare.

Tack så mycket för svar! 

Vet att de är krävande, men visste inte det om "show titlar", är inte särskilt intresserad i utställning ^^"

Ska försöka hitta den facebook gruppen då, tack igen :)

• Lör 15 jan 19:10
    jvh skrev 2022-01-15 13:29:07 följande:

Håller med i allt vad ovanstående skriver. Känns inte som en hund för den oerfarne.

Tycker så länge man lär sig (och villig att lära sig) om rasen man vill skaffa och är villig att anpassa sig efter den. 

Man är alltid oerfaren om en ras förrns man har haft den, men förstår verkligen vad du menar. Därför försöker jag hitta mer information än det som finns på internet :)

Ur kontext men ville ändå skriva:

Meningen "inte bra som första hund" som vissa säger sitter inte rätt hos mig, ingen hund är en "första hund ras". Allt gäller hur dedikerad man är. Man vill ju inte skaffa en hundras man inte vill ha ^^"

• Lör 15 jan 21:30

Jag har ju själv en krävande hundras, i mångas ögon. Men den är enkel för mig, då den dels passar min personlighet men också representerar den livsstil jag vill ha, och vill leva samt lever. Men handen på hjärtat, så ska jag erkänna att jag har en del individer här. Som utan tvekan skulle vara brutalt jobbiga att leva med. Om man tillexempel bodde i tätbebyggt område, och eller i lägenhet. Som vore ren katastrof att vara ägare till om man inte vill syssla med drag, och inte är beredd på att forma mycket av sitt liv runt hunden.

Äger Siberian Husky (6st) och en jakthund. Siberian Husky är min förstahunds ras. Vilket gick bra, då rasen helt enkelt passar mig. Mina första hade jag i lägenhet och det gick okej.

Bästa tipsen jag kan ge TS, är att som sagt försöka få input ifrån andra som redan äger rasen du är intresserad av. Att åka och hälsa på hos kennlar som föder upp rasen kan också vara väldigt bra, särskilt eftersom du har funderingar kring din allergi. Kanske finns där några som åker till den lokala brukshundsklubben och tränar, att få haka på och kolla på en träning kan vara både roligt och talande.

Sen så skulle jag vilja förtydliga lite vad jag menar med bristande mentalitet, i relation till showlinjer. Alla dom kennlar som primärt är utställningsorienterade, kommer inte ha tummat på mentaliteten i sin avel. Men alla bryr sig inte riktigt så mycket, som dom egentligen borde om den biten. Champion titlar och rosettvinster verkar få en del att få tunnelseende. Så ur det perspektivet blir tipset om att åka och hälsa på, ute hos kennlar, ännu mer betydelsefullt.

• Sön 16 jan 16:16
    Inteutanproblem skrev 2022-01-15 21:30:37 följande:

Jag har ju själv en krävande hundras, i mångas ögon. Men den är enkel för mig, då den dels passar min personlighet men också representerar den livsstil jag vill ha, och vill leva samt lever. Men handen på hjärtat, så ska jag erkänna att jag har en del individer här. Som utan tvekan skulle vara brutalt jobbiga att leva med. Om man tillexempel bodde i tätbebyggt område, och eller i lägenhet. Som vore ren katastrof att vara ägare till om man inte vill syssla med drag, och inte är beredd på att forma mycket av sitt liv runt hunden.

Äger Siberian Husky (6st) och en jakthund. Siberian Husky är min förstahunds ras. Vilket gick bra, då rasen helt enkelt passar mig. Mina första hade jag i lägenhet och det gick okej.

Bästa tipsen jag kan ge TS, är att som sagt försöka få input ifrån andra som redan äger rasen du är intresserad av. Att åka och hälsa på hos kennlar som föder upp rasen kan också vara väldigt bra, särskilt eftersom du har funderingar kring din allergi. Kanske finns där några som åker till den lokala brukshundsklubben och tränar, att få haka på och kolla på en träning kan vara både roligt och talande.

Sen så skulle jag vilja förtydliga lite vad jag menar med bristande mentalitet, i relation till showlinjer. Alla dom kennlar som primärt är utställningsorienterade, kommer inte ha tummat på mentaliteten i sin avel. Men alla bryr sig inte riktigt så mycket, som dom egentligen borde om den biten. Champion titlar och rosettvinster verkar få en del att få tunnelseende. Så ur det perspektivet blir tipset om att åka och hälsa på, ute hos kennlar, ännu mer betydelsefullt.

Funderade förut på att skaffa en husky för att de är så väldigt fina, men vet att det inte skulle funka men tanke på att jag bor litet till och de fäller mkt mer :)

Har kontaktat en FB grupp som har belgisk vallhund och frågat där om deras erfarenheter osv. Har dock svårt att hitta hur jag ska möta en sådan hund runt om mig men har skrivit till närmaste brukshundsklubb och kollat där då jag inte riktigt visste hur jag skulle göra när jag vände mig dit.

Jag är fast vid att hitta en kennel som känns rätt och är inte intresserad i showlinjer eller något som har med utställning att göra alls. Ska definitivt åka och hälsa på innan jag gör ett sådant viktigt val som att skaffa hund!

Kan man fråga uppfödare/kennlar, vad för fokus de har på sina hundar? Alltså Show eller Bruks.

• Mån 17 jan 08:44
    mandylikesanimals skrev 2022-01-15 13:06:30 följande:
    Belgisk vallhund Groenendael

Hej!

Jag funderar på att skaffa hund inom snar framtid, är allergisk men hittade denna underbara ras. Av vad jag läst på Skk och andra sidor verkar rasen passa mig gott bortsett från att den kanske kräver en aning mer energi, vilket jag dock är villig att anpassa mig för. 

Tar allergitabletter och planerar allergivaccin i framtiden men skulle gärna vilja veta mer om rasen än vad som står på internet.

Vad är er erfarenhet om rasen?

Hur har folk med allergi reagerat runt den?

Hej!

Jag äger en Groenendael-tik som är 4 år. Jag visste att rasen kräver mycket när jag köpte den och vi tränar: brukssök, tävlingslydnad, bruksspår och drag med skidor, cykel, spark och löpning. Hon hänger med på 2-4 fjällvandringar per år och än har jag aldrig sett hunden riktigt trött. Vi tränar 10-20 timmar i veckan, med några "ledigveckor" per år och jag har en väldigt nöjd och trevlig individ. Blir jag sjuk mer än 1 vecka märks det att hon vill "klättra på väggarna". 
    Att komma ihåg är att rasen inte bara kräver fysiskmotion, den kräver mental akrivering för att inte vara undertimulerad. (Menar inte att alla behöver samma aktivering som min, men ändå att de behöver få jobba med hjärnan för att vara nöjd i vardagen) 

En av mina vänner som brukar vara hundvakt till henne är allergisk och tar tabletter för allergin och hon klarar av min hund om hon är hyfsat nybadad och inte stressar upp sig allt för mycket. 

Att tänka på om du ska köpa en är att många har rätt "klen" mentalitet och se efter på föräldrarnas mentaltester "vad som kan förväntas av kullen"

Med det sagt, det är en fantastisk ras om man kan ge den vad den behöver :) 
  • Mån 17 jan 08:55

Jag tycker inte man ska anpassa sig aktivitetsmässigt för att ha en brukshund. Inte på planeringsstadiet dvs- man köper brukshund för att man vill arbeta med hunden och lugnare raser inte räcker till. Annars köper man bara på sig problem.

• Mån 17 jan 09:00

Ang show vs bruks så håller jag generellt (just uppdelning inom groenendal har jag inte koll på) med om fokus på mentaliteten, men tilläggas ska också att show brukar vara lugnare än brukslinjerna.

• Anonym mamma3­8
    Lör 5 feb 19:39

Jag har aldrig träffat en Groenendal som inte varit nervig och "på tårna" hela tiden. De jag träffat har inte varit trevliga individer. Men självklart finns det säkert. Om du vill ha en belgisk vallhund skulle jag satsa på någon av de andra 3 alternativ som finns. 

Angående allergi - jag har allergi och har alltid varit väldigt allergisk mot de Belgare jag träffat. När det gäller allergi är det mer fråga om individ än ras. Så det är svårt att hitta rätt. Kolla upp Allergenius ????????

Lycka till!

• Lör 5 feb 21:10

Ts, jag reagerade på Sandraaaas inlägg. Har du tid att träna upp till 20 timmar i veckan med hunden? Det är alltså träning utöver vanliga kisserundor och behöver göras året runt i ur och skur. I praktiken innebär det i snitt nästan 3 timmar om dagen 7 dagar i veckan så om du jobbar säg 8-16 och säg 1 timme för pendling och byta om hemma,  så är du och hunden klara vid 20-tiden på kvällen.

Även om det kanske blir 1 timme/dag mån-fre, så blir det 7,5 timmar varje lördag och varje söndag.

Jag har en hund som inte är så krävande och när det regnar småspik, vilket det gör här november till mars i värsta fall i veckor i sträck, så är det tungt att gå den där långpromenaden med hunden.

Du är lika bunden av en hund, eller mera, som av ett spädbarn, det är inte så lätt att gå på bio, restaurang, handla på ICA osv med hund. Spädbarn får följa med i affärer, inte hundar och med otur så kan du få en individ med separationsångest. Då kan du inte lämna den ensam hemma för att uträtta ärenden, utan behöver träna ensamhet, eller alltid ta med hunden överallt.

Har du barn och har varit med om en jobbig bebisperiod, så kan du förstå hur hundliv blir, annars inte. Väljer du då en komplicerad hund som förstahund, så blir det en dubbelchock och det är inte en jättebra grund för ett lyckligt liv för hunden eller dig.

Jag valde italiensk vinthund för att den passar mitt liv och personlighet. Medel i aktiveringsbehov fysiskt, de sover gärna mycket som katter, men är ohyggligt smarta och måste få intellektuella utmaningar varje dag. De hatar regn och kallt och vill helst inte ut i dåligt väder, så man får släpa runt hunden på kisserunda och inte tvärtom. 

På sommaren när det är varmt är de livligare och är gärna ute och vädret är också bättre, så promenaderna går lekande lätt. Mental aktivering blir också mycket roligare, jag gömmer hellre korvbitar i skogen än bakom soffan hemma.

Det som  är nackdelen med italienarna är att de har stark flockmentalitet och är därför svåra att lämna ensamma. Vi som familj har svårt att göra saker tillsammans om hundar inte är tillåtna. Med träning kan det gå, men det beror på hundindividen.

Med det sagt, Siberian huskys som också nämnts i tråden, underbara hundar, men en brukshund med stort aktiveringsbehov. Absolut inte optimalt i liten lägenhet och de belgiska vallhundarna likaså. Du skrev att du i dagsläget inte är så aktiv som vallhundarna är, så mitt råd till dig är att nu när årstiden är som sämst, låtsas att du har en vallhund, var ute oavsett väder så länge som en vallhund behöver och bestäm efter 2-3 månader om det är rätt ras för dig. 

Svar på tråden Belgisk vallhund Groenendael
Logga in
Bli medlem