• Anonym (Snål?)

När ber ni om swish?

Jag har väldigt svårt att be mina vänner swisha om jag tar notan på en restaurang eller dylikt. Jag är livrädd för att anses som snål och är själv väldigt noga att swisha när andra betalat. bland kan jag dock känna att jag ju inte kan stå för andras mat och dryck bara för att de är "glömska". Senast tog jag en nota på 1200 kr (vi var fyra personer), och vet inte om det är okej att påminna om? Vad tycker ni? Var går gränsen för att ni ber folk swisha? Bjuder gärna mina kompisar på saker, men då tänker jag typ middagar hemma eller ett vinglas eller så.

Är det snålt att påminna? Jag har det gott ställt men har ingen jättehög inkomst. Är 27 år gammal. 

• Svar på tråden När ber ni om swish?
  • Anonym (ööö)

TS: du ringer eller messar dina vänner bara: "Hej X, ser nu att du inte svishat för när vi var ute och käkade förra veckan. Är du snäll och fixar det,tack" 

• Anonym (Linn)

Är det några som är snåla och pinsamma så är det ju dina kompisar som låter dig stå för deras nota! Fult beteende av dom. Självklart har de inte glömt heller, utan de drar på det och hoppas att du ska glömma eller inte våga ta upp det. Det har ju funkat förr med dig så de hoppas på det igen. 
    Skicka ett sms bara till var och en: Hej, notan i lördags blev på 1200 kronor. Vi var fyra stycken så jag är tacksam om du under dagen swishar mig 300 kr. 
    Hade jag fått ett sånt sms och kommit på att jag glömt att betala för mig (skulle i princip aldrig hända) hade jag skämts rejält och bett om ursäkt samt betalat på direkten. 

• Anonym (Ute)
    Anonym (Linn) skrev 2022-01-26 08:20:17 följande:

Är det några som är snåla och pinsamma så är det ju dina kompisar som låter dig stå för deras nota! Fult beteende av dom. Självklart har de inte glömt heller, utan de drar på det och hoppas att du ska glömma eller inte våga ta upp det. Det har ju funkat förr med dig så de hoppas på det igen. 
    Skicka ett sms bara till var och en: Hej, notan i lördags blev på 1200 kronor. Vi var fyra stycken så jag är tacksam om du under dagen swishar mig 300 kr. 
    Hade jag fått ett sånt sms och kommit på att jag glömt att betala för mig (skulle i princip aldrig hända) hade jag skämts rejält och bett om ursäkt samt betalat på direkten. 

Du hade sagt till om du hade fått betala hela tiden? 
  • Annispannis92

Att "glömma bort" att swisha tycker jag verkligen är oförskämt. Själv är jag alltid jättenoga med att swisha så snart som möjligt om någon annan tagit notan just för att jag inte tycker man ska behöva påminna om det. Men om du umgås med folk som ofta "glömmer" så tycker jag du ska påminna dem. Hade det handlat om typ 20 kr hade jag struntat i det, men handlar det om över 1000 kr så påverkar det ju helt klart. 

• Anonym (Stjärtfenana)

Jag säger "Jag kan ta det på mitt kort, så räknar vi ut lika fördelat vad ni andra skall betala. Swisha mig senare." 

Aldrig varit ett problem, vi har alltid splittat notan i lika delar oavsett vad folk har beställt in (om det inte är någon som känner att dennes måltid sticker ut).

Vänner/bekanta som inte swishar sin del är inte vänner.

• Anonym (asdfg)

Det finns en funktion i swish som heter Förfrågan, där man kan skicka en "räkning" till någon, som sedan bara bekräftar betalningen med ett klick. Använd den ts om du har svårt att stå på dej, då kan ingen skylla på att dom har glömt att betala. För självklart ska alla betala för sej! Eller så låter du helt enkelt någon annan ta notan i fortsättningen.

• Gryntroll
    Anonym (asdfg) skrev 2022-01-26 09:33:42 följande:

Det finns en funktion i swish som heter Förfrågan, där man kan skicka en "räkning" till någon, som sedan bara bekräftar betalningen med ett klick. Använd den ts om du har svårt att stå på dej, då kan ingen skylla på att dom har glömt att betala. För självklart ska alla betala för sej! Eller så låter du helt enkelt någon annan ta notan i fortsättningen.

Jag tänkte också på den, men som jag förstått det, kräver att den andra har aktiverat den funktionaliteten. Man kan ju gissa att TS kompisar glömt att aktivera den Flört
  • Anonym (gg)

Är det bara du som "bjuder" de andra, eller tar de också notor ibland?

Om inte låter det helt sjukt.

• Anonym (mrX)

Jag kräver swish för att jag ens ska närvara så det är löst innan.

• Anonym (***)
    Anonym (Snål?) skrev 2022-01-25 22:01:47 följande:

Haha men alltså vad ni är arga påååå miiiiiig

Bla för att jag vid några tillfällen har varit enda gemensamma nämnaren i sällskapet och därför har det blivit lättare att swisha just mig. Jag betalar inte alltid, har försökt att inte vara den som drar kortet och har ingen aning om hur swish-benägenheten ser ut för de andra, men jag upplever att det ofta är folk som glömmer när det väl är jag som betalar. Sedan är det svårt att veta vad alla ska betala förrän notan har kommit så det går ju inte alltid att swisha i förväg.

Är egentligen inte så intresserad av att diskutera min skuld i frågan och huruvida det är mitt eget fel att fenomenet uppstår Frågan är mer: När är det ok att be om swish? Vilka summor struntar ni andra i och vilka ber ni folk betala för?

Så klart är det inte ditt fel. Men det är du som äger problemet, och det är du som måste lösa problemet. 
Svar på tråden När ber ni om swish?