• Anonym (Anonyma Emma)

    Att göra slut

    Hej alla!


    Jag har varit tillsammans med min kille i ca tre år. Vi har, liksom de flesta andra relationer, haft våra upp och nergångar. Jag har känt ett tag nu att känslorna börjat svalna, att vi försökt så mycket att lösa allt och få det att fungera- och att jag nu känner att det inte går att göra mer. Vi försöker och pratar osv gång på gång utan resultat, nu har jag liksom lessnat.


     


    Ett av våra problem är att vi har olika behov, han vill ligga mer än vad jag vill. Ofta har jag ändå gått med på det för hans skull, även fast jag själv inte velat men för att jag haft ångest och tänkt att det måste varit frustrerande för honom. Många av de gånger som jag inte ?gett med mig? har han blivit sur, vilket blivit ett följdproblem som i sin tur resulterat i att jag velat ligga ännu mindre. Bara tanken av att ?säger jag nej så blir han sur? är väldigt oattraktivt. Det har liksom blivit en ond cirkel.


     


    Jag har tagit upp det här med honom flera gånger, hur det känns när han blir sur när jag säger nej osv och att det resulterar i att jag vill ligga ännu mindre. Men det blir ingen skillnad.


     


    Förra veckan hände något som liksom blev droppen för mig. Jag hade ont och ville inte ligga. Han tjatade ändå, länge. Jag märkte att han blev irriterad. Jag sa klart och tydligt nej. Men han fortsatte och liksom försökte stoppa in den ändå. Jag blev både chockad och arg och sa tillslut ?jag har ont och det hjälper inte att tjata? sen gick jag och låste in mig och duschade. 


     


    Efter den här händelsen så har vi pratat mer och han verkar uppriktigt ångestfull och påstår att han förstår problemet och vad jag menar nu. Men för mig känns det som att det gått för långt, vi har ju liksom redan pratat om det flera gånger utan att det blivit någon förändring. Ska det verkligen behöva gå såhär långt för att han ska ta mig på allvar?! Sen, hur vet jag egentligen att det blir någon skillnad denhär gången när det inte blivit det tidigare?


     


    Jag är som sagt less och känner att jag egentligen är i behov av att vara singel ett tag, fokusera på mig själv osv. Men samtidigt känns det så jobbigt att göra slut. Vi har varit tillsammans ganska länge ändå och jag vet att han egentligen är en bra kille som menar väl. Och han verkar verkligen jätteorolig att jag ska göra slut, så det är gruvsamt att behöva ?krossa hans hjärta? också. Samtidigt som jag nog själv är orolig för att lämna komfortzonen och hoppa ut i det okända.


     


    Är det värt att ge det en chans till? Eller har ni något tips på hur man tar tjuren vid hornen och gör slut?


     


    Tacksam för tips och svar. Känns som jag behöver en push, åt vilket håll som helst egentligen. 


     


     

  • Svar på tråden Att göra slut
  • KimLinnefeldt

    Ibland går det inte att prata ihop sig. Man vill för olika, är för olika. Det är bra att försöka och du verkar verkligen ha försökt.

    För många män är det svårt att acceptera tanken att man inte ska få ge utlopp för sin sexuella energi när man behöver det. Om ni ska lyckas dra jämnt så måste ni förhandla fram en nivå som båda accepterar.

    Du kan behöva acceptera att han onanerar ibland, att han tittar på porr eller sexchattar. Och han måste acceptera att din kropp är din, att du måste få bestämma själv. Att han aldrig tjatar eller surar, och att du anstränger dig för att hitta din lust till honom och tar ansvar för ert sexliv. Men utan att behöva göra våld på dig själv.

    Det är svårt det här, men ibland lyckas det.

    Du säger vad du behöver. Han säger vad han behöver. Och sen förhandlar ni.

  • Anonym (äää)

    Eftersom du skriver att ni kämpat på ett tag så skulle jag nog säga att ni är på väg "utför" men att det varit mer av ett sluttande plan och inte ett stup (= när det tar slut fort). 
    Ibland måste man våga inse att det är slut, liksom. Många klamrar sig fast av trygghet, men det är kanske inte alltid rätt. 

  • Anonym (Kort tid)

    Gör slut, det ska inte vara en kamp och ni har bara varit ihop i tre år. Hur ska det bli om 15 år, 30 år? Om det är så dåligt redan nu? 

  • Anonym (Kommunicerar ni?)

    Varför vill du inte ha sex med honom? Jag är i en liknande situation men tvärtom.. Min pojkvän har aldrog lust till mig... Vi har bara sex på mitt intiativ... Men då är det alltid med nån suck eller att han är trött eller ojjar sig hur jobbigt det är... Jag blir enormt sårad av att min pojkvän inte har lust att ha se xmed mig... Han hävdar att det är brist på testosteron men jag ser ju att sexlusten dalat under tiden vi varit tillsammans och han har inte testat sig för testosteron brist.... Jag vet inte men självklart ska don pojkvän respektera din vilja att du inte vill... Men också varför vill du inte? Sex är en viktig del i ett förhållande och ni måste ju kunna förstå och vara ok med varandra... Mvh

  • Anonym (A)
    Anonym (äää) skrev 2022-02-21 16:46:40 följande:
    Eftersom du skriver att ni kämpat på ett tag så skulle jag nog säga att ni är på väg "utför" men att det varit mer av ett sluttande plan och inte ett stup (= när det tar slut fort). 
    Ibland måste man våga inse att det är slut, liksom. Många klamrar sig fast av trygghet, men det är kanske inte alltid rätt. 
    Håller med
  • Ocdmänniska

    Förstår mig inte på folk som ens vill va sex om det är något man tjatar sig till. Sen tycker jag att det är något som inte alls är acceptabelt till att tjata om. Sen om det är något ni har pratar om några gånger och det inte blivit någon skillnad så har jag svårt att se att det kommer nånsin bli det. 

  • Danne59

    Ni är så olika, men?.
    Hur gamla är ni ?
    Det känns som han inte respekterar dig. Det så shit.

    kommunikation.. Om det inte hjälper, hur gör man då. Lämnar. Det en lösning, men kolla på kärlek, andra grejer. Livet är inte bara sex, självmål det har stor makt.

    Ta den upp. Förklara att detta går dig på, och om inte förändrats, har det konsekvens. Kanske älskar dig inte mera.
    Kärlek byggs upp tillsammans. Kärlek underhålls tillsammans.
    Det båda, en hinner inte att klara av ett förhållande.

    Ser ofta en snapp väg. Lämna. Det känns att ingen vill fighte för kärlek mera. Det så djupt, men där är gränsen 

Svar på tråden Att göra slut