• Anonym (Fråga frivården kriminalvård)

    Boende fotboja

    Hej! Min fd sambo misshandlade mig och han blev dömd och fick ett fängelsestraff. jag har förlåtit honom för detta (tack inga påhopp om detta) men nu kan han ansöka om fotboja för att avtjäna resten av straffet. Han fick avslag på permission i samma stad pga att jag bor här. Han står idag skriven hos en annan kompis då det var osäkert om vi skulle fortsätta. risken är ju stor att han inte får fotboja trots att han har bostad och jobb ifall så är fallet. kompisen bor i samma stad som mig. Vi har inte kontakt via telefon eller besök i dagsläget men vår kompis har medlat lite mellan oss. Vad kan jag göra? Kan jag skriva till kriminalvården och säga att jag vill ha kontakt med honom för att på den vägen möjliggöra att jag är ett hinder. kriminalvården och frivården vill väl på något sätt skydda mig men jag behöver inte skydda då detta var ett stort misstag av honom. Som han är beredd på att visa/bevisa att det aldrig händer igen. Kan någon som jobbar inom kriminalvården/frivården svara på mina frågor hur man kan göra.

  • Svar på tråden Boende fotboja
  • Anonym (Camilla)

    Har han bett dig om ursäkt för sitt beteende? Att han har misshandlat så pass allvarligt så det lett till anmälan, åtal och dom är ju inte direkt något litet bråk. 
    Har han/ni kontaktförbud nu? 


    Vad i himmelens frid är det som gör att du vill ha kontakt med honom. Du vill inte ha frågor på det men va fan? 


    Håll dig ifrån honom. Nästa gång kan han ha ihjäl dig. Ännu en kvinna som gick på smörsnacket. 


    Nu ska du inte göra det men annars har det varit en idé att du själv hade kontaktat kriminalvården för att få veta. 

  • Anonym (Linn)

    Jag fattar inte. Varför ska du hålla på att hjälpa honom med att skriva och böna och be för honom?
    Låt honom sköta sitt eget och gå vidare med ditt. Han kommer aldrig att lära sig om andra jämt ska ta över hans arbete och fixa åt honom. 
    Jag hoppas att han går i intensiv terapi just nu, för hans framtida relationers skull. 

  • Anonym (Fråga frivården kriminalvård)

    Han har haft kontaktförbud men inte längre.. Ja han har bett om ursäkt x flera och han har själv bett om hjälp innan det blev åtal. absolut så är det så att om dom en gång har slagit att dom fortsätter men jag tror ändå inte att det är alla. Och han har mycket och bevisa att han menar allvar. jag springer inte några ärenden till honom utan det är jag som vill veta vad jag kan göra. jag Frågade några frågor och det är dom jag vill ha svar på. Jag anser att alla är värda en andra chans om dom verkligen visat att det var första och sista gången. 

  • Anonym (H)
    Anonym (Fråga frivården kriminalvård) skrev 2022-02-22 18:56:38 följande:

    Han har haft kontaktförbud men inte längre.. Ja han har bett om ursäkt x flera och han har själv bett om hjälp innan det blev åtal. absolut så är det så att om dom en gång har slagit att dom fortsätter men jag tror ändå inte att det är alla. Och han har mycket och bevisa att han menar allvar. jag springer inte några ärenden till honom utan det är jag som vill veta vad jag kan göra. jag Frågade några frågor och det är dom jag vill ha svar på. Jag anser att alla är värda en andra chans om dom verkligen visat att det var första och sista gången. 


    Hur vet du att det är första gången han slagit någon dock. Är man kapabel till det så är man 
  • Anonym (Camilla)

    Synd att han inte bad om hjälp innan han smällade på dig. Lär ju ha föregåtts av många tjafs innan det slutligen small. Hur kan du vara så naiv? Klart man ska ge människor en andra chans. Men till vilket pris. Vissa händelser går inte att återta. En misshandel är ett rejält svek. För både den som slår och den som blir slagen. 


    Du har säkert hört det till leda men att gå vid första slaget. Tyvärr stämmer det. I ditt fall ledde det till ett fängelsestraff. Säger det dig ingenting? 


    Vänd om och gå därifrån. Titta inte tillbaka. Skapa ett liv du är värd utan våld. Bli inte ett streck i statistiken. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-02-22 18:42:44 följande:

    Har han bett dig om ursäkt för sitt beteende? Att han har misshandlat så pass allvarligt så det lett till anmälan, åtal och dom är ju inte direkt något litet bråk. 
    Har han/ni kontaktförbud nu? 


    Vad i himmelens frid är det som gör att du vill ha kontakt med honom. Du vill inte ha frågor på det men va fan? 


    Håll dig ifrån honom. Nästa gång kan han ha ihjäl dig. Ännu en kvinna som gick på smörsnacket. 


    Nu ska du inte göra det men annars har det varit en idé att du själv hade kontaktat kriminalvården för att få veta. 


    Håller med
  • Anonym (Men hallå!)

    Det är inget "misstag" att spöa någon så att man hamnar i fängelse.

    Det vore nog faktiskt bättre om vissa blev bortgifta av sina föräldrar, för sämre än om de väljer själva kan det knappast bli.

  • Anonym (Men varför?!)

    Kära ts, så grundlurad. Varför anser du inte ditt liv vara mer värt än detta kräk? Det finns faktiskt andra män, men du väljer frivilligt att ta tillbaks en kvinnomisshandlare! Har en vän som gjorde samma sak och det fick hon bittert ångra. Hoppas innerligt du vaknar upp innan det är försent. 

  • Anonym (Skulle aldrig förlåta)

    Läste precis TS för min tonåring som just läser sin första kurs i kriminolog.
    Hon såg ut att tänka att du är dum i huvudet om du ens överväger att återuppta er relation.

  • Anonym (H)
    Anonym (Skulle aldrig förlåta) skrev 2022-02-22 19:42:36 följande:

    Läste precis TS för min tonåring som just läser sin första kurs i kriminolog.
    Hon såg ut att tänka att du är dum i huvudet om du ens överväger att återuppta er relation.


    Dum i huvudet är väl endå fel ord. Låter som du behöver läsa lite psykologi


     

  • Anonym (Lollo)

    Så din kille misshandlar dig så grovt att han hamnar i fängelse och du vill kontakta kriminalvården för att han ska komma ut tidigare med mildare straff? Har du ingen självrespekt? Skulle en kille misshandla mig skulle jag aldrig förlåta honom och jag skulle ALDRIG lyfta ett finger för att underlätta hans liv! Herregud kvinna skärp dig, du är så lättlurad och manipulerad. Akta så han inte gör något ännu värre än att spöa dig nästa gång han får chansen... 

  • Anonym (Åhhh..)
    Anonym (Fråga frivården kriminalvård) skrev 2022-02-22 18:56:38 följande:

    Han har haft kontaktförbud men inte längre.. Ja han har bett om ursäkt x flera och han har själv bett om hjälp innan det blev åtal. absolut så är det så att om dom en gång har slagit att dom fortsätter men jag tror ändå inte att det är alla. Och han har mycket och bevisa att han menar allvar. jag springer inte några ärenden till honom utan det är jag som vill veta vad jag kan göra. jag Frågade några frågor och det är dom jag vill ha svar på. Jag anser att alla är värda en andra chans om dom verkligen visat att det var första och sista gången. 


    Jo precis så funkar det. Han slår och efter ångrar sig och ber om ursäkt, lovar och svär på att det aldrig kommer hända igen.....till nästa gång spärren släpper och då upprepar sig allt om och om igen. Slå, ångra sig, be om ursäkt, lova guld och gröna skogar osv. För att en människa som inte har de spärrar som gör att man hanterar sin ilska och frustration på andra sätt dessvärre ofta blir farlig. Och då tar man till nävarna när argumenten tryter. 
    Och att ge honom en andra chans?! Förstår hur du tänker men om man har de normala spärrarna så händer det ju inte ens EN gång. Risken är stor att du blir ytterligare en kvinna i statistiken som ger mannen en andra chans att ha ihjäl henne. 
    Dessvärre en vanlig " never ending story " . En normal man skulle ALDRIG lyfta sitt finger mot en kvinna oavsett situationen. 
Svar på tråden Boende fotboja