• Mon 17 Jan 2022 09:08
    2403 visningar
    12 svar
    12
    2403

    Covid vaccin under graviditet

    Hej!

    Undrar om det finns flera som fått Covid vaccin (tex första/andra/båda) när ni varit gravida omedvetet?

    Jag fick min första spruta innan jag viste att jag var gravid, var mycket tidigt i graviditeten då runt v.3-5 någon gång. Blev orolig över att om jag inte fullföljde vaccinationen med andra sprutan att det skulle ha några negativa effekter på bebis, samt att jag skulle vara tvungen att börja om hela processen om jag avstod efter bebis blivit född. Fick dock andra sprutan i vecka 14. Plus så arbetar jag inom vården där man blir utsatt för smitta, vilket också kändes nödvändigt för vaccin.

    Är nu i snart v.32, har fastnat i och sett så mycket angående risk för skador på bebis som tex missbildningar eller för tidig födsel som alla skriver om och nu kan jag inte längre sova av att jag är orolig om det blivit något fel på mitt barn. Inget har påvisats under UL och kontroller, men man vet ju aldrig... känner mig ledsen över hela situationen då det känns som pest eller kolera vare sig man ska vaccinera sig eller inte under graviditeten.

    Någon som tagit Covid vaccin under graviditeten och nu har fått barn? Hur mår era barn idag? Komplikationer? Har erat barn påverkats något av (vad man misstänker) är pga vaccinet?

  • Svar på tråden Covid vaccin under graviditet
  • Mon 17 Jan 2022 10:28
    #5
    Anonym (Tintin) skrev 2022-01-17 09:41:06 följande:

    Enligt den forskning som man hunnit ta fram, och särskilt de senaste veckorna har det kommit ut en del både i svensk media och internationellt  - så är riskerna att få covid som gravid och bli allvarligt sjuk farligare än att ta vaccinet.

    Ovaccinerade med covid riskerar förtida förlossning bland annat.

    Radion rapporterade om detta så sent som idag.

    Relaterat till det har du fattat rätt beslut som vaccinerat dig.


    Tack så mycket för svar!! Känns skönt att höra. Är så jag nånstans försökt tänka hela tiden, men blivit så jobbigt att se alla skräckhistorier om att det ska ha påverkats si och så..
  • Mon 17 Jan 2022 11:03
    #8
    Sockerikaffet skrev 2022-01-17 10:55:29 följande:

    Vilka är ?alla? som säger att det blir missbildningar av vaccinet? Det är inte något som har kommit fram i någon forskning. Allt tyder på att vaccinet är helt säkert. Vad hjälper det dig att veta att någon på fl har fött ett friskt barn efter vaccinet? Jag har fött ett friskt barn, men det är helt oviktigt. Lyssna på forskningen/myndigheter/experter istället.


    Menar såklart inte "alla" men ser många tex på FB i olika inlägg där dom diskuterar. Såg en som påstod att barn kan födas med svansar och andra missbildningar pga Covid vaccinet, rena skräckhistorier egentligen men som gravid när man redan är orolig för massor av saker så blir man ju mer orolig när folk spinner på om sånt här. Ja jag känner ju det som du säger och vet egentligen med att vaccinet är säkert, men äts upp av oro när man funderar för mycket. Så bara skönt att höra från andra där det gått bra och inte varit några konstigheter. Jätteskönt att höra att du fått ett friskt barn!
  • Mon 17 Jan 2022 11:14
    #10
    Anonym4848 skrev 2022-01-17 10:10:06 följande:

    Jag tog dos 1 i v. 14 och dos 2 i v. 18. Klart man funderade lite fram och tillbaka men kom fram till att det självklara var att ta dem ändå. Nu när jag gjort det är det liksom inget att fundera på tänker jag? Jag är en katastroftänkare av rang men just detta tänker jag faktiskt inte på. Gjort är gjort. Är nu i v. 37 och allt har sett bra ut hittills.

    Kan du försöka tänka så? Att nu har du ju redan tagit sprutorna, inget att fundera över? Hade ju varit skillnad om du gick och funderade över att ta den eller inte? Kanske svårt, men försöka iaf? <3


    Tack så jättemycket för svar! Känns så skönt att höra från någon som är typ exakt samma situation som en själv <3 ska verkligen försöka tänka så som du säger, gjort är gjort! Det jag känner är skönt med vaccinet är att inte riskera bli allvarligt sjuk i Covid till förlossningen.. men man ororar sig ju så mycket hela tiden över saker, detta tog verkligen över! Tack igen!
  • Mon 17 Jan 2022 11:18
    #11
    Drottningen1970 skrev 2022-01-17 11:11:54 följande:

    Lyssna på fakta istället för random folk på facebookgrupper. På vissa ställen i sverige har det blivit ett rejält problem med alla ovaccinerade gravida som behöver förlösas i förtid pga att de är rejält sjuka i covid. Man har hela avdelningar fulla med dessa ovaccinerade nötter som inte har gjort vad som krävs för att skydda sitt barn. Man har inte hittat något som tyder på att vaccinet skadar fostret.

    Din oro är helt orimlig.


    Tack för svar! Ja jag försöker verkligen göra det, vet ju också om hur det blivit för alla ovaccinerade, så är glad att man minskat risken att hamna där själv! Ska försöka intala mig själv att jag har gjort rätt beslut :) lättare sagt en gjort dock att inte oroa sig över saker!
Svar på tråden Covid vaccin under graviditet