• Anonym (Ida)

    Sexuella övergrepp som barn

    när Jag var 3-5 år hade jag ofta urinvägsinfektion. Nåt som jag aldrig haft problem med i vuxen ålder eller i tonåren. Så tycker det är konstigt att jag hade problem ofta som barn... jag minns att jag ofta var på vårdcentralen och fick kissa i en potta och fick penicillin sen...  betedde mig även konstigt mot min kompis när jag var 3-5 år nånstans.. bad henne kolla i min rumpa och peta där.. 

    försöker minnas övergrepp men jag minns ingenting. kan det vara så att jag förträng det? när jag och min pappa pratar om barn som är utsatta för övergrepp och incest så brukar han säga att jag absolut inte var med Om nåt sånt. Fast jag inte ens tar upp att jag tror att jag varit med om nåt.. och så säger han att jag alltid varit så oskyldig så att jag minsann inte skulle kunna varit med om nåt då dom flesta barn märks det på?? Tycker bara allt är så himla skumt?? Varför säger han ens så?? Varför blandar han in Mig ??

  • Svar på tråden Sexuella övergrepp som barn
  • Anonym (Stina)

    Urinvägsinfektioner är rätt vanliga hos barn, särskilt flickor. Och bortträngda minnen är ett väldigt kritiserat begrepp. finns Inga bevis för att bortträngda minnen existerar. Däremot kan man skapa falska minnen, som t ex i fallet Thomas Quick. 


    att din pappa säger så har kanske att göra med att han någonstans har en oro även han, över att hans barn utsatts för något utan att han vetat om det. Kanske är ni lika där han och du? Oroar er båda för vissa saker och tänker mycket på sådant? 


    Så jag tycker inte du ska bekymra dig för detta faktiskt. Det finns ju inget alls som tyder på att du varit utsatt - att Du inte minns något betyder ju inte att något hänt. Snarare tvärtom. att du hade UVI som barn är som sagt vanligt. Och det  din pappa säger tycker jag låter lite småneurotiskt, att han vill övertyga sig själv och dig om att något hemskt inte hänt. Antagligen för att han tycker det känns otäckt att ens föreställa sig. 

  • Anonym (Jag med)

    Jag hade också urinvägsinfektion väldigt ofta som barn. Tog ofta penicillin kurer. Fick även åka in akut med ambulans vid ett tillfälle då det misstänktes skadat njurarna. Röntgade och stannade en natt på akuten.
    Jag har aldrig tänkt tanken på övergrepp pga detta då det är jättevanligt hos små flickor.

Svar på tråden Sexuella övergrepp som barn