• Anonym (Less)
    Wed 23 Feb 2022 17:10
    2362 visningar
    8 svar
    8
    2362

    Trakasserier - bevis?

    Jag trakasseras av den person från mitt förflutna. Han håller bland annat på med att dunka på fönster, ta kort genom fönstret, lysa in med någon slags blixtljus (typ laserpekare) på nätterna mm


    Allt finns på film inifrån lägenheten, problemet är att det inte går att bevisa att det är personen som gör det eftersom han inte syns. Det går inte att filma utomhus med övervakningskamera eftersom det är olagligt då det är flerbostadshus och allmänning. 
    Att hinna foto honom ändå är nästan omöjligt eftersom han gömmer sig eller springer. Och fotot måste visa händelsen för att funka.
    Polisen vill dessutom veta vad det är för slags grej som gör "blixtljuset" men det jag ju inte, det har lång räckvidd iallafall. 
    Det blir en tydlig lila prick på film (eller flera), men med blotta ögat syns bara en skarp blixt. Kan det vara nån enkel partygrej? 
    Pricken har även varit gul, rosa och grön. 

    Kan säga att jag är rädd för personen också. Tips?
  • Svar på tråden Trakasserier - bevis?
  • Anonym (Y)
    Wed 23 Feb 2022 17:18
    #1

    Du får hitta någon som filmar honom på bar gärning så att hen inte märket det.

  • Anonym (Q)
    Wed 23 Feb 2022 17:50
    #2

    Riktigt obehagligt.

    Kan du be hans familj eller någon kompis till honom att ta ett snack med honom? Alternativt ring hans föräldrar varje gång han trakasserar dig. Du kan ärligt säga att du är orolig för honom och att han uppför sig på ett destruktivt sätt och behöver hjälp.

    Kan du bluffa? Skriv till honom att du har fångat honom på film när han håller på med sina trakasserier och att du kommer att anmäla om han gör det igen. Har du tur svarar han med något som kan vara faktiska bevis (spara, spela in) eller att han blir rädd och slutar.

    Kan du gillra en fälla av något slag? För att fånga honom på film och få bevis. Det kan vara värt lite detektivarbete för att få slut på eländet.

    Kan du ligga på din hyresvärd om det finns möjligheter för ökad säkerhet?

    Har du någon bror eller stor, stark kompis som kan komma och bo hos dig ett tag? 

  • Thu 24 Feb 2022 03:11
    #4

    Persienner och tjocka gardiner stoppar väl allt utom just fönsterdunkningarna.

  • Anonym (A)
    Thu 24 Feb 2022 18:05
    #5

    Vad obehagligt

  • Anonym (Sweet but a psycho­)
    Thu 24 Feb 2022 18:24
    #6

    Men alltså är det en f.d. vän, partner eller vad? Vet du var han bor?

    Jag hade outat dem till deras vänner/släkt/familj osv och sagt att om inte ni ser till att den här personen skärper sig så kommer jag att gå till polisen tills de åker dit, eller värre- vill ni det?

    Människor växer väl inte upp som svamp ur jorden så något socialt samband måste han väl ha som man kan påverka? 

    Fast detta är förstås ett bra argument för att aldrig dejta ensamma konstiga män.

    Jag hade troligen bara gjort en hobby av att göra den personens liv till ett helvete när nu polisen är så tafatt, men det är jag det. 

    Jag kan bli lite hyperaktiv med ett mål i sikte och behöver sova väldigt lite.

  • Anonym (S)
    Thu 24 Feb 2022 18:36
    #7

    Flytta till en lägenhet på andra våningen eller högre. Till dess drar du ner persiennerna eller sätter kartong/liknande så du blockerar insyn. Ignorera knackningarna.

  • Anonym (MBG)
    Thu 24 Feb 2022 19:01
    #8

    Hur regelbundet sker det? Kan du veta ungefär när det kan komma nästa gång kan du själv eller någon annan lägga sig i bakhåll och antingen filma/fotografera - eller tala allvar.

Svar på tråden Trakasserier - bevis?