• Anonym (Kaffedraken)

    Vilken livsmedelskedja brukar ni handla i och varför?

    Själv är jag trogen COOP men handlar ibland även på Hemköp eller ICA och är medlem i alla. Vilken kedja handlar andra helst hos och varför? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken livsmedelskedja brukar ni handla i och varför?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag handlar oftast på Willys eftersom det ligger klart närmast. Annars handlar jag hellre på COOP då jag föredrar deras sortiment, ffa när det kommer till ekologiskt och Fairtrade.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ica eftersom de har bäst utbud, ligger nära oss och är en trevlig butik att handla i. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    När jag bara handlar vardagsmat så blir det Coop trots att Hemköp ligger närmare (med typ 50 meter...). De har större utbud, bättre vanliga priser, hemköp har bättre erbjudandepriser dock, och trevligare lokaler och personal. Det enda jag köper på vårt Hemköp för att det inte finns på Coop är 1,5 liters juicepaket Tropicana Smooth Orange, annars som sagt om de har något särskilt på extrapris.

    Om jag är uppe i Flempan av någon anledning svänger jag oftast in på Pulsen. De har väldigt mycket mysko grejer och ibland skitbilliga varor som de fått in, exempelvis köpte jag en flaska olivolja av bättre märke för en tia och 1,5 kgs falukorv för en tjuga, och en stor, skivbar arbogapastej för 15 sist. För något år sedan sålde de kilopaket smör för 40 kr. Osv. Den här veckan kan man köpa vegansk glass för en femma, halloumi för en tia, stor creme fraiche för 15, finish maskindiskkapslar för 40, mm De har inte allt billigt, en del är billigare inne på coop, men man kan verkligen göra fynd.

    Lidl, Ica Maxi eller Ica kvarnen om de är något särskilt erbjudande.

    Någon Willys har jag inte i närheten.

    Om jag vill ha något särskilt åker jag antingen in till stan och en saluhall eller till City Gross för de har skitbra kött.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Främst Willy´s och pga av att det är den affär som ligger på vägen hem.
    Men även alla de andra också, då man är nyfiken på mat och Willy´s har inte ens nära allt sånt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Inom en radie på ca 2km har vi Hemköp, Willys, ICA, Coop och Lidl. Alltså finns ingen anledning att betala dyrt för en sak hos Hemköp när man snabbt löser det med en promenad till Lidl.
    Vi har vissa saker som vi alltid köper på Lidl, däremot går det inte att storhandla där pga allt finns inte.
    Willys ligger bra till lägesmässigt (nära förskola och jobb) så där kan man slinka in på lunchen eller på väg hem. Har det mesta.
    ICA är fräschast men också dyrare, där köper vi oftast bara det som är på kampanj. Samma med Hemköp, fräscht men dyrare än Willys som ju är i samma kedja. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Håller med Klyban Willys utbud. 

    Men det är ju billigt och man går mkt för pengarna. 

    Vi har valmöjligheten att åka till den butiken vi kan storhandla i eller online 

    Jag köper helst i fysisk butik då man får bra varor hem speciellt på färska varor.

  • Anonym (Kaffedraken)

    City Gross.

    Samt Lidl enbart för Enbackens köttbullar och lite tingel-tangel leksaker o kläder till barnen i deras temporära sortiment.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Gameofthrones skrev 2022-01-23 15:20:15 följande:
    Håller med Klyban Willys utbud. 

    Men det är ju billigt och man går mkt för pengarna. 

    Vi har valmöjligheten att åka till den butiken vi kan storhandla i eller online 

    Jag köper helst i fysisk butik då man får bra varor hem speciellt på färska varor.

    Willy´s har ett bra utbud, men om man gör som jag och lagar mat världen över.


    Så inser man att de missar saker också, dock har de börjat ha en del mer ovanliga mjölsorter för Sverige som tex Tipo 00, som innan var lite svårt att hitta.
    Och lustigt nog finns som stapelvara även i andra affärer.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Kaffedraken)

    COOP. Beror på att det ligger närmast, förutom Hemköp, som jag slutade handla i för något år sedan då jag blev väldigt illa behandlad av en expedit. (Det var flera i personalen som var otrevliga, men sedan hände en sak med den här killen som bara var över gränsen.) Ibland tar jag även bussen till CityGross, där det är klart billigast att handla. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ica för att det är närmast, jag handlar nästan alltid där. Maken brukar handla på Willys för att det är billigare. Jag har varit med nån gång men tycker det är för stort, jag blir så trött att gå där.

    Lidl har bra priser men ligger tyvärr lite för långt bort.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Handlar mest på ICA, Matrebellernas butik här i närheten och Lidl.

    - ICA för det är en stor butik med brett utbud, bra priser och trevligt i största allmänhet. 


    - Matrebellerna för dom har lite annat sortiment än ICA och bra priser.

    - Lidl för dom har många bra varor med hög kvalité bl.a. det butiksbakade brödet, lite udda produkter och låga priser. Nackdelen är att dom inte har allt så man måste komplettera på annan butik.


     

  • Anonym (Kaffedraken)

    ICA Maxi blir det oftast. 
    De har fantastiskt utbud och vår butik drivs av en mycket god entreprenör som ser till att ha en bra och trevlig butik med noga utvald personal som är bra, hjälpsamma och trevliga och som pratar utmärkt svenska.

    Dessutom tycker jag att det är viktigt att i vårt ICA Maxi, i jämförelse med flera andra butiker i närheten, finns väldigt mycket färre människor av det klientel som har flest ovaccinerade och som ofta också uppträder högljutt och störande, dessutom ofta handlar i grupp om flera personer trots att butikerna rekommenderar att endast en person ska handla till hela familjen.
    I de butiker som har många sådana kunder väljer jag medvetet att inte handla. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    klyban skrev 2022-01-23 18:52:48 följande:

    Willy´s har ett bra utbud, men om man gör som jag och lagar mat världen över.


    Så inser man att de missar saker också, dock har de börjat ha en del mer ovanliga mjölsorter för Sverige som tex Tipo 00, som innan var lite svårt att hitta.
    Och lustigt nog finns som stapelvara även i andra affärer.


    Håller fullkomligt med.

    Jag brukar handla nedsatta priser speciellt på kött. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Föredrar ICA, men avskyr Maxi-formatet. 
    I närheten har jag ICA och Lidl, lite längre bort ICA och Willys, föredrar den ICA som är längre bort, trevlig personal, en butik som är lätt att hitta i. Willys där är också bra, de kompletterar varandra
    Alla de COOP-affärer jag har varit inne i har varit tråkiga och dyra, personalen lagom dryga.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Willy?s. Det finns ett Coop, Willy?s och ICA på ungefär samma avstånd med ICA och Coop är 15% dyrare ungefär, de har ett lite bättre utbud så jag går dit ibland om det är något särskilt jag behöver så handlar jag lockvaror. 

Svar på tråden Vilken livsmedelskedja brukar ni handla i och varför?