Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Två boende som ettåring?

Eftersom hon bara är ett år gammal och har varit mest med dig skulle jag göra såhär att hon var hos pappa under dagtid. De känsligaste bitarna för ett spädbarn är sömnen och maten. Sedan kan hon sova där någon natt i veckan max. 

Det finns ingen anledning att stressa fram ett varannan-veckas-boende eller liknande. Hon är så liten än och det kommer med tiden. 

Jag förstår pappans situation, men det är ju barnet det handlar om. Jag hade tyckt samma om det var tvärtom. Barnets trygghet måste få komma i centrum här, inte föräldrarnas önskan om att få det bekvämt osv. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Ph) skrev 2022-02-03 12:07:55 följande:

Men vad är de folk inte förstår? Ni ska TS börja jobba och barnet har hittills bott ich sovit hos henne.

Pappan vill nu få samma möjlighet att knyta an till sitt barn och ha ansvar för dottern dygnet runt när han är föräldraledig på heltid. 

Såklart ska övergången göras utifrån barnets perspektiv men jag förstår absolut att han nu vill ha dottern boende hos sig, eftersom det är han som är föräldraledig och att dottern bott hos TS den period hon var föräldraledig.

Det handlar inte mer om 2 boenden än det gjorde när barnet bodde hos TS och träffade den förälder som inte var föräldraledig flera gånger i veckan. 

Först när pappan inte längre är föräldraledig så blir det aktuellt med växelvis boende, där barnet faktiskt flyttar mellan 2 boenden och sover i olika hem och då är det såklart bäst att börja med korta byten.

Växelvis boende har historiskt inte rekommenderats för barn under tre år. Det är nog det många reagerar på. Pappans önskemål (och även mammans) är sekundära här. Det är barnets bästa som ska vara främsta riktlinjen. Inte bara övergångar ska göras utifrån barnets perspektiv, utan hela boendefrågan och allt därtill ska göras utifrån barnets perspektiv. 

Det kan säkert kännas tufft när man inte är anknytningsförälder, men det är ju bara frågan om några få år av barnets liv och sedan går det att ha delad tid 50/50. 
Svar på tråden Två boende som ettåring?