• Anonym (knasp­e)
    Thu 27 Jan 2022 17:21
    1361 visningar
    14 svar
    14
    1361

    Covidprov 2-åring?

    Är det något krav på att ta covid-prov på barn under 12 år?

    Vi har haft covid både han och jag, men har en som nyss fyllt 2 och en 6-åring i familjen som båda går till förskolan/skolan. Måste vi ta prov på dem? Min sambo hävdar att vi måste. Vet inte vad som är sant....

  • Svar på tråden Covidprov 2-åring?
  • Anonym (Covid­)
    Thu 27 Jan 2022 17:27
    #1
  • Thu 27 Jan 2022 17:35
    #2

    Nej, man testar normalt sätt inte barn under 6 år ,utan får de förkylningssymtom så förutsätt att de har corona o handla därefter..håll barnet och syskon i förskola  hemma tills barnet är friskt igen , feberfritt och orka med verksamheter… som regel behöver barnet vara hemma en vecka …

  • Anonym (Ssk)
    Thu 27 Jan 2022 17:39
    #3

    Jobbar i vården, och för många är det plågsamt med dessa tester. Jag har inte ens testat vår äldsta som är 8, skulle absolut inte rekommendera att folk gör det. Man säger väl att barn i skolåldern kan testas, så era barn är oavsett för små. Bespara dem det...

  • Thu 27 Jan 2022 18:01
    #4
    Anonym (Ssk) skrev 2022-01-27 17:39:16 följande:

    Jobbar i vården, och för många är det plågsamt med dessa tester. Jag har inte ens testat vår äldsta som är 8, skulle absolut inte rekommendera att folk gör det. Man säger väl att barn i skolåldern kan testas, så era barn är oavsett för små. Bespara dem det...


    Varför är det plågsamt? Testas även barnen med stickan högt upp i näsan? Där jag bor testas barn i munnen.
  • Anonym (Ssk)
    Thu 27 Jan 2022 20:21
    #5
    Spucks skrev 2022-01-27 18:01:28 följande:
    Varför är det plågsamt? Testas även barnen med stickan högt upp i näsan? Där jag bor testas barn i munnen.
    Jag känner inte till om man testar barn annorlunda, men inget av sätten är särskilt behagligt ens för vuxna. Hemtesten kan man ta längre ut i näsan men svaret blir inte lika tillförlitligt, och då försvinner poängen ändå. Här testar man barn som ska läggas in på sjukhus, fruktansvärt och onödigt anser jag.
  • Thu 27 Jan 2022 20:31
    #6
    Anonym (Ssk) skrev 2022-01-27 20:21:20 följande:
    Jag känner inte till om man testar barn annorlunda, men inget av sätten är särskilt behagligt ens för vuxna. Hemtesten kan man ta längre ut i näsan men svaret blir inte lika tillförlitligt, och då försvinner poängen ändå. Här testar man barn som ska läggas in på sjukhus, fruktansvärt och onödigt anser jag.
    Okej ... jag bor i Österrike, där testas barn i munnen (om de inte testas med en saltvattenlösning som man spolar munnen med) och det är inte obehaglig alls.

    TS: Om de enbart testas i näsan skulle jag inte heller låta mina barn testas. Det är extrem obehaglig (och ibland tom smärtsam) för mig som vuxen, aldrig i livet skulle jag frivilligt utsätta mitt barn för det. Jag vore dessutom rädd att barnet rör huvudet under testet och skadar sig.
  • Anonym (Ssk)
    Thu 27 Jan 2022 23:35
    #7
    Spucks skrev 2022-01-27 20:31:18 följande:
    Okej ... jag bor i Österrike, där testas barn i munnen (om de inte testas med en saltvattenlösning som man spolar munnen med) och det är inte obehaglig alls.

    TS: Om de enbart testas i näsan skulle jag inte heller låta mina barn testas. Det är extrem obehaglig (och ibland tom smärtsam) för mig som vuxen, aldrig i livet skulle jag frivilligt utsätta mitt barn för det. Jag vore dessutom rädd att barnet rör huvudet under testet och skadar sig.
    I munnen går säkert bra, om den varianten ger utslag på testet, men om det är i halsen är det obehagligt för de flesta. Känner bara till att man testar i halsen eller nasofarynx. En del reagerar inte alls, men har topsat vuxna i näsan som skrikit i smärta så den risken tar jag inte på mina barn. Skulle argumentera emot att testa barn på jobbet också om jag hamnade i den sitsen. I halsen tyckte jag personligen är värre men det är ju olika förstås.
  • Anonym (tops)
    Fri 28 Jan 2022 07:34
    #8

    Jag har lite svårt att hänga med i din ts. Har du och din man covid just nu? Skickar ni era barn till skola/förskola ändå? 

  • Fri 28 Jan 2022 07:55
    #9

    Med symtom från skolålder och uppåt, om man inte haft covid senaste 3 månaderna. 

    Dessa rekommenderas testning. En tvååring kan du inte ens boka till. Kan finnas regionala skillnader men detta är från fhm sida (som för övrigt har all info nästa gång du undrar). 

  • nernu
    Fri 28 Jan 2022 08:24
    #10

    nej det lilla barnet testas inte. Det ni kan göra om ni vill är att antingen testa om barnet kan spotta. I så fall finns det snabbtest med saliv. Ni kan också prova att topsa långt ut i näsan alltså inte sticka in den så långt som på vuxna. Det kan ge utslag ändå. Det är ingen garanti för nånting men ni kan i alla fall kanske få ett positivt svar och då får ni det bekräftat. 

  • Anonym (Ssk)
    Fri 28 Jan 2022 10:59
    #11
    nernu skrev 2022-01-28 08:24:00 följande:

    nej det lilla barnet testas inte. Det ni kan göra om ni vill är att antingen testa om barnet kan spotta. I så fall finns det snabbtest med saliv. Ni kan också prova att topsa långt ut i näsan alltså inte sticka in den så långt som på vuxna. Det kan ge utslag ändå. Det är ingen garanti för nånting men ni kan i alla fall kanske få ett positivt svar och då får ni det bekräftat. 


    Snabbtesterna är inte särskilt tillförlitliga åt något håll: "Undersökningen visade också att 45 procent av dem som fick ett positivt testsvar med antigentesterna i själva verket inte var smittade. De hade fått ett falskt positivt svar." www.vardfokus.se/yrkesroller/biomedicinsk-analytiker/hog-risk-for-felaktiga-svar-med-snabbtester/
  • Fri 28 Jan 2022 11:26
    #12
    Anonym (Ssk) skrev 2022-01-27 23:35:49 följande:
    I munnen går säkert bra, om den varianten ger utslag på testet, men om det är i halsen är det obehagligt för de flesta. Känner bara till att man testar i halsen eller nasofarynx. En del reagerar inte alls, men har topsat vuxna i näsan som skrikit i smärta så den risken tar jag inte på mina barn. Skulle argumentera emot att testa barn på jobbet också om jag hamnade i den sitsen. I halsen tyckte jag personligen är värre men det är ju olika förstås.
    Det är ju såklart olika hur man upplever det. För mig är det inte alls obehaglig, men så finns de ju också de som inte har något problem med att få stickan långt upp i näsen.
    Hos barn borrar de inte s
    å längt ner i munnen/halsen, då tar de proven endast från munnen och kanske just innan början av svalget.
  • nernu
    Fri 28 Jan 2022 14:39
    #13
    Anonym (Ssk) skrev 2022-01-28 10:59:04 följande:
    Snabbtesterna är inte särskilt tillförlitliga åt något håll: "Undersökningen visade också att 45 procent av dem som fick ett positivt testsvar med antigentesterna i själva verket inte var smittade. De hade fått ett falskt positivt svar." www.vardfokus.se/yrkesroller/biomedicinsk-analytiker/hog-risk-for-felaktiga-svar-med-snabbtester/
    Nu har ju folkhälsomyndigheten sagt tydligt att får man positivt på snabbtest så kan man utgå från att man är positivt men om det är negativt kan det vara falskt. 
  • Anonym (Ssk)
    Fri 28 Jan 2022 15:05
    #14
    nernu skrev 2022-01-28 14:39:47 följande:
    Nu har ju folkhälsomyndigheten sagt tydligt att får man positivt på snabbtest så kan man utgå från att man är positivt men om det är negativt kan det vara falskt. 
    Ja, att man inte behöver ta PCR-test längre är vad som menas. Men i verkligheten kan man få falska positiva test, så min poäng var att det inte finns någon anledning att testa barn för att "bekräfta" något.
Svar på tråden Covidprov 2-åring?