• Anonym (Stor längtan)

    Försökt få barn över ett år- tips för att orka fortsätta

    Hej! Jag och min man har försökt att få barn i över ett år. Vi har ett barn sedan tidigare och hen blev till på andra försöket. Nu två år senare har vi kämpat i över ett år för att få till ett syskon. Vi tar hjälp av ägglossningstest och har sex varje månad runt ägglossning. 
     Vi får ingen hjälp av landstinget vi bor i då vi redan har ett barn sedan tidigare.
    Vi vill ha hjälp och råd att komma vidare på vägen, föe att öka fertiliteten.
    Finns det några bra kosttillskott som  rekomenderas för mig och eller mannen?
    Kosttillskott vi bör undvika?
    Andra tips på hur vi kan öka fertiliteten och chansen art få ett till så efterlängtat barn. Det är så psykiskt påfrestande att varje månad försöka, hoppas, och sen få negativt gravidtest eller mens.
    Min cykel är hyfsat regelbunden +- någon dag. 
    Tacksam för att få ett svar....

  • Svar på tråden Försökt få barn över ett år- tips för att orka fortsätta
  • Anonym (gr)

    Ligg mer kontinuerligt, men kanske mer intensivt vid ägglossning. IVF är ju annars ett alternativ. 

    Hoppas det löser sig för er.

  • Anonym (Sluta)

    Släng bort ägglossningstesten, kalendrarna, termometrar och vad tusan ni använder. Köp en upplaga av Kama Sutra. Sluta ha prestationssex, ha sex för att ni vill, för att ni älskar varandra och för att sex är kul. Och vila i kunskapen att det tar 1-2 år i snitt att bli på smällen. 

  • Anonym (Sarah)

    Råder er att göra en fertilitetsutredning eftersom ni försökt bli gravida i 2 år. Är man under 35 år ska man ha försökt i 1 år innan utredning och över 35 år i 6 månader. Det finns möjlighet att göra en privat fertilitetsutredning som man bekostar själv och då går det mycket snabbare. En del hävdar att de blivit gravida efter att ha gjort en spolning av äggledarna som inför i en fertilitetsutredning.

    Det positiva är ju att ni blivit gravida tidigare så ni borde ha alla möjligheter att kunna bli det igen, men faktorer som ålder och övervikt kan påverka fertiliteten och kan bidra till att ni inte längre blir gravida lika lätt som förra gången. 

    Folsyra bör du ta men det vet du säkert redan, annars är det bästa att äta varierat och hälsosamt, inte dricka alkohol eller röka/snusa och inte vara överviktig men det vet du säkert också :)

    Clear blue digitalt ägglossningstest är jättebra så slipper man hålla på och tyda streck. 

  • Anonym (Stor längtan)

    Jo jag kör på cb digitalt test och sedan sex på de dagar som testet säger att jag är mest fertil på.
    Jag tempar inte eller håller på med annat. Funderat lite på kosttillskott men inte börjat. Tar folsyra och mannen äter zink koppar och folsyra bla
    Vi får ingen uttedning från landstinget då vi redan har ett barn, privat finns ingen klinik i närheten, 22 mil till närmsta.
    Vill inte ge upp men det är tufft nu när vi passerat över ett år och närmar oss 1.5 om någon månad.

  • Anonym (Ida S)

    Förstår verkligen er situation. Jag och min man har försökt i ett år och tio månader (sammanlagt har det blivit 13 aktiva försök med pauser där emellan pga två tidiga missfall). Nu har jag äntligen plussat och den här gången hoppas jag att det går vägen. Vi har haft perioder med väldigt tråkigt sex pga att vi försökt få barn, jag har även varit ledsen varje månad vid mens och vi har båda varit stressade på mina fertila dagar. Det är tungt. Det känns hopplöst efter ett tag. Vi gjorde så att vi till slut använde en spruta istället för att ha sex på dom fertila dagarna, det tog udden av prestationsångesten och gjorde vårt sexliv mer avslappnad och bättre. Vi såg också till att ta hand om oss själva och träna mycket. Jag äter multivitamin, d-vitamin, omega 3 och min kille typ samma. Sen har vi fokuserat på att ha mycket och roligt sex och som sagt kört med spruta på dom viktigaste dagarna istället för att tvinga fram produktionssex. Det ledde till att vi hade sex sex gånger samma vecka den gången då jag till slut plussade. Så jag skulle ge er tipset att införskaffa en 5 ml spruta från apoteket och fokusera på att ha ett kul och spännande sexliv istället för att ligga pliktskyldigt på rätt dagar. Och vara envisa. Förr eller senare så plussar ni, och det tar 1-2 år för väldigt många. 

  • Anonym (Tålamod)

    Har tagit två år med båda barnen och personligen så tycker jag ni ska släppa tanken på att göra på det absolut bästa sättet. Vi höll på med stickor och graviditet-test några månader och det är faktiskt väldigt stressande. 

    Risken finns att det inte blir några barn, precis som möjligheten finns att de bara dröjer. I vår tid är det lätt att inbilla sig att man kan få saker, bara man gör rätt och man bara vet tillräckligt så kommer man få sådant där som man tror kommer.

    Mitt bästa råd är faktiskt att stå ut med att det dröjer, inte offra er sexualitet under trycket att göra barn. Att faktiskt sluta försöka kontrollera det som ej kan kontrolleras. 

    Fokusera på att göra det ni kan för att leva ett bra liv med det ni har och acceptera att det inte alltid blir som man tänkt.

  • Anonym (Q10)

    Q10 ska förbättra äggkvaliten. 
    D vitamin
    Zink 
    Selen (man kan också istället äta en paranöt per dag då slipper man lukten av selen)
    Magnesium
    Zinzino balanced oil
    Magnesiumspray

    Sex ofta och ligg kvar med benen I vädret 1 timme varje gång

    Detta funkade för oss efter att vi fått flera missfall men sedan började med ovan.

  • Anonym (Kämpa)

    Ett år är ingen tid vi höll på i 11 år och 26 ivf Försök innan det lyckades 

    förstår att man är närmst sig själv med det man går igenom. 


    Men har lite svårt att det är uppförsbacke redan efter ett år. Då har man haft ett rätt problemfritt liv fram tills dess. 

    Samt inte är van min motgångar. 

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Stor längtan) skrev 2022-02-15 21:28:00 följande:
    Försökt få barn över ett år- tips för att orka fortsätta

    Hej! Jag och min man har försökt att få barn i över ett år. Vi har ett barn sedan tidigare och hen blev till på andra försöket. Nu två år senare har vi kämpat i över ett år för att få till ett syskon. Vi tar hjälp av ägglossningstest och har sex varje månad runt ägglossning. 
     Vi får ingen hjälp av landstinget vi bor i då vi redan har ett barn sedan tidigare.
    Vi vill ha hjälp och råd att komma vidare på vägen, föe att öka fertiliteten.
    Finns det några bra kosttillskott som  rekomenderas för mig och eller mannen?
    Kosttillskott vi bör undvika?
    Andra tips på hur vi kan öka fertiliteten och chansen art få ett till så efterlängtat barn. Det är så psykiskt påfrestande att varje månad försöka, hoppas, och sen få negativt gravidtest eller mens.
    Min cykel är hyfsat regelbunden +- någon dag. 
    Tacksam för att få ett svar....


    Dacia plants använde vi, det används i hela södra europa för att öka chanserna till att bli gravid. Några skedar i vatten innan varje måltid. 
    Jag började också äta med vegetarisk kost, mindre kött innebär mindre hormoner som kan störa.
    Sedan skulle jag råda er till att ha sex mer än bara kring ägglossning, försök ha sex rutinmässigt vid läggdags. Även om det är trist att tänka i statistik så är det 25% chans till graviditet även under de bästa förutsättningar.

    Om allt annat fallerar så vänd er till IVF privat, vissa andra länder har ju tom barngaranti på sin behandling.
  • Anonym (Krav)

    När jag och mitt ex försökte skaffa barn så höll vi på i 8-9 månader. Inget hände och jag började bli frustrerad. Så en dag skulle vi åka på en 24 timmars kryssning och vi blev rätt fulla. Vi hade sex, fattar inte hur det var ens möjligt för vi var så berusade. Vi blev gravida den kvällen. Jag frågade barnmorskan hur det kunde bli så. Hennes svar var att man har såna jaga krav och tänker på att man vill bli gravid så gör kroppen tvärtom. Så när vi var på kryssningen så fanns det inga krav. 

Svar på tråden Försökt få barn över ett år- tips för att orka fortsätta