• Belzinas

    Svärfar och svärmor har NOLL respekt!

    Hej!

    Hur ser ni på att inte följa klädkod på ett bröllop? På vårat bröllop hade vi klädkod ?mörk kostym?, ganska enkelt för många och inte jättesvårt att förstå. Sväfar dök upp i jeans, kavaj och väldigt sliten flanellskjorta. Svärmor dök upp i en väldigt utmanande klänning som kändes lite ?Gina trixig 2005?, alltså väldigt långt ifrån dresscode mörk kostym. Ska tilläggas att hon är 65+ så det hela såg väldigt osmakligt ut och många av de andra gästerna blev väldigt obekväma. De dök upp helt utan present också även fast det var deras son som gifte sig. Hur ser ni på att skita så totalt i en dresscode på just ett bröllop? Jag fattar verkligen att man kan misstolka lite, men dethär kändes verkligen överkurs och det var rätt uppenbart att dom helt enkelt inte brydde sig. Det skapade ganska obekväm stämning tex runt bordet där de satt. Kanske låter tramsigt men jag var verkligen otroligt ledsen för detta. Är det ens värt att säga något i efterhand? Hade varken tid eller ork att ta det där på plats.

  • Svar på tråden Svärfar och svärmor har NOLL respekt!
  • Mrs Moneybags

    De kanske inte är så rika tolkar jag det som, eftersom de inte hade möjlighet att fixa "rätt" kläder och present.

    De är ändå föräldrar till brudgummen så självklart borde de varit välkomna ändå.

    Förstår inte riktigt hur de gjorde folk obekväma? 

    Det är inget att hetsa upp sig över, TS. Det är bara materiella saker. En dag är det ett lustigt minne som du och din man kommer skratta åt. 

  • Lönnsirap

    Nä, de har 0 respekt och skämmer ut sig själva.

    Men det är inte ert ansvar att fostra dem och ta upp det, utan det enda rimliga är att ni inser att man faktiskt inte kan styra folks val.

  • Magical

    Rubriken med att de har roll respekt - då trodde jag det skulle handla om att de tar över uppfostran av era barn, eller rotar i era garderober, möblerar om hemma hos er när ni inte är hemma, kliver in med egen nyckel när som helst osv.

    Men nej - det handlar om vad de hade för kläder på ert bröllop? 
    Hur kan du reta upp dig så? 
    En del folk har bad taste, eller begrep inte vad klädkoden i inbjudan stod för. 

    Det enda som har skett är i så fall att andra gäster kanske tyckte de såg lite fel klädda ut och kanske fnissar lite i smyg. Inget som faller på dig, liksom 

  • Jbn
    Guldnovan skrev 2022-01-16 23:30:20 följande:

    Varför blir andra obekväma över att de inte klädde sig enligt kod?

    Min mamma dammsugade när gästerna kommit till vår mottagning. De fick lyfta på fötterna när hon for fram. Det fick alla att känna sig obekväma.


    Hahaha vilken härlig mamma du har.

    Tycker också det är konstigt att gäster ska bli obekväma av att andra inte är lika fint klädda som de själva, men de kanske handla om väldigt fina gäster som inte vill beblandas med pöbeln.
  • nernu

    Det visste ni väl om innan? Utgår ifrån att de är knepiga till vardags också och att det här inte är någon engångshändelse.

  • Belzinas
    Nicco123 skrev 2022-01-16 21:12:26 följande:

    Sjukt konstigt beteende!! Hade inte din man någon som helst samtal med sina föräldrar om vad de skulle ha på sig? ?Jadu pappa har du någon kostym eller ska du kanske hyra en eller hur gör du?? ?Mamma har du hittat nått?? Där hade man ju haft alla chanser att vägleda och tala om att det inte duger utan de får tänka om osv.

    Men gjort är gjort, jag tycker inte du ska säga nått, det finns inget de kan göra för att ändra på detta. Möjligen be om ursäkt man ah det hjälper ju inte nu.

    På dagen hade jag velat ta bilder med min man och min familj som kommit uppklädda och sen hade jag satt upp den bilden i hemmet. Skulle de någonsin fråga varför det inte är bilden som tog med bådas sidor så hade jag sagt som det var, ni följde inte klädkoden så denna bild blev finare och ryckt på axlarna.


    Man tänker ju också att man inte ska behöva förklara och vägleda i förväg eftersom det faktiskt är vuxna människor vi pratar om! Kanske var dumt och naivt av oss. Blir faktiskt ganska ledsen av alla som kommenterar typ ?men guuud orka bry sig? och att det är ?skitnödigt? att  bli besviken och ledsen. Sätter man en klädkod på ett bröllop så gör man ju det av en anledning liksom, och då är det faktiskt ganska respektlöst att dyka upp i tex jeans som min svärfar gjorde. Hade det varit tex en avlägsen syssling hade jag kanske inte brytt mig lika mycket, men nu var det min svärfar som sket i det totalt.
  • Belzinas
    nernu skrev 2022-01-17 11:13:45 följande:

    Det visste ni väl om innan? Utgår ifrån att de är knepiga till vardags också och att det här inte är någon engångshändelse.


    De är extremt knepiga ja. Just i dethär fallet tänkte jag nog att när det är deras egen sons bröllop kanske de inte prioriterar sin egen bekvämlighet i första hand, men fan vad fel jag hade.
  • Belzinas
    Magical skrev 2022-01-17 10:41:36 följande:

    Rubriken med att de har roll respekt - då trodde jag det skulle handla om att de tar över uppfostran av era barn, eller rotar i era garderober, möblerar om hemma hos er när ni inte är hemma, kliver in med egen nyckel när som helst osv.

    Men nej - det handlar om vad de hade för kläder på ert bröllop? 
    Hur kan du reta upp dig så? 
    En del folk har bad taste, eller begrep inte vad klädkoden i inbjudan stod för. 

    Det enda som har skett är i så fall att andra gäster kanske tyckte de såg lite fel klädda ut och kanske fnissar lite i smyg. Inget som faller på dig, liksom 


    Fast mörk kostym är ingen svår klädkod, och om man inte förstår så kan man väl fråga? att bara skita i det och dyka upp i jeans handlar inte om bad taste som du säger, det är bara väldigt mycket brist på respekt. 
  • Belzinas
    Mrs Moneybags skrev 2022-01-17 10:01:05 följande:

    De kanske inte är så rika tolkar jag det som, eftersom de inte hade möjlighet att fixa "rätt" kläder och present.

    De är ändå föräldrar till brudgummen så självklart borde de varit välkomna ändå.

    Förstår inte riktigt hur de gjorde folk obekväma? 

    Det är inget att hetsa upp sig över, TS. Det är bara materiella saker. En dag är det ett lustigt minne som du och din man kommer skratta åt. 


    Fast du är ju inte korkad bara för att du har dåligt med pengar? De är varken korkade eller har dåligt med pengar, de brydde sig bara int.
  • Nicco123
    Belzinas skrev 2022-01-18 11:03:02 följande:
    Man tänker ju också att man inte ska behöva förklara och vägleda i förväg eftersom det faktiskt är vuxna människor vi pratar om! Kanske var dumt och naivt av oss. Blir faktiskt ganska ledsen av alla som kommenterar typ ?men guuud orka bry sig? och att det är ?skitnödigt? att  bli besviken och ledsen. Sätter man en klädkod på ett bröllop så gör man ju det av en anledning liksom, och då är det faktiskt ganska respektlöst att dyka upp i tex jeans som min svärfar gjorde. Hade det varit tex en avlägsen syssling hade jag kanske inte brytt mig lika mycket, men nu var det min svärfar som sket i det totalt.

    Nej jag håller med, en vuxen man ska kunna läsa en klädkod och följa den speciellt med tanke på att de är deras egna son. 

    Jag förstår dig till hundra procent, jag hade också blivit ledsen och absolut brytt mig om att mina egna svärföräldrar, familjen jag gifter in mig i var son jag visar min kärlek till, skulle bete sig på det sättet. Jag hade tolkat det som att de inte är så förtjusta i att sin son gifter sig med just mig eller nått. 

    Men om det här påverkar er tycker jag att din man ska fråga i alla fall pappan om saken, han gjorde det största felet. Kvinnors klädkoder är ju lite mer diffusa även om det låter som att hon inte ansträngde sig det minsta. Det kommer säkert komma någon förklaring som är nått om att de har en annan syn på det här med klädkod än vad andra har och inte riktigt hajjade att det var så viktigt eller nått i den stilen. Jag vet bara inte om jag hade tyckt det vore värt att ta upp det då jag är lite konflikträdd. I så fall hade jag bett min man göra det i enrum Iaf. 

  • Loet

    Anledningen till att sätta en klädkod på en tillställning är för att underlätta för gästerna vid val  av klädsel. Därför skulle jag tänka att de känner sig bekväma i jeans och flanellskjorta. De kanske inte har ett behov av att smälta in eller inte gillar att klä upp sig utan trivs bäst i deras vardagsklädsel. Vad vet jag? Jag hade nog inte lagt så mycket tankekraft på det. Att det skulle vara respektlöst mot någon skulle jag inte tänka eftersom klädkoden är till för gästen.

    Om man har ett önskemål om att gäster ska klä sig enligt en klädkod så kan man explicit skriva det i inbjudan t ex "vi önskar att alla gäster följer klädkod mörk kostym". Det kan uppfattas som lite ogästvänligt och kan nog leda till att några tackar nej till tillställningen men det är åtminstone tydligt att de som bjuder in till festen vill att du som gäst klär dig på ett visst sätt om du deltar i tillställningen. Det räcker inte med att bara ange en klädkod för tillställningen då den är till för att hjälpa gästen.

  • Belzinas
    Loet skrev 2022-01-18 20:52:00 följande:

    Anledningen till att sätta en klädkod på en tillställning är för att underlätta för gästerna vid val  av klädsel. Därför skulle jag tänka att de känner sig bekväma i jeans och flanellskjorta. De kanske inte har ett behov av att smälta in eller inte gillar att klä upp sig utan trivs bäst i deras vardagsklädsel. Vad vet jag? Jag hade nog inte lagt så mycket tankekraft på det. Att det skulle vara respektlöst mot någon skulle jag inte tänka eftersom klädkoden är till för gästen.

    Om man har ett önskemål om att gäster ska klä sig enligt en klädkod så kan man explicit skriva det i inbjudan t ex "vi önskar att alla gäster följer klädkod mörk kostym". Det kan uppfattas som lite ogästvänligt och kan nog leda till att några tackar nej till tillställningen men det är åtminstone tydligt att de som bjuder in till festen vill att du som gäst klär dig på ett visst sätt om du deltar i tillställningen. Det räcker inte med att bara ange en klädkod för tillställningen då den är till för att hjälpa gästen.


    Vi skrev exakt som du säger! ?Vi önskar att alla gäster följer klädkod mörk kostym?.
  • BuoBä
    Belzinas skrev 2022-01-18 11:06:00 följande:
    De är extremt knepiga ja. Just i dethär fallet tänkte jag nog att när det är deras egen sons bröllop kanske de inte prioriterar sin egen bekvämlighet i första hand, men fan vad fel jag hade.
    Försök glömma det. Var och en får skämmas för sig själv. Och om de inte fattade att de gjorde bort sig så faller det också på dem.

    En kompis pappa tänkte gå på kompisens bröllop i slitna jeans och träskor. I hans värld var klädkod bara trams, som inga andra gäster skulle följa ändå. Det slutade med att han kom fram, såg att alla andra var uppklädda, och då bytte om _på parkeringen_ till kostymen som hans fru tagit med. Alla andra gäster som stod och väntade på att bli insläppta i vigsellokalen såg honom i kallingarna... Men min kompis valde att se det som att han ändå var där och gjorde sitt bästa. 
  • Loet

    Lyckas ej citera, om ni skrev att ni önskade att alla följde klädkod mörk kostym så borde de tackat nej istället för att komma dit. Kanske de inte ville missa sin sons bröllop men det är mer artigt att tacka nej om man inte kan eller vill uppfylla de önskemål som ställs i inbjudan. 

    Jag skulle inte kalla deras beteende för respektlöst men det var oartigt. Det är dock lika oartigt att ställa krav och önskemål på sina gäster för det är inte välkomnande. 

Svar på tråden Svärfar och svärmor har NOLL respekt!