• Anonym (Anony­m)
    Tue 1 Feb 2022 14:48
    6250 visningar
    28 svar
    +1
    28
    6250

    Våldtagen - försäkringsbolag

    Hej,

    Ni som har blivit vältagna och anmält detta till era försäkringsbolag -hur har processen med försäkringsbolaget sett ut för er? Har ni behövt berätta allt flera gånger igen? Hur lång tid har det tagit? Känner mig ifrågasatt och tycker allt är superjobbigt, orkar Inte ens ligga på dem trots att de handlagt ärendet över två månader nu. Vill bara ha det över, skiter snart i pengarna.

  • Svar på tråden Våldtagen - försäkringsbolag
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Tue 1 Feb 2022 15:33
    #1

    Våldtagna menar jag förstås.

  • Anonym (Jur)
    Tue 1 Feb 2022 15:35
    #2

    Är rättsproccesen klar?

  • Anonym (U)
    Tue 1 Feb 2022 15:36
    #3

    jadu. Försäkringskassan är kända för att utgå ifrån att folk ljuger. Samma med ekonomiskt bistånd. 

  • Anonym (U)
    Tue 1 Feb 2022 15:39
    #4
    Anonym (U) skrev 2022-02-01 15:36:57 följande:

    jadu. Försäkringskassan är kända för att utgå ifrån att folk ljuger. Samma med ekonomiskt bistånd. 


    Menar försäkringsbolag 
  • Anonym (E)
    Tue 1 Feb 2022 15:42
    #5

    Ts, om du har blivit våldtagen och vill få ut försäkringspengar för det så måste ju den som gjorde det ha blivit fälld också, annars är det väldigt lätt att dra ihop en historia man ljuger om för att få ut pengar. Det är därför de kan fråga flera gånger om vad som faktiskt hänt. Om våldtäktspersonen har blivit fälld kan du bara hänvisa till polisrapporter och tingsrättsdokumentation istället för att behöva genomleva samma sak om och om igen.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Tue 1 Feb 2022 15:46
    #6
    +1

    Det stämmer inte att det måste finnas en fällande dom. Förundersökningen är nedlagd. Det var en okänd gärningsman.

  • Anonym (E)
    Tue 1 Feb 2022 15:54
    #7
    -1
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-01 15:46:50 följande:

    Det stämmer inte att det måste finnas en fällande dom. Förundersökningen är nedlagd. Det var en okänd gärningsman.


    Hur ska du bevisa för försäkringsbolaget att en "okänd gärningsman" våldtagit dig om polisen till och med inte ens slutfört en förundersökning? Det är så klart tragiskt vad som hänt men du måste förstå att de inte bara kan ge ut pengar för vad som i stort sett är en obevisbar historia.
  • Anonym (Brott­soffer­)
    Tue 1 Feb 2022 15:54
    #8

    Sök pengar hos brottsoffermyndigheten ist, där sköts allt elektroniskt, det tar lång tid innan pengarna kommer men dom ifrågasätter ingenting. Man behöver polisanmälans K-nummer. Men det är inte mkt pengar. Hur mkt kan du få från försäkringsbolaget?

    Det enda jag fick fr försäkringsbolag va 10 terapitimmar. (Mitt fall handlar om stämpling o förberedelse till mord etc o inte våldtäkt dock, våldtäkterna har jag inte sökt något för det klarar jag inte).

    Du borde också söka dig till brottsofferjouren för stöd o råd, dom kan processerna väldigt bra.

    Beklagar djupt o önskar dig lycka till med att läka efter detta helvete. {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Perka­)
    Tue 1 Feb 2022 15:56
    #9
    +2
    Anonym (E) skrev 2022-02-01 15:42:34 följande:

    Ts, om du har blivit våldtagen och vill få ut försäkringspengar för det så måste ju den som gjorde det ha blivit fälld också, annars är det väldigt lätt att dra ihop en historia man ljuger om för att få ut pengar. Det är därför de kan fråga flera gånger om vad som faktiskt hänt. Om våldtäktspersonen har blivit fälld kan du bara hänvisa till polisrapporter och tingsrättsdokumentation istället för att behöva genomleva samma sak om och om igen.


    Förundersökningen läggs inte ned för att polisen tror att TS ljuger om våldtäkten utan för att det bedöms som att ingen går att åtala. Stor skillnad.
    Fällande dom krävs inte för försäkringen.
  • Anonym (Brott­soffer­)
    Tue 1 Feb 2022 15:57
    #10
    Anonym (E) skrev 2022-02-01 15:54:17 följande:
    Hur ska du bevisa för försäkringsbolaget att en "okänd gärningsman" våldtagit dig om polisen till och med inte ens slutfört en förundersökning? Det är så klart tragiskt vad som hänt men du måste förstå att de inte bara kan ge ut pengar för vad som i stort sett är en obevisbar historia.
    Fy vilket ignorant svar. Sätt dig in i rättssystemet så förstår du att nedlaggd förundersökning eller icke fällande dom INTE innebär att den misstänkta är oskyldig, med en okänd gärningsman o m polisens bristande resurser är det väldigt svårt att gå vidare. Med polisanmälan har man rätt till hjälp och denna ska man få som brottsoffer.
Svar på tråden Våldtagen - försäkringsbolag