Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Nytorgsmannen får 5 år. Ett jävla skämt

Vladdis skrev 2022-02-16 11:50:27 följande:
    Okej. Bra då vet jag. Man ska helt enkelt acceptera att våldtäktsmän får gräddfil & brottsoffer får ett slag i ansiktet. Senast jag kollade var det riksdagen som stiftade lagar, inte jurister. Så att utbilda sig till jurist är inte rätt väg för förändring. Rätt väg är att rösta på ett parti som skärper straffen. Således inte V, MP, S eller C. 

Denna brist på sympati för brottsoffer är en fascinerande tankeverksamhet. Jag släpper det nästa gång någon av dina anhöriga blir utsatt för brott. Det verkar ju enbart som att de är då den fega svensken vaknar. 

Så det är alltså humanistiskt att inte räkna varje brott för sig & sedan låta våldsverkaren gå fri efter denna förstört otaliga liv? 

USA har många fel, men att straffa förbrytare gör de helt rätt i. 
    Sympati har väl inget med saken att göra. Domstolarna måste följa lagen oavsett hur de ev. känner för offret .

Det är väl ganska vanligt att offer och anhöriga hade önskat hårdare straff. Men det går ju inte att de ska avgöra just för att de är jäviga i frågan. Det skulle inte vara rättssäkert om straffet skulle vara upp till hur anhöriga känner.
  • Anonym (M)
    Vladdis skrev 2022-03-23 19:19:44 följande:
    Om en mördare är ute efter 8 år i Sverige så är det ett slag i ansiktet på den mördades anhöriga. Är 8-15 år allt ett människoliv är värt i Sverige? Nej. De avskummen ska spendera livet ut i fängelset. 
    Det är enkel matematik om de sitter inne hela livet kan de inte utsätta oskyldiga för fler brott. 
    Jag blir inte kränkt. Larva dig inte, jag blir upprörd över den tamhet man behandlar kriminella. 
    Men hur lång tid i fängelse anser du är värt ett människoliv? Den döde kommer kommer ju inte tillbaka oavsett så hur tänker du?
  • Anonym (M)
    Vladdis skrev 2022-04-04 04:41:42 följande:

Livet ut. Du har berövat en människa existens. Du har kränkt det som inte får kränkas. Spelar ingen roll om "den döde" inte kommer tillbaka. 

Ett sådan fasansfullt brott förbrukar ens rätt att vara en del i samhället. Så enligt din logik ska vi släppa ut folk eftersom den döde inte kommer tillbaka?

Herregud

Och hur fick du det till att det är min logik?
    Jag ifrågasatte hur det kan gå ihop att resonera om straff i termer om vad ett människoliv är värt. Det går inte. Hur mycket du än straffar så kan du inte köpa någon tillbaka till livet. Livet är värdet.
Svar på tråden Nytorgsmannen får 5 år. Ett jävla skämt