• Anonym (Kvinna)

    Lönt att testa sig?

    Min pojkvän hade oskyddat sex för ett år sen och tycker inte att han behöver testa sig då han borde fått symptom nu om han har en könssjukdom. Stämmer detta?

    Vi ska börja ha sex utan kondom och jag vill inte ha någon könssjukdom. 

  • Svar på tråden Lönt att testa sig?
  • Anonym (TlP)

    Klart han bör testa sig, men ett år är lång tid, men skadar som sagt aldrig att testa sig, hellre en gång för mycket. 

    Vill han inte uppsöka instans och testa för mer än klamydia rekommenderar jag att köpa ett sådant där test på apoteket från Dynamic Code. De är lika säkra som de som du får av landstinget, men testar för fler saker.

  • Anonym (Kvinna)

    Tack!

    Är det många könssjukdomar som är symptomfria när det gått ett år?
    Jag måste ha något att gå på. 

  • Anonym (TlP)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-03-01 19:25:43 följande:

    Tack!

    Är det många könssjukdomar som är symptomfria när det gått ett år?
    Jag måste ha något att gå på. 


    Allt kan ju vara asymtomatiskt, dock får män ofta symptom, framförallt på gonorré, där kvinnor sällan uppvisar symtom. 

    Kvinnor är i högre grad asymtomatiska än män, men generellt får de flesta något symptom, om än så pass vagt att man inte tänker på det. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (TlP) skrev 2022-03-01 19:30:16 följande:
    Allt kan ju vara asymtomatiskt, dock får män ofta symptom, framförallt på gonorré, där kvinnor sällan uppvisar symtom. 

    Kvinnor är i högre grad asymtomatiska än män, men generellt får de flesta något symptom, om än så pass vagt att man inte tänker på det. 
    Tack. Vilka könssjukdomar är det viktigast att testa sig mot?
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-03-01 19:42:03 följande:
    Tack. Vilka könssjukdomar är det viktigast att testa sig mot?
    Alla!
  • Anonym (TlP)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-03-01 19:42:03 följande:
    Tack. Vilka könssjukdomar är det viktigast att testa sig mot?
    Alla är väl lika viktiga.
    Men vanligast är Klamydia, Gonorré, som man tar man dessa via urinprov. Klamydia är överlägset vanligast.

    Men har han aldrig testat för HIV eller Syfilis så bör han göra det med. Det skadar dock inte, däremot går man som "dead man walking" tills man får svar.
    Dessa är luriga som tusan, och många kan gå flertalet år innan man märker av dem. Är pojkvännen "importerad" från icke EU-land bör han absolut testa sig för dessa två. Annars är den statistiska risken att ha detta väldigt väldigt låg. Framförallt om han enbart legat med personer födda i Sverige/norden och enbart av heterosexuell art.

    Be han boka tid på en VC för för att testa rubbet. Fördelen med Dynamic Code är att den även tar mycoplasma genetalium som vården nästan vägrar testa, och som ger liknande symptom som klamydia. Mycoplasma genetalium ökar mycket, men klassas inte som en allmänfarlig könssjukdom varpå vården inte till testa för den, då det är dyrt sett i övriga allmänfarliga sjukdomar som är gratis.
  • Anonym (K)

    Kan du inte föreslå att ni testar er båda två? Det är en bra sak att göra innan man börjar ha sex oavsett sin historia. Så vet båda att man börjar med öppna kort. 

  • Anonym (Klara)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-03-01 19:25:43 följande:

    Tack!

    Är det många könssjukdomar som är symptomfria när det gått ett år?
    Jag måste ha något att gå på. 


    Öhhh... du behöver argument för att han ska testa sig?

    Vem av er kommer skydda er nu när minska köra utan kondom? Min gissning är att ansvaret landar på dig, då kan väl iallafall kräva någon form av ansträngning från hans sida att skydd dig?

    jag krävde att min kille skulle testa sig. Han ville inte. Så jag var tydlig med att då kan vi helt enkelt inte ha sex utan gummi. Slutsnackat. Då blev det fart på honom. (ska tillägga att jag då redan testat mig).
  • Anonym (TlP)
    Anonym (Klara) skrev 2022-03-01 20:28:54 följande:
    Öhhh... du behöver argument för att han ska testa sig?

    Vem av er kommer skydda er nu när minska köra utan kondom? Min gissning är att ansvaret landar på dig, då kan väl iallafall kräva någon form av ansträngning från hans sida att skydd dig?

    jag krävde att min kille skulle testa sig. Han ville inte. Så jag var tydlig med att då kan vi helt enkelt inte ha sex utan gummi. Slutsnackat. Då blev det fart på honom. (ska tillägga att jag då redan testat mig).
    Att inte vilja är väldigt oansvarigt. Både för sig själv, men även för dem man interagerar med...
  • Anonym (Ojoj)

    Haft sex med många. Inte testat mig. Inga problem. 

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Klara) skrev 2022-03-01 20:28:54 följande:
    Lönt att testa sig?
    Öhhh... du behöver argument för att han ska testa sig?

    Vem av er kommer skydda er nu när minska köra utan kondom? Min gissning är att ansvaret landar på dig, då kan väl iallafall kräva någon form av ansträngning från hans sida att skydd dig?

    jag krävde att min kille skulle testa sig. Han ville inte. Så jag var tydlig med att då kan vi helt enkelt inte ha sex utan gummi. Slutsnackat. Då blev det fart på honom. (ska tillägga att jag då redan testat mig).
    Jag ska ha preventivmedel.

    Har också sagt det med kondom nu. För min del är det ju inga problem med att ha kondom. 
  • Anonym (TlP)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-03-01 20:41:26 följande:
    Jag ska ha preventivmedel.

    Har också sagt det med kondom nu. För min del är det ju inga problem med att ha kondom. 
    Bra att ni kör med skydd, tänk på att oralsex är borta från bordet också om du inte vill få någon sjukdom.
  • Anonym (J)

    Men vilken tönt! Klart man testar sig. Min man hade inte haft sex på flera år, aldrig utan kondom, men vi båda testade oss. 

Svar på tråden Lönt att testa sig?