Två boende som ettåring?
om jag fattar TS rätt så har barnet bott x antal månader enbart med mamman dvs TS - det framgår inte tydligt när ni separerade. Eller hur mycket umgänge pappan har haft med sitt barn under den tiden TS varit föräldraledig
Pappan vill nu att boendet dvs nattsömnen flyttas till honom under den tid han är föräldraledig och att TS träffar sitt barn några gånger / vecka - om detta handlar om dagtid /em kväll eller även innebär övernattning framgår inte …
TS oroar sig för att dottern o hon skulle få sämre kontakt ….
Så länge pappan o dottern träffats regelbundet under hennes första år och hon får träffa dig någon / några dagar i veckan + varannan helg och DU TS inför dottern visar att du är ok med detta, att DU vet att hon har det bra med pappa o inte låter dig själv bryta ihop inför dottern så kommer det att gå bra!
Sen kan du bryta ihop allt du vill när du är hemma själv … vet många föräldrar som bryter ihop på väg till jobbet i början när barnet börjat på förskolan.. att separeras från sitt barn är jobbigt även när det ” bara” handlar om en arbetsdag..och att inte kunna vara med sitt barn varje dag är jättejobbigt och man måste få som förälder känna så men för sitt barns bästa - o du vill ju att ditt barn ska ha en nära relation till sin pappa- så måste man också se att det är mitt problem inte barnets och man måste ge barnet tillåtelse att ha roligt och trivas även när man som förälder själv inte är med
Om ni bott tillsammans o båda jobbat heltid -vilket idag är väldigt vanligt- så hade du lämnat henne på förskola från 1-1 1/2 års ålder 9-10 timmar/dag eller mer …då hade det varit helt främmande människor du lämnade henne till, människor som även om de är utbildade har en 14-15 barn till i samma ålder att ta hand om…nu handlar det att lämna henne hos hennes pappa som ju älskar henne precis lika mycket som du gör
Jag tror ( baserat på snart 30 år som förskollärare o mamma själv ) att så länge ni vuxna kan komma överens och att dottern får träffa dig varje vecka så kommer hon klara det galant…det är det livet som kommer vara hennes normala vardag och inget konstigt för henne alls…
jag har haft barn i mina grupper där föräldrarna separerat tidigt i barnens liv, där de varit separerade när barnet börjat hos oss och 99,9 % av dessa barn är som alla andra vad det gäller utveckling och trygghet
De fåtal barn..o de barnen går att räkna på ena handens fingrar som mått dåligt av föräldrarnas separation är de barn där någon eller båda av föräldrarna lagt sin längtan efter barnet på den andre förälderns tid på barnet…dvs.. vid byte fokusera på hur mycket föräldern kommer sakna barnet o hur föräldern längtar till nästa byte då barnet ska hem igen…istället för att ta ett glatt farväl o uppmana barnet att ha riktigt roligt / mysigt med den andre föräldern
( o TS vad det gäller att hon skulle tro att pappans flickvän är hennes mamma…ingen risk! Hon har full koll på vem som är hennes mamma även om hon säkert kommer tycka om flickvännen o skapa sin egen relation till henne precis som hon kommer göra till en ev bonuspappa i framtiden så finns det ingen som kan ta den biologiska förälderns plats så länge denne finns med i barnets liv 3> )