• Anonym (Ph)

Två boende som ettåring?

Fast om tanken är att hon ska bo hos honom och bara träffa dig på dagtid så blir det ju inte mer 2 hem än när hon bodde hos dig och träffade pappan.

Jag hade varit mer orolig för skiftet i primär vårdare och hur man enklast löser en bra övergång.

Vad är alternativet tänker du?

• Anonym (Ph)

Men vad är de folk inte förstår? Ni ska TS börja jobba och barnet har hittills bott ich sovit hos henne.

Pappan vill nu få samma möjlighet att knyta an till sitt barn och ha ansvar för dottern dygnet runt när han är föräldraledig på heltid. 

Såklart ska övergången göras utifrån barnets perspektiv men jag förstår absolut att han nu vill ha dottern boende hos sig, eftersom det är han som är föräldraledig och att dottern bott hos TS den period hon var föräldraledig.

Det handlar inte mer om 2 boenden än det gjorde när barnet bodde hos TS och träffade den förälder som inte var föräldraledig flera gånger i veckan. 

Först när pappan inte längre är föräldraledig så blir det aktuellt med växelvis boende, där barnet faktiskt flyttar mellan 2 boenden och sover i olika hem och då är det såklart bäst att börja med korta byten.

• Anonym (Ph)
    Sandra36 skrev 2022-02-03 12:44:03 följande:

Hon kommer bo hos mig söndag-tisdag och hos honom tis-söndag men jag kommer hämta henne och ha henne hos mig en dag mellan tis-söndag tex torsdagen mellan 9-18 så det inte blir för många dagar utan att vi träffar varandra. 

Men visst vill pappan ha samma möjligheter det förstår jag. Men det viktigaste för honom är att vara ledig och det viktigast för mig är att våran dotter fortsätter må bra och är trygg.

Men om det är systemet med just två boenden du vänder dig emot, varför är det då så som envisas med att ha det så? Vad hade du sagt om att pappan ville ha barnet boende hos sig och du fick passa henne om dagarna när du var föräldraledig? Om han är en bra pappa så kommer hon ju vara lika trygg och må lika bra av att bo där (efter en mjuk övergång) som hon hittills gjort hos dig  
Svar på tråden Två boende som ettåring?