• Anonym (Pärla­20)
    Wed 26 Jan 2022 14:34
    4732 visningar
    14 svar
    14
    4732

    Trött på mig själv..

    Hejsan. 


    Jag är en tjej på 21 år och tog studenten 2021, jag gick om ett år. Jag jobbar extra på ett café men det är ont om extratider.

    Jag fick ingen gymnasieexamen då jag inte blir godkänd i alla betyg. Mitt mål är att plugga upp min betyg och efter det börja plugga på riktigt. 

    Problemet är att jag inte kan ta tag i detta. Jag ser ju vad jag behöver göra men jag tar mig inte dit. Jag har extremt svårt för att ta tag i större saker och skjuter ofta upp det, så har det varit så länge jag kan minnas. Samtidigt så tänker jag negativa tankar om mig själv, att jag inte kommer klara komvux, att jag inte kommer klara att utbilda mig, att jag aldrig kommer få ett riktigt jobb och liknande. Jag är så orkeslös och jag känner mig så extremt värdelös och dålig. Så fort jag försöker ta tag i något så tar det bara emot och jag ger upp, jag vet inte varför? Jag ser bara en stor vägg framför mig och jag vet inte vart jag ska börja eller hur jag ska ta tag i mig själv. 


    Jag tror alltid att jag aldrig kommer klara av ett riktigt jobb, att jag kommer göra bort mig och aldrig lära mig. Jag har svårt för rutiner fastän jag vet att rutiner är det allra bästa för mig. Jag orkar knappt ta mig ut för en promenad, allt tar emot. Jag känner mig oftast oförstådd och vill helst inte prata om detta med mina anhöriga. Jag ser bara mörkt på allt och jag orkar liksom inte med mig själv typ? Jag är så trött på att aldrig kunna ta tag i det jag måste, jag är trött på att aldrig ha rutiner, jag är trött på att vara så arg och irriterad ofta och jag kan heller inte koncentrera mig på det jag ska göra, så har det varit i skolan. 

    Jag vet egentligen inte vad jag vill få ut av detta, har ingen att prata med om detta. 

  • Svar på tråden Trött på mig själv..
  • Anonym (J)
    Wed 26 Jan 2022 15:25
    #2

    Det går ändå inte att jobba nu pga restriktionerna. Lika bra alla ger upp och stannar hemma, är det de vill.

  • Wed 26 Jan 2022 15:28
    #3

    Det låter som att du har det jobbigt i vardagen och att du skulle behöva få lite stöd. Ring din vårdcentral och berätta lite kort om dina problem så kommer de att kunna hjälpa dig vidare. 

  • moaguu­un
    Wed 26 Jan 2022 15:29
    #4
    Räkan77 skrev 2022-01-26 15:28:25 följande:

    Det låter som att du har det jobbigt i vardagen och att du skulle behöva få lite stöd. Ring din vårdcentral och berätta lite kort om dina problem så kommer de att kunna hjälpa dig vidare. 


    Ska hon ta upp vårdplats för hon är omotiverad? 
  • Wed 26 Jan 2022 15:32
    #5

    Tycker det låter som du kanske har lite problem med depression kanske? Som någon skrev ta kontakt med vårdcentralen så kanske du kan få hjälp och börja kanske med terapi för dina känslor och tankar. Finns otroligt många som känner som du och du är inte ensam, det viktigaste är att veta att hjälp finns att få !

  • Anonym (AT)
    Wed 26 Jan 2022 15:43
    #7

    Ensamt nere på botten förstår jag...

  • Anonym (AT)
    Wed 26 Jan 2022 15:44
    #8
    Anonym (Buzz) skrev 2022-01-26 15:34:00 följande:

    Ta absolut inte råd från en svenne om du inte vill sluta upp som en pedofil, ta mitt förslag och ignorera dem och låt dem få jobba åt dig samtidigt som du ignorerar dem. 


    Ensamt nere på botten förstår jag... Eftersom du försöker få sällskap.
  • Anonym (AT)
    Wed 26 Jan 2022 15:47
    #9
    Anonym (AT) skrev 2022-01-26 15:43:44 följande:

    Ensamt nere på botten förstår jag...


    Ovanstående kommentar var inte riktad till TS utan till den andre som tydligen är nöjd med det minsta man kan leva på.

    Du kommer klara komvux TS, det tror jag säkert. Min pojkvän, vars mattelärare på gymnasiet sa till honom att han ALDRIG kommer klara grundläggande matte, klarade matte på högsta nivån. Jag hade också lättare för matte, fysik och annat på komvux. Det är lugnare tempo.
  • Anonym (Lisa)
    Wed 26 Jan 2022 20:58
    #10

    De flesta blir ganska överväldigande av en stor uppgift. De flesta bryter med saken i binder bitar. Ta en kurs åt gången och fira de bragderna. Tillslut står du där och har godkänd gymnasieexamen. 

    Att inte ta sig för saker handlar också delvis om att tvinga sig. Jag tycker inte det är så kul att gå ut och jogga varannan dag men jag vet att jag mår bra av det. Om jag mår sämre så tar jag iallafall en promenad så jag rör mig litegrann. 


    Se delmålen istället för hela vägen, tvinga dig till att ta tag i en mindre bit åt gången för att nå slutmålet. 


     

  • Anonym (Dansm­an)
    Thu 27 Jan 2022 12:48
    #11

    Hej. Man MÅSTE inte plugga. Vissa människor kan få ett bra liv utan en massa pluggår.  Testa att jobba några år utan utbildning! Kanske du kan börja plugga senare,efter några jobbår.  

  • Anonym (Jk)
    Thu 27 Jan 2022 17:29
    #12
  • Anonym (Betän­ksam)
    Thu 27 Jan 2022 23:34
    #13

    Tänker direkt möjlig depressions diagnos av något slag, och på ADD eller annan npf. Inte helt otänkbart med kombinations diagnos. Just det att du beskriver att det har varit så här för dig, så länge du kan minnas och att du trots önskan/vilja inte lyckas reda ut det, gör mig misstänksam. 

  • Fri 28 Jan 2022 00:08
    #14
    Anonym (Lisa) skrev 2022-01-26 20:58:23 följande:

    De flesta blir ganska överväldigande av en stor uppgift. De flesta bryter med saken i binder bitar. Ta en kurs åt gången och fira de bragderna. Tillslut står du där och har godkänd gymnasieexamen. 

    Att inte ta sig för saker handlar också delvis om att tvinga sig. Jag tycker inte det är så kul att gå ut och jogga varannan dag men jag vet att jag mår bra av det. Om jag mår sämre så tar jag iallafall en promenad så jag rör mig litegrann. 


    Se delmålen istället för hela vägen, tvinga dig till att ta tag i en mindre bit åt gången för att nå slutmålet. 


     


    Lisa, jag hade precis tänkt ge TS samma råd som du men du hann före. Delmål är viktig. själv brukar jag skriva ner saker jag ska göra i en checklista. Att sedan checka av punkt för punkt ger mig en känsla av tillfredsställelse.

    Till TS vill jag också säga att hon garanterat kan klara vilken utbildning som helst. Hur kan jag veta det? Jo baserat på hur väl TS uttrycker sig och hur hon resonerar. Det framgår att TS är intelligent, reflekterande och mycket god förmåga att uttrycka sig. 

    Av egen erfarenhet år mitt råd att minskar med på egentiden. Det brukar oftast vara när är ensam som de negativa tankarna gror och problemen uppförstorad. Bäst är om TS aktiverar sig och fyller dagarna med jobb, vänner, träning och studier etc etc. Eller kanske en pojkvän? Efter ett tag är de negativa tankarna och känslorna man ältade som bortblåsta. Lite av grejen är att man ska vara trött på kvällen. då sover man gott om natten.

    så TS följ mins enkla råd och meddela mig hur det gått om ett år. Jag garanterar att du kommer uträtta stordåd! Lycka till

Svar på tråden Trött på mig själv..